BLIK gotowy na płatności na numer telefonu pomiędzy europejskimi bankami

Z rynku

Logo BLIK
Źródło: BLIK

Polski Standard Płatności (PSP), operator BLIK-a, wykonał testową integrację z systemem Standardised Proxy Lookup service (SPL), podała spółka. Dzięki temu możliwe będzie dokonywanie płatności na numer telefonu pomiędzy europejskimi bankami.

Usługa ma umożliwić wymianę danych niezbędnych do inicjowania płatności mobilnych pomiędzy osobami korzystającymi z rozwiązań #P2P na poziomie ogólnoeuropejskim #BLIK #PSP @BLIKmobile

Polski Standard Płatności wraz z EPC (European Payment Council) od początku zaangażowany był w prace nad stworzeniem europejskiego standardu przelewów na numer telefonu.

Usługa ma umożliwić wymianę danych niezbędnych do inicjowania płatności mobilnych pomiędzy osobami korzystającymi z rozwiązań P2P na poziomie ogólnoeuropejskim. Dostawcą systemu SPL Mobile Proxy Forum (MPF) jest equensWorldline. Polski Standard Płatności jako pierwszy operator w Europie przyłączył się testowo do nowo powstającego systemu, podano.

Czytaj także: BLIK-iem już wkrótce zapłacisz za granicą >>>

Ważny krok w rozwoju polskiego systemu płatności mobilnych

“Przyłączenie się Polskiego Standardu Płatności do programu Standardised Proxy Lookup będzie ważnym krokiem w rozwoju polskiego systemu płatności mobilnych BLIK na poziomie europejskim. Docelowo, dokładnie tak, jak to działa w Polsce, klienci banków europejskich będą mogli korzystać z wygody przelewów na numer telefonu odbiorcy, bez względu na kraj. Przelewy na telefon BLIK zdały egzamin w Polsce, w ubiegłym roku użytkownicy zrealizowali ich już ponad 5 mln. Chcemy wykorzystać potencjał BLIK-a na poziomie europejskim” – powiedział prezes Polskiego Standardu Płatności Dariusz Mazurkiewicz, cytowany w komunikacie.

W schemat międzynarodowych płatności P2P zaangażowane będą trzy podmioty: operatorzy z kraju inicjującego przelew, przyjmującego przelew oraz Standardised Proxy Lookup (SPL). W pierwszej fazie, na podstawie numeru telefonu wybranego przez użytkownika aplikacji mobilnej, lokalny dostawca usługi prześle zapytanie o numer IBAN do systemu SPL. Następnie system przekaże żądanie do sieci zaangażowanych dostawców, którzy po weryfikacji własnych baz danych wrócą z informacją na temat odbiorcy. W ostatnim etapie system SPL przekieruje pozyskane dane do lokalnego rozwiązania. Inicjujący dostawca otrzyma komunikat również w przypadku niepowodzenia. PSP w ramach testów obsłużył zarówno zapytania o IBAN przychodzące z SPL, jak i zapytania z BLIK kierowane do SPL, wskazano także.

“Pomysł umiędzynarodowienia płatności P2P zrodził się w 2015 roku z inicjatywy Rady ds. Płatności Detalicznych w Euro (ERPB). Z kolei w grudniu 2017 Europejska Rada Płatności opublikowała regulamin, w którym określiła zasady uczestnictwa. Polski Standard Płatności uczestniczył w pracach nad projektem już od początkowej, inicjalnej fazy, przekazując innym uczestnikom doświadczenia związane z funkcjonowaniem przelewów na numer telefonu BLIK w Polsce. Produkcyjne wdrożenie wysyłania i odbierania przelewów na telefon z użyciem usług SPL będzie wymagało zmian regulaminowych po stronie systemu BLIK oraz banków, które są jego uczestnikami” – podsumowano.

BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska. Z BLIK-a mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku, Credit Agricole, Pekao SA, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: