Branża transportowa jeździ w leasingu

Finanse i gospodarka

Blisko co piąty zarządzający firmą transportową spodziewa się w najbliższych miesiącach wyższego zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne - wynika z odczytu subindeksu "Barometr EFL" za I kwartał 2016 r. Co więcej, najpopularniejszym narzędziem finansowym w sektorze transportowym jest leasing, z którego korzysta aż 64% przedsiębiorców, najwięcej ze wszystkich branż. Jednak transport cały czas dręczy niepewność wynikająca głównie z sytuacji polityczno-gospodarczej.

Blisko co piąty zarządzający firmą transportową spodziewa się w najbliższych miesiącach wyższego zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne - wynika z odczytu subindeksu "Barometr EFL" za I kwartał 2016 r. Co więcej, najpopularniejszym narzędziem finansowym w sektorze transportowym jest leasing, z którego korzysta aż 64% przedsiębiorców, najwięcej ze wszystkich branż. Jednak transport cały czas dręczy niepewność wynikająca głównie z sytuacji polityczno-gospodarczej.

- Polskie firmy transportowe są jednymi z najsilniejszych w Europie i mają ogromny udział w budowaniu PKB naszego kraju. W ubiegłym roku świetnie sobie poradziły pomimo embarga nałożonego przez Rosję na wiele produktów. Jednak trudno przewidzieć, czy w tym roku będziemy mieć do czynienia z powtórką. Na lekkie pogorszenie nastrojów wśród zarządzających przedsiębiorstwami transportowymi z pewnością miał wpływ lutowy zakaz wjazdu polskich przewoźników do Rosji. Do tego cały czas nie mamy decyzji Komisji Europejskiej w sprawie płacy minimalnej w Niemczech oraz wyjaśnienia, jak będzie działać strefa Schengen. To wszystko razem wpływa na niepewność przedsiębiorców i ostrożność w planach - mówi Radosław Kuczyński, Prezes EFL. - Jednak z danych ZPL wynika, że w pierwszych dwóch miesiącach tego roku branża transportowa, pomimo tych obaw, nadal inwestowała w tabor - dodaje Kuczyński.

Wartość odczytu Barometru dla branży transportowej odnotował kolejny z rzędu spadek - z 54,9 pkt. w IV kwartale 2015 roku do 52 pkt. w I kwartale br. Jednak nadal pozostaje ponad progiem ograniczonego rozwoju OR (50 pkt.), co oznacza, że sektor widzi szansę na dalszy wzrost w tym roku. Świadczy o tym nie tylko fakt, że przedsiębiorcy prognozują wzrost zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne, ale także wyniki finansowania transportu ciężkiego przez firmy leasingowe w ubiegłym roku. Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), w całym 2016 roku wartość transportu ciężkiego sfinansowanego leasingiem lub pożyczką wyniosła 13,5 mld zł i wzrosła aż o 18,2% r/r. Najwięcej ciągników siodłowych, naczep, przyczep i ciężarówek pow. 3,5 tony wyleasingował EFL (wartość aktywów - 1 mld, +32% r/r).

Z "Barometru EFL" za I kwartał br. wynika, że leasing jest najpopularniejszym sposobem finansowania inwestycji w branży transportowej. Korzysta z niego aż dwie trzecie firm. 42,5% przedsiębiorców kredytuje swoje zakupy, a 6,3% wspiera się faktoringiem. Co ciekawe, w transporcie, w porównaniu do innych sektorów, mniejsze znaczenie w prowadzonej działalności mają środki własne. Z nich korzysta 77,5% firm, podczas gdy budownictwie czy HoReCa ich udział przekracza 90%.

Maja Lidke
Europejski Fundusz Leasingowy

Udostępnij artykuł: