Bankowość i Finanse | Technologie – Materiał Partnerski | Miniaplikacje, które pozwoliły w Volkswagen Banku wrzucić digitalizację na wyższy bieg

BANK 2020/09

O nowej bankowości internetowej opowiadają Ronald Kulikowski, dyrektor Oddziału Volkswagen Bank GmbH w Polsce oraz Daria Pawęda, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Banku.

O nowej bankowości internetowej opowiadają Ronald Kulikowski, dyrektor Oddziału Volkswagen Bank GmbH w Polsce oraz Daria Pawęda, dyrektor Departamentu Rozwoju Biznesu i Obsługi Klienta w Volkswagen Banku.

Kiedy w VW Banku pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań z zakresu digitalizacji?

Ronald Kulikowski: Volkswagen Bank to pionier bankowości internetowej w Polsce. Wdrożyliśmy ją jako jedni z pierwszych w Polsce, jeszcze w 2001 r. Koncentrujemy się na stałym udoskonalaniu oferty dla przedsiębiorców, ale także dla klientów indywidualnych z Grupy Koncernu Volkswagen. Chcemy być dla nich nie tylko dostawcą produktów finansowych, ale przede wszystkim solidnym partnerem, który wsłuchuje się w potrzeby swoich klientów i udostępnia kompleksowe rozwiązania dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Ten właśnie aspekt zdecydował o potrzebie wdrożenia innowacyjnych narzędzi technologicznych. W ten sposób osiągnęliśmy dwa cele: udoskonalenie wielu procesów bankowości internetowej oraz dostosowanie naszej instytucji do wymogów regulatora, określonych w dyrektywie PSD2.

O jakiej technologii mówimy?

Daria Pawęda: Szukaliśmy sprawdzonego i nowoczesnego rozwiązania, które usprawniłoby m.in. obsługę przedsiębiorstw i pozwoliło na trwałe budowanie przewagi konkurencyjnej w zakresie digitalizacji. Miała go cechować otwarta architektura, ale równocześnie elastyczność, umożliwiająca sprawne zarządzenie portfolio produktowym oraz bezpieczne i szybkie wdrażanie zmian. Zdecydowaliśmy się na kontynowanie współpracy z Asseco Poland, które wcześniej było odpowiedzialne za wdrożenie m.in. Asseco Enterprise Banking Platform (Asseco EBP) – omnikanałowego systemu bankowości elektronicznej dla biznesu.

Jakie narzędzia pozwoliły Wam spełnić regulacyjne wymogi PSDII?

Daria Pawęda: Asseco Poland wdrożyło w Volkswagen Banku Banku rozwiązanie Asseco Open Banking API (Asseco OBA). Pozwoliło to spełnić wymogi, określające zasady współpracy banków i dostawców usług płatniczych w zakresie otwartej bankowości. Dyrektywa PSD2 wymogła również wprowadzenia tzw. silnego uwierzytelniania, które gwarantuje wyższy poziom wiarygodności i odporności na fraudy. W tym celu została wdrożona aplikacja mobilna do autoryzacji zleceń Asseco MAA, która wykorzystuje komunikaty PUSH, będące bardzo dobrą alternatywą dla wiadomości SMS. W planach mamy także wdrożenie aplikacji hybrydowej.

Jak wyglądało wdrożenie od kuchni?

Daria Pawęda: Projekt transformacji cyfrowej Volkswagen Banku Asseco rozpoczęło pod koniec 2018 r. Pierwszym etapem było wdrożenie nowej bankowości internetowej. W kolejnym kroku Asseco przeprowadziło migrację klientów ze starego rozwiązania def3000/CEB do nowego. Nowy system transakcyjny Volkswagen Banku został oparty na koncepcji miniaplikacji, która umożliwia swobodne i szybkie kształtowanie oraz udostępnianie produktów jak również usług bankowych w systemie bankowości internetowej. Rozwiązanie kompleksowo wspiera więc klientów w zakresie obsługi ich finansów. Zapewnia przy tym integrację klientów firmowych z ich systemami finansowo-księgowymi. Wdrożone miniaplikacje to ­m.in.: Rachunki, Przelewy, Lokaty, Karty, Kredyty, Wiadomości oraz Wnioski. Dodatkowo rozwiązania e-bankowości zostały przeniesione z infrastruktury Volkswagen Banku do zewnętrznego Centrum Przetwarzania Danych.

Jakie są kluczowe korzyści tych zmian z perspektywy czasu?

Ronald Kulikowski: Systemy omnikanałowe całkowicie zmieniają filozofię funkcjonowania instytucji finansowych i pomagają trwale budować przewagę konkurencyjną. Kluczem jest szybka identyfikacja potrzeb klienta i możliwość tworzenia oferty „szytej na miarę”. Nasi klienci samodzielnie decydują, z jakiej usługi bankowej i kanału komunikacji korzystają, dzięki temu mają szybszy dostęp do nowoczesnych produktów bankowych i możliwość mobilnej autoryzacji zlecanych dyspozycji, która odbywa się teraz za pomocą jednego kliknięcia. Projekt umożliwił nam sprawne zarządzenie portfolio banku i znacznie przyspieszył wprowadzanie nowej oferty na rynek. Dostosowanie się do nowych regulacji daje nam możliwość współpracy z fintechami. Wprowadzenie dwuetapowego uwierzytelnienia w istotny sposób zwiększyło bezpieczeństwo realizowanych operacji, a token mobilny przyczynił się do redukcji kosztów związanych z obsługą wiadomości SMS.

Udostpnij artyku: