Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający we wrześniu w górę

Gospodarka

Wykres
Fot. stock.adobe.com/denphumi

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 10,2 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 15 pkt we wrześniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

Na wzrost wartości #WWUK wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju #BWUK

„Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,8 pkt proc. i 2 pkt proc.). Największy spadek (o 3,4 pkt proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do września 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 25,2 pkt proc., podano także.

Co wpłynęło na wzrost wartości wskaźnika?

„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -16. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,1 pkt proc. i 2 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,8 pkt proc. i 0,4 pkt proc.)” – czytamy dalej w komunikacie.

We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 23 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Czytaj także: Pogorszenie bieżących i przyszłych nastrojów konsumenckich w sierpniu >>>

Dla 81,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano także.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 198 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 7-16 września 2020 r.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: