BESI: Polskie telekomy powielają model biznesowy telewizji kablowych

Finanse i gospodarka

Polskie telekomy zaczęły powielać model biznesowy telewizji kablowej polegający na łączeniu produktów, jednocześnie starając się bronić swojej bazy klientów i łagodząc spadek przychodów na coraz bardziej konkurencyjnym i nasyconym rynku.

Grafika ilustracyjna - Zarys mążczyzny idącego z telefonem; W tle dolary i roznący wykres zakończony strzałką
Fot. Pixabay.com

Polskie telekomy zaczęły powielać model biznesowy telewizji kablowej polegający na łączeniu produktów, jednocześnie starając się bronić swojej bazy klientów i łagodząc spadek przychodów na coraz bardziej konkurencyjnym i nasyconym rynku.

Kładą one także nacisk na obniżanie kosztów utrzymania abonenta (niższy wskaźnik rezygnacji) oraz sprzedaż produktów pokrewnych lub droższych (cross-selling i upselling), co może przynieść przyrost średniego przychodu od jednego abonenta (ARPU). Jeśli chodzi o łączenie produktów, głównymi produktami służącymi do różnicowania oferty stały się mobilne usługi szerokopasmowe i usługa płatnej telewizji.

W wyniku szczegółowego porównania ofert najważniejszych graczy rynkowych w Polsce, analitycy Biura Maklerskiego Espirito Santo Investment Bank (BESI) zwracają uwagę na Cyfrowy Polsat, który jest TOP PICKiem, z rekomendacją KUPUJ i zwiększoną ceną docelową akcji do 27,1 PLN (z 23,8 PLN).

Analitycy podtrzymują rekomendację KUPUJ dla Orange Polska, jednak obniżają cenę docelową akcji spółki do 10,8 PLN (z 12,6 PLN). Spółką najmniej preferowaną przez BESI jest Netia. Analitycy redukują rekomendację do NEUTRALNIE i obniżają cenę docelową akcji do 5,4 PLN z 5,8 PLN.

Cyfrowy Polsat TOP PICK listy BESI: Zdaniem analityków SmartDOM to bardzo atrakcyjna oferta, którą konkurentom spółki trudno będzie skopiować. Analitycy spodziewają się 50 tys. nowych przyłączeń netto w 2014E i 100 tys. w następnych latach. Oprócz istotnego efektu synergii, niedawne przejęcie przez spółkę Polkomtela daje jej znaczny potencjał łączenia ofert, który powinien umożliwić spółce obronę przychodów ogółem i podniesienie marży EBITDA. Analitycy nie sądzą, aby widoczne upusty cenowe miały negatywny wpływ na marżę EBITDA, ponieważ oferta zachęca do upsellingu w ramach istniejących usług, wywierając pozytywny wpływ na ARPU/klienta, podczas gdy efekt bieżącej synergii kosztowej pozytywnie wpływa na koszty operacyjne (OPEX). Biorąc pod uwagę potencjał wzrostowy spółki, bazujący na łączeniu istniejącej i potencjalnej nowej bazy klientów, analitycy uważają, że Cyfrowy Polsat zasługuje na wyższą premię.

Orange Polska zachowuje rekomendację KUPUJ, jednak ze spadkiem ceny docelowej do 10,8 PLN: Nowa oferta Orange Polska NJU.mobile odniosła sukces komercyjny, generując najwięcej nowych przyłączeń netto w telefonii komórkowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy i pozytywnie wpływając na koszt pozyskania klienta (SAC). BESI spodziewa się, że spółka odzyska swoją pozycję konkurencyjną dzięki efektowi łączenia produktów w Orange Open i NJU.mobile. Silny ruch Orange w stronę łączenia produktów powiększył bazę klientów 3P spółki w 1Q14 o 50 proc. rok do roku, co ma również pozytywny wpływ na średni przychód od jednego abonenta szerokopasmowego (ARPU) (+1,5 proc. RDR w 1Q14). Analitycy postrzegają potencjalną deregulację rynku hurtowego dostępu do internetu (BSA) w 76 gminach jako lekko pozytywną dla spółki, ponieważ umożliwiłaby jej bardziej efektywne konkurowanie z telewizją kablową, która obecnie dominuje na tych obszarach.

Rekomendacja dla Netii obniżona: Chociaż Netia modernizuje swoją sieć do standardu NGA, jej baza klientów B2C rośnie tylko w obszarze telewizji, a jej wielkość, zdaniem BESI, nadal jest poniżej zadowalającego poziomu. Jednocześnie spółka broni swojej bazy B2B, charakteryzującej się wysoką marżą, kosztem silnego obniżenia ARPU (-16 proc. RDR w 1Q14). Zdaniem BESI, głównym czynnikiem stanowiącym o atrakcyjności Netii jest jej stosunkowo hojna polityka dystrybucji zysków, ze stopą dywidendy na poziomie 8 proc.

Jednak obecnie w centrum uwagi znajduje się możliwość ewentualnego przejęcia, po niedawnym złożeniu przez Vectrę, drugiego co do wielkości operatora telewizji kablowej w Polsce, oferty na 33 proc. udziałów w Netii, po 5,41 PLN za akcję. Biorąc pod uwagę skalę efektu synergii w następstwie przejęcia, zarówno po stronie przychodów jak i kosztów, wycena 5,41 PLN za akcję jest zbyt niska. Model wyceny BESI sugeruje 6,7-6,8 PLN za akcję, w zależności od scenariusza podziału spółki.

Konrad Księżopolski Dyrektor Zespołu Analiz Giełdowych Espirito Santo Investment Bank (BESI)

Udostępnij artykuł: