Branża internetowa rozpoczyna kampanię edukacyjną

Polecamy

170727.reklamawinternecie.850x

„Dzisiejszym sponsorem treści jest reklama”, „W internecie treści i usługi nie są bezpłatne. Płaci reklama” – to przykłady haseł rozpoczętej kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Przypomina ona, że bez reklam nie ma „darmowego” internetu i że to dzięki nim użytkownicy mogą korzystać z zasobów sieci bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

– Reklama nierozerwalnie łączy się z internetem – to podstawowy model jego finansowania. Internet, jaki znamy, rozwinął się właśnie dzięki budżetom reklamowym – przekonuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Tymczasem 36% (7,6 mln) internautów w Polsce blokuje reklamy online (badanie IAB Polska – Zjawisko Blokowania Reklam, sierpień 2016 r.). W 2015 roku było to 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku – 25% (4,9 mln). Najczęstszymi powodami skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków są agresywne kampanie reklamowe (78%), problemy techniczne (np. wydłużenie czasu ładowania strony – 45%) oraz potrzeba ochrony prywatności i poczucia bezpieczeństwa (42%). Jednocześnie aż 78% polskich użytkowników adblocków dopuszcza różne formy działań reklamowych i marketingowych. 27% z nich stosuje białe listy oraz akceptuje nienatrętne formaty reklamowe, 33% instaluje dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków, 38% wyłącza adblocki po komunikacie z prośbą, a 50% ustawia wyjątki od reguł blokowania.

Te informacje były punktem wyjścia do przygotowania kampanii edukacyjnej skierowanej do internautów. Akcja wyjaśnia, jak działa rynek reklamy i uzmysławia, że to dzięki niej użytkownicy mogą korzystać z ciekawych treści i usług bez konieczności płacenia – robią to reklamodawcy, którzy zyskują w ten sposób możliwość promowania swoich produktów. Tak działający rynek reklamy online, wart w 2016 roku 3,6 mld zł, jest coraz ważniejszym elementem naszej gospodarki. Pozyskiwane z reklam środki pozwalają finansować działalność serwisów internetowych i podwyższać jakość ich usług, generują przychody dla Skarbu Państwa, dają zatrudnienie tysiącom specjalistów w przedsiębiorstwach tworzących kampanie reklamowe – w firmach technologicznych, agencjach reklamowych i kreatywnych czy firmach badawczych.