Bezpieczeństwo wynajmu: weryfikacja tożsamości klienta

FN 2009/07-09 (lipiec - wrzesień 2009)

Rośnie popularność Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Osoby, które utraciły dokumenty tożsamości, coraz częściej zgłaszają to w bankach. Dane są następnie wymieniane za pośrednictwem Związku Banków Polskich. Informacje, na szczęście, są dostępne również dla agencji pośrednictwa wynajmu nieruchomości.

Rośnie popularność Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. Osoby, które utraciły dokumenty tożsamości, coraz częściej zgłaszają to w bankach. Dane są następnie wymieniane za pośrednictwem Związku Banków Polskich. Informacje, na szczęście, są dostępne również dla agencji pośrednictwa wynajmu nieruchomości.

Wostatnim roku o ponad połowę wzrosła liczba zastrzeganych dokumentów tożsamości, które zostały zgubione lub skradzione. Zastrzeganych jest obecnie około 15 tys. sztuk miesięcznie – to tak, jakby np. wszyscy mieszkańcy średniej wielkości miasta nagle zgubili swoje dokumenty! W Centralnej Bazie Danych Systemu znajduje się ponad 800 tys. dokumentów tożsamości (głównie dowody osobiste, prawa jazdy i paszporty).

System chroni przed całym wachlarzem przestępstw. Na podstawie danych udostępnionych przez Biuro Informacji Kredytowej wiemy, że w samym sektorze bankowym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, powstrzymano prawie 10 tys. prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę 321 milionów złotych – to tyle, ile kosztuje np. roczna działalność wszystkich muzeów w Polsce.

Jak działa System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE?

System chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwości ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła.

Każdy, kto zgubił dokumenty lub komu zostały one skradzione, powinien jak najszybciej zastrzec je w banku, gdyż dziennie notuje się nawet kilkadziesiąt prób posłużenia się cudzym lub podrobionym dokumentem!

Informacje z jednego banku, poprzez System DZ, są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z Systemu. Oprócz banków korzystają z niego m.in. operatorzy telefonii komórkowych, Poczta Polska i szereg innych Uczestników. Dokumenty powinni sprawdzać także notariusze, hotele, wypożyczalnie czy agencje pośrednictwa wynajmu nieruchomości – coraz więcej z nich decyduje się na ten prosty i wydajny sposób ochrony.

Podkreślamy, że w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE uczestniczą prawie wszystkie banki oraz szereg innych firm i instytucji.

To, m.in., dzięki działaniom Systemu DZ zmniejsza się liczba przestępstw z wykorzystaniem cudzej tożsamości.

Rekomendacja Policji:

„Od roku wspólnie utrudniamy życie przestępcom i utrudniajmy je nadal skutecznie. Pomysł Kampanii [od kilkunastu miesięcy ZBP wspólnie z bankami i Policją prowadzą społeczną Kampanię Informacyjną Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE-przyp. red.] to bardzo cenna inicjatywa, a liczby zastrzeganych dokumentów pokazują, że takie działania mają sens i przynoszą wymierne efekty.

Zdarza się, że nawet dziennikarze potrafią czasem dzwonić do mnie i pytać, co mają zrobić w momencie, gdy zagubili dokumenty, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: