BankTech 2022: prof. Michał Kosiński o uczuciach i świadomości sztucznej inteligencji

Polecamy / Technologie i innowacje

W ramach konferencji BankTech 2022 odbył się Fire Chat, w którym wzięli udział prof. Michał Kosiński, prof. Stanford University (USA) oraz dr Konrad Maj, Kierownik Centrum Human Tech, Uniwersytet SWPS.

W ramach konferencji BankTech 2022 odbył się Fire Chat, w którym wzięli udział prof. Michał Kosiński, prof. Stanford University (USA) oraz dr Konrad Maj, Kierownik Centrum Human Tech, Uniwersytet SWPS.

Prof. Michał Kosiński zajmuje się badaniem śladów cyfrowych i algorytmów.

Jak stwierdził, algorytmy wiedzą dziś o nas dużo więcej niż sami o nas wiemy. Łatwo to zaobserwować gdy zadamy pytanie w wyszukiwarce Google. Okazuje się, że często wie ona lepiej niż my czego szukamy i poprawi błędy, jeśli zrobimy je w pytaniu.

Trzeba będzie sobie kiedyś zadać pytanie, czy nie mamy do czynienia z istotą, która zachowuje się jak człowiek, tak jakby AI miała uczucia i świadomość

Dziś badania skupiają się nie na człowieku, a na sztucznej inteligencji samej w sobie. Postęp w rozwoju tej technologii jest tak szybki, że AI zachowuje się tak jak ludzie i dzięki temu psycholodzy mają coraz szersze pole do badań.

Okazuje się, że algorytmy mają uprzedzenia, stereotypy i często podejmują decyzje „na skróty”, tak jak to my robimy. Zachowują się coraz częściej jakby były świadome.

Jak stwierdził prof. Michał Kosiński, trzeba będzie sobie kiedyś zadać pytanie, czy nie mamy do czynienia z istotą, która zachowuje się jak człowiek. Tak jakby miała uczucia i świadomość.

Jak cię widzi AI, tak cię pisze

Dr Konrad Maj podniósł kwestię regulacji dotyczących sztucznej inteligencji w USA, Chinach i UE dotyczące wykorzystanie informacji, które można odczytać z twarzy człowieka.

W odniesieniu do tego zagadnienia prof. Kosiński stwierdził, że już dziś żyjemy w świecie, w którym ludzie podejmują decyzje np. o zatrudnieniu pracownika pod wpływem tego jak dana osoba wygląda.

Algorytmy, które projektujemy, często są przedłużeniem naszych uprzedzeń i heurystyk, a nawet je wzmacniają

Atrakcyjność naszego wyglądu wpływa na te decyzje, w dużo wyższym stopniu niż chcemy to przyznać. Jak wynika z badań, osoby z ładnymi twarzami dostają choćby szybciej podwyżki w firmie.

Nie jest to działanie algorytmów, ale uprzedzeń, które każdy z nas w sobie nosi.

Jak opanować działanie algorytmów?

Algorytmy, które projektujemy, często są przedłużeniem naszych uprzedzeń i heurystyk, a nawet je wzmacniają. Jednak łatwiej jest je uczyć niż wpływać na ludzi.

Jeśli wykryjemy jakieś uprzedzenie, możemy spowodować, żeby algorytm już tego nie robił.

Nie mamy możliwości zrozumieć działania złożonych algorytmów i w związku z tym prawodawstwo, w tym nawet wewnętrzne regulacje w firmach nie potrafią podołać temu zadaniu

Nie należy, jego zdaniem, domagać się podejmowania perfekcyjnych decyzji przez algorytmy i czekać z ich wykorzystaniem, aż osiągnie się doskonały poziom.

Już dziś algorytmy mogą wykonać testy na inteligencję i „dostać się” na najlepsze uczelnie. W generowaniu tekstów mogą pobić poetów i pisarzy, choć jeszcze raczej tylko amatorów.

Algorytm DALL·E stworzył na przykład kreatywną okładkę „The Economist”.

Nie mamy możliwości zrozumieć działania złożonych algorytmów i w związku z tym prawodawstwo, w tym nawet wewnętrzne regulacje w firmach nie potrafią podołać temu zadaniu.

Prof. Michał Kosiński ocenił, że zapewne dopiero inne algorytmy będą zdolne do wykonania takiego zadania.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: