Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w marcu w górę

Gospodarka

Wykresy gospodarcze
Fot. stock.adobe.com/Robert Kneschke

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2,7 pkt proc. m/m i wyniósł plus 8,2 pkt w marcu br. (i wzrósł o 2,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 2,7 pkt proc. m/m i wyniósł plus 8,2 pkt w marcu br. #BWUK #GUS @GUS_STAT

“Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost odnotowano dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,8 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,6 pkt proc. dla możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 2,4 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 1,7 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie +4,7 pkt (i wzrósł o 1,8 pkt proc. r/r), podano także.

Wszystkie składowe wpłynęły na poprawę wartości wskaźnika

“Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 2,4 pkt proc.) oraz dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 2,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 0,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,3 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy” – czytamy dalej w komunikacie.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 203 wywiady w okresie 4-13 marca (w tym 59 metodą CATI).

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: