Co szósty Polak szuka i zamawia kosmetyki wyłącznie w sieci

Z rynku

59 proc. Polaków kosmetyki nadal kupuje przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, jednak 17 proc. z nich, wcześniej wybiera towar na podstawie informacji z Internetu, wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Wonga Polska.

e-commerce, kosmetyki, komputer, koszyk z zakupami
Fot. stock.adobe.com / G. Lombardo

59 proc. Polaków kosmetyki nadal kupuje przede wszystkim w sklepach stacjonarnych, jednak 17 proc. z nich, wcześniej wybiera towar na podstawie informacji z Internetu, wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Wonga Polska.

#AnetaGergontGałązka: Ankietowani mniej obawiają się o bezpieczeństwo danych w sieci. Z tego powodu zakupów unikało w grudniu 2019 r. 28 proc. badanych, teraz 19 proc. #COVID19 #eCommerce #Kosmetyki #Cyberbezpieczeństwo @WongaPolska

Bezpośrednio w sieci zamawia produkty z tej kategorii 35 proc. nabywców. Ankietowani doceniają zakupy online przede wszystkim za wygodę, niższe ceny i łatwy dostęp do opinii innych użytkowników.

Internet na stałe zagościł w nawykach zakupowych naszych rodaków. Jedni wykorzystują sieć jako bazę informacji i opinii innych użytkowników, inni jako szybką formę zakupu potrzebnych produktów – wiele zależy np. od ich kategorii. W przypadku kosmetyków, Internet w procesie zakupowym wykorzystuje co drugi ankietowany – wynika z badania „Cyfrowe zwyczaje Polaków”.

Każdy ma swój sposób

Co szósty badany zazwyczaj zarówno szuka, jak i zamawia kosmetyki wyłącznie przez Internet. Tyle samo ankietowanych najpierw sprawdza informacje o produktach w sieci, a następnie idzie do sklepu, gdzie ostatecznie je kupuje.

Z kolei 12 proc. woli w pierwszej kolejności udać się do punktu handlowego, obejrzeć i wybrać kosmetyki, które następnie zamawia online ‒ po znalezieniu najlepszej oferty.

41 proc. badanych idzie od razu do sklepu stacjonarnego, wybiera produkty i kupuje je na miejscu. Co ciekawe, znajomych lub rodziny radzi się i wybiera rekomendowane przez nich produkty tylko 3 proc. pytanych.

‒ Polacy mają wiele sposobów na zakupy, jednak niezależnie od ścieżki, aż 35 proc. ostatecznie kupuje kosmetyki w Internecie. Na pierwszy rzut oka może to się wydawać mało, ale warto pamiętać, że mówimy o głównym miejscu tych zakupów. Jednoznacznie zadeklarowało, że nigdy by nie kupiło tego typu produktów w sieci jedynie 18 proc.

Z kolei wysoki wynik zakupów wyłącznie stacjonarnych może wynika z tego, że część Polaków kupuje kosmetyki przy okazji, robiąc np. zakupy spożywcze, które najczęściej odbywają się stacjonarnie ‒ zauważa Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.

Czytaj także: Załamanie, odbicie i powrót do normalności: wydatki Polaków w czasie pandemii koronawirusa

Wygoda, cena i opinie innych

Ponad dwie trzecie badanych uważa, że zakupy kosmetyków w Internecie są wygodniejsze i pozwalają zaoszczędzić czas. Zdaniem 60 proc. w sieci tego typu produkty są tańsze.

Tyle samo ankietowanych docenia również możliwość przeczytania opinii innych użytkowników określonego produktu.

Według 45 proc. oferta kosmetyków w internecie jest także czytelniejsza.

Z kolei możliwość rozmowy ze sprzedawcą w punkcie handlowym i skorzystanie z porady ważne jest dla 37 proc.

Czytaj także: Płatności za zakupy w internecie za pomocą kilku kliknięć: Mastercard, Visa, American Express i Discover wdrażają na skalę globalną „Click to Pay”

‒ Polacy doceniają zakupy online między innymi za wygodę, atrakcyjniejszą cenę i możliwość przeczytania opinii innych, i to nie tylko w przypadku kosmetyków, ale także innych kategorii produktów, które badaliśmy wcześniej.

Co ciekawe, jak wynika z naszego cyklu „Cyfrowe zwyczaje Polaków”, ankietowani coraz mniej obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych w sieci. Z tego powodu zakupów w Internecie unikało w grudniu zeszłego roku aż 28 proc. badanych, w marcu już 23 proc., natomiast teraz 19 proc.

Systematyczny spadek wynika prawdopodobnie z coraz większej popularności tego typu zakupów i bezpośredniego „wypróbowania” tej ścieżki przez część osób, zwłaszcza w trakcie zamrożenia gospodarki. Bardzo duże znaczenie może mieć także systematyczna edukacja społeczeństwa na tematy cyberbezpieczeństwa, co przekłada się na większą świadomość, jak bezpiecznie korzystać z Internetu i niweluje wcześniejsze obawy – podsumowuje Aneta Gergont-Gałązka z Wonga Polska.

Czytaj także: Online kupujemy więcej jedzenia i artykułów spożywczych, a mniej odzieży

Źródło: Wonga Polska
Udostępnij artykuł: