Bankowość mobilna zmienia oblicze banków spółdzielczych

Bankowość spółdzielcza / Polecamy

Pandemia przyspieszyła popularyzację bankowości mobilnej i internetowej. Jednak wzrost zainteresowania klientów tą formą korzystania z kont wiąże się z ciągłym udoskonalaniem aplikacji oraz systemów bezpieczeństwa przez firmy IT. O wyzwaniach stojących przed bankami spółdzielczymi, bankowości mobilnej oraz aplikacji BSGo od Asseco mówi Magdalena Urbańska, Dyrektor Linii Biznesowej BS Cloud w Asseco Poland.

Źródło: Asseco Poland

Pandemia przyspieszyła popularyzację bankowości mobilnej i internetowej. Jednak wzrost zainteresowania klientów tą formą korzystania z kont wiąże się z ciągłym udoskonalaniem aplikacji oraz systemów bezpieczeństwa przez firmy IT. O wyzwaniach stojących przed bankami spółdzielczymi, bankowości mobilnej oraz aplikacji BSGo od Asseco mówi Magdalena Urbańska, Dyrektor Linii Biznesowej BS Cloud w Asseco Poland.

Jak pandemia wpłynęła na rozwój bankowości mobilnej?

Oczywiste już jest, że pandemia wpłynęła na przyspieszenie i wzmocnienie rozwoju bankowości mobilnej. Stała się przyczynkiem do stwarzania nowych rozwiązań i skłoniła branżę IT oraz organy nadzorujące do większych kompromisów oraz elastyczności, co przełożyło się na rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb klienta.

Dobrym tego przykładem jest automatyzacja procesów kredytowych, nie tylko po stronie technologicznej, ale również po stronie ryzyka kredytowego, gdzie banki musiały podjąć bezzwłoczne działania, w celu zarządzania tym ryzykiem w niezwykle dynamicznie zmieniającej się atmosferze. 

Pandemia wpłynęła także na zmianę nastawienia klientów do bankowości mobilnej. Ta forma załatwiania spraw finansowych miała spore grono malkontentów, jednak w konsekwencji niemocy korzystania z bezpośrednich spotkań, musieli otworzyć się na nowe narzędzia. Spowodowało to, że przeszli na stronę aktywnych użytkowników i przekonali się co do użyteczności rozwiązań mobilnych oraz przede wszystkim ich bezpieczeństwa.

Według najnowszego badania ZBP Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości mobilnej. Końcówka III kwartału przyniosła wzrost o 5% w stosunku do poprzedniego okresu. Jednak, gdy spojrzymy na III kwartał 2020 roku, to progres jest bardzo duży – różnica wynosi prawie 16%.

Jak do kanału mobile podchodzą banki spółdzielcze?

Podejście, czy potrzeby banków spółdzielczych nie różnią się diametralnie od tych reprezentowanych przez komercyjne banki uniwersalne w aspekcie fundamentalnych funkcji. Cały czas bardzo istotne jest zagwarantowanie płynnej i nieograniczonej obsługi klienta, bezpieczeństwo oraz równoczesne, technologiczne rozwijanie kanałów mobilnych.

Nie powinniśmy rozróżniać tych podejść. Obydwa segmenty banków korzystają w jednakowy sposób z rozwijających się standardów i nowych produktów w aplikacjach mobilnych (np. dowód osobisty z warstwą biometryczną, jako środek uwierzytelniający, krajowy schemat płatności mobilnych BLIK, portmonetki kart płatniczych operatorów międzynarodowych, zakupy usług partnerów biznesowych w aplikacji: bilety autostradowe, parkingowe, zamawianie taksówek).

Natomiast to, co wyróżnia banki spółdzielcze, to takie nastawienie na kanał mobilny czy internetowy, który będzie jednocześnie pozwalał na utrzymanie bezpośredniej relacji z użytkownikiem.

Nasi klienci bardzo mocno zwracają na to uwagę, pamiętają o swojej wyjątkowości w dbaniu o kontakty 1:1 i indywidualnej analizie potrzeb klienta. Wydawać by się mogło to niemożliwe do realizacji w kanale obsługi automatycznej, ale to jeden z głównych i charakterystycznych wymogów banków spółdzielczych.

Jakie są potrzeby i oczekiwania klientów bankowości spółdzielczej?

Banki spółdzielcze mają tę przewagę, iż często widzą lokalne potrzeby, potrafią zaproponować produkty dostosowane do konkretnej grupy odbiorców, do której docierają w swoim regionie. Co znamienne, oferta jednego banku spółdzielczego w konkretnej miejscowości może różnić się od oferty w innej. Ogromne znaczenie ma tutaj położenie geograficzne, sytuacja ekonomiczna czy trendy biznesowe w regionie. To wszystko dyktuje potrzeby klientów i wpływa na ofertę.

Można  postawić tezę, że wymagania funkcjonalne klientów detalicznych w bankach komercyjnych oraz spółdzielczych są analogiczne. Jednak klienci biznesowi i mała działalność gospodarcza będą oczekiwali w pierwszym przypadku lepszej organizacji w lokalnym (regionalnym) łańcuchu biznesowym, a jednoosobowa działalność gospodarcza bardziej zindywidualizowanego doradztwa, niż klienci w dużych aglomeracjach.

Urządzenie mobilne zwiększa w tym przypadku szybkość podejmowanych decyzji i daje możliwości wyboru produktów finansowych w kontekście finansowanej transakcji handlowej. Wartości i różnice w poszukiwanych funkcjonalnościach wynikają wprost z ekonomii aglomeracji i innego cyklu rozwoju w skali całego kraju.

Bankowość mobilna BSGo od Asseco to rozwiązanie uszyte pod banki spółdzielcze. Czym się charakteryzuje i jakie daje korzyści?

Odpowiadając na zmiany zachodzące na rynku usług bankowych oraz słuchając naszych klientów, zaprojektowaliśmy aplikację mobilną BSGo przeznaczoną dla banków spółdzielczych. Pozwala ona na wygodne i bezpieczne zarządzanie finansami. Jest powiązana z systemem bankowości internetowej i działa na smartfonach oraz tabletach. Łączy funkcje bankowości internetowej (detalicznej oraz korporacyjnej) z możliwością autoryzacji i autentykacji poprzez urządzenie mobilne klienta.

Bank dzięki wprowadzeniu BSGo zapewnia swoim klientom dostęp do bankowości przez całą dobę z każdego miejsca, umożliwia wygodne, szybkie płatności, a także łatwe zarządzanie kontem i finansami. Ogranicza koszty związane z wysyłką SMS-ów autoryzacyjnych, a także informacyjnych, gdyż zastępują je wygodne powiadomienia Push w aplikacji mobilnej. Dzięki mobilnej autoryzacji zwiększa się bezpieczeństwo dokonywanych transakcji.

Ponadto przy projektowaniu BSGo skupialiśmy się na lokalności banków spółdzielczych, gdyż dzięki naszej ponad już 30-letniej współpracy wiemy, jak ważny jest aspekt rozwijania produktów w zgodzie z potrzebami konkretnych społeczności. Z BSGo korzysta dziś ponad 70 banków.

A jak to wygląda od strony użytkownika – co musi zrobić, aby korzystać z BSGo oraz co zyskuje?

Użytkownik po pobraniu ze sklepu App Store, Google Play czy Huawei AppGallery i zainstalowaniu na swoim urządzeniu aplikacji BSGo ma całą bankowość zawsze pod ręką. Zyskuje wygodne płatności z wykorzystaniem BLIK-a i może w łatwy sposób korzystać z produktów oszczędnościowych.

Ma także zapewnione większe bezpieczeństwo transakcji poprzez wykorzystanie dwuskładnikowej autoryzacji i biometrii (odcisku palca lub Face ID) do logowania. Może efektywnie zarządzać swoimi finansami,  załatwiać sprawy w e-urzędzie z usługą mojeID, a dzięki natychmiastowym wiadomościom Push otrzymuje informację o każdym zdarzeniu na rachunku.

Jak Asseco widzi rozwój spółdzielczej bankowości mobilnej w 2022 roku?

W tym roku, jednym z kolejnych wyzwań dla całego sektora, nie tylko spółdzielczego, będzie wzmacnianie cyberbezpieczeństwa w bankowości internetowej oraz mobilnej. Liczba cyberataków stale rośnie, spowodowane jest to m.in. zwiększającym się ruchem użytkowników w kanałach cyfrowych, a także dość niską świadomością społeczną na temat zagrożeń w internecie.

Dla Asseco będzie to również rok rozbudowy aplikacji BSGo, w zakresie rozwoju form płatności za pomocą opcji zbliżeniowej, OneClick, czy przelewów QR, jak również zwiększania automatyzacji procesów szybkiego pozyskiwania produktów oferowanych przez banki,  tak aby cały proces był jeszcze łatwiejszy i bardziej intuicyjny.

Dodatkowo pracujemy nad nowym UX aplikacji, który co roku będzie weryfikowany pod względem użyteczności i zmieniających się  oczekiwań różnych grup klientów (np. wymagania funkcjonalne, wiek konsumenta itp.).

Magdalena Urbańska,

Dyrektor Linii Biznesowej BS Cloud w Asseco Poland.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: