Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej bez zmian, wyprzedzający w marcu w dół

Gospodarka

Wykres spadkowy
Fot. stock.adobe.com/peshkov

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) nie zmienił się w ujęciu m/m i wyniósł plus 1,3 pkt w marcu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (#WWUK) spadł o 0,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,3 #GUS @GUS_STAT

„Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 pkt proc.). Wzrost (o 2,7 pkt proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Nie uległa zmianie ocena obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury w lutym spadł >>>

W odniesieniu do marca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 6,9 pkt proc., podano także.

Pogorszenie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 0,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -2,3 (i spadł o 7 pkt proc. r/r), podano także.

„Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,7 i 0,7 pkt proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 1,8 pkt proc.). Ocena przyszłego poziomu bezrobocia pozostała na takim samym poziomie” – czytamy dalej w komunikacie.

Czytaj także: Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury w styczniu 2020 r. w dół. Perspektywy gospodarcze pogarszają się, ale wolniej >>>

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 1 37 wywiadów w okresie 2-11 marca 2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: