Cash back notuje trzycyfrowe tempo wzrostu

Finanse i gospodarka

Jak wynika z analizy First Data Polska, właściciela marki POLCARD, Polacy coraz chętniej korzystają  z usługi cash back. Usługa ta pozwala wypłacać niewielką ilość gotówki podczas płatności kartą w terminalach płatniczych tysięcy punktów handlowo-usługowych.

Co roku przybywa kilkaset tysięcy tego typu transakcji, zaś liczba miejsc, gdzie gotówkę można pobrać bezpośrednio u kasjera jest już prawie dwa razy większa niż liczba bankomatów*. Liczba transakcji w ramach cash back wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 108%. Czy to oznacza, że usługa ta ma przed sobą obiecującą przyszłość?

Choć usługa cash back jest obecna na polskim rynku od 2006 roku, nie jest jeszcze tak popularna jak na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie według szacunków Brytyjskiej Rady Płatności (Payments  Council) ośmiu na dziesięciu Brytyjczyków twierdzi, że ma łatwy i wygodny dostęp do gotówki  a ponad jedna trzecia (40%) preferuje wypłatę gotówki w sklepowej kasie**.  Jest to duża zasługa punktów sprzedaży, które silnie promują tę usługę. W największych brytyjskich sieciach handlowych np. w Tesco kasjer pyta każdego klienta płacącego kartą za zakupy o chęć skorzystania z cash back.

W Polsce jedną z wiodących instytucji promujących zalety cash back jest agent rozliczeniowy First Data Polska S.A.

„Mniejsza niż w Wielkiej Brytanii popularność cash back na polskim rynku nie wynika z braku zainteresowania tą usługą wśród polskich konsumentów czy niewystarczającej infrastruktury. Zwyczajnie Polacy nie wiedzą, że mogą z niej korzystać i wolą używać metod, do których przywykli jak np. bankomat. W tym zakresie potrzebna jest większa edukacja i promocja ze strony wszystkich graczy zaangażowanych w popularyzację tej usługi – banków, organizacji kartowych, akceptantów i agentów rozliczeniowych.” – twierdzi Janusz Diemko prezes First Data Polska, właściciela marki POLCARD.

130921.cash.01.550xŹródło: Dane NBP, opracowanie własne First Data Polska S.A.

 

Co wiemy o cash back?

Cash back to usługa, dzięki której posiadacze kart płatniczych mogą dokonać wypłaty gotówki w punktach handlowo-usługowych podczas płatności kartą w terminalu płatniczym. Możliwość wypłacenia pieniędzy bezpośrednio z kasy sklepu stanowi prosty sposób zdobycia gotówki bez konieczności poszukiwania bankomatu. Jak to działa? Podczas płatności kartą możemy dokonać dwóch czynności na raz – zapłacić za zakupy i jednocześnie pobrać gotówkę. Nasz rachunek zostanie obciążony odpowiednią kwotą, a my zaoszczędzimy czas potrzebny na skorzystanie z bankomatu. Warunkiem jest jednoczesne dokonanie zakupów o dowolnej wartości i zapłacenie za nie kartą płatniczą. Maksymalna kwota jednorazowej wypłaty wynosi 200 PLN.

Karta płatnicza musi mieć udostępniony cash back przez bank, wydawcę karty, a punkt handlowo-usługowy chcąc oferować tę usługę musi aktywować ją u swojego agenta rozliczeniowego. Obecnie możliwość wypłaty gotówki w ramach usługi cash back oferuje swoim klientom około 25 największych banków – wydawców kart, m.in. ING Bank Śląski, PKO Bank Polski, Millenium Bank, Bank Pekao SA, mBank czy MultiBank. Z usługi korzystają liczni klienci First Data Polska, m.in. stacje benzynowe, hotele, supermarkety czy sklepy spożywcze.

Taniej w sklepie niż z bankomatu

Usługa cash back  przynosi korzyści zarówno dla sklepu jak i klienta. Klienci większości banków nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat za tę transakcję, zatem jest ona wygodną alternatywą dla bankomatów, szczególnie jeśli bank pobiera wysoką prowizję za wypłatę z obcego urządzenia.  Sklep natomiast buduje w świadomości klienta wizerunek firmy nowoczesnej i świadczącej kompleksową obsługę, co sprawia, że wraca on do sklepu chętniej i wydaje więcej.

Polacy odkrywają zalety wypłaty w sklepie

Według danych NBP trzy lata po wprowadzeniu usługi cash back na polski rynek w 2009 roku konsumenci dokonali 120 tys. takich transakcji. W pierwszym kwartale 2013 roku NBP szacowało, że było ich ponad 760 tys. co daje wzrost o 536 %. W porównaniu do transakcji z użyciem bankomatów (ponad 180 mln w 1 kw. 2013)wciąż jest to niemal niezauważalna liczba, należy jednak dodać, że sieć akceptacji cash back jest większa. Z danych NBP wynika, że w Polsce jest ponad 18,5 tys. bankomatów, podczas gdy punktów honorujących usługę cash back jest ok. 30 tys. Biorąc pod uwagę zmieniające się przepisy dotyczące opłat i prowizji za korzystanie z bankomatów wygląda na to, że popularność usługi cash back będzie w dalszym ciągu rosnąć.

130921.cash.02.550xŹródło: Dane NBP, opracowanie własne First Data Polska S.A.

 

Źródło: First Data Polska S.A.

Udostępnij artykuł: