BIK podpowiada, jak nie stracić pieniędzy mimo utraty danych osobowych

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Klient / Odpowiedzialne finanse

Przestępcy dzwonią z numerów telefonu, które wyświetlają się jak prawdziwy numer wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Ofiarą takiej manipulacji socjotechnicznej może paść każdy i stracić swoje pieniądze lub popaść w długi. Dlatego Biuro Informacji Kredytowej apeluje o zachowanie czujności i doradza jak nie dać się oszukać.

BIK logo
Źródło: BIK

Przestępcy dzwonią z numerów telefonu, które wyświetlają się jak prawdziwy numer wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku. Ofiarą takiej manipulacji socjotechnicznej może paść każdy i stracić swoje pieniądze lub popaść w długi. Dlatego Biuro Informacji Kredytowej apeluje o zachowanie czujności i doradza jak nie dać się oszukać.

Eksperci BIK obserwują aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod różne instytucje zaufania publicznego i znane firmy. Cel działań złodziei jest jeden – bezprawne przejęcie danych personalnych, które pozwolą na kradzież pieniędzy.

Przestępcy kiedy już zdobędą czyjeś dane, potrafią w ciągu jednego dnia zaciągnąć na jedną swoją ofiarę nawet kilkadziesiąt pożyczek.

Podejrzane telefony

Złodzieje wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem faktycznego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego dostawcy usług lub banku.

Oszuści dzwonią do przypadkowych osób, najczęściej ofiar wycieków danych. Złodzieje podczas rozmowy brzmią bardzo profesjonalnie, stosując chwyty socjotechniczne, element zaskoczenia, wykorzystują ludzką naiwność lub nieuwagę.

- Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - ostrzega Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Rady BIK jak nie dać się oszukać

Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz obawę co do wiarygodności osoby, która dzwoni – natychmiast rozłącz się. Lepiej samemu zadzwonić na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą;

Pamiętaj: pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie;

Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz;

Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę;

Miej włączone Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty. To sposób, by na stałe chronić się przed wyłudzeniem, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione.

Udostępnij artykuł: