Co trzeba zmienić, aby klient miał pełną i pewną wiedzę o używanym aucie, które zamierza kupić?

Raporty / Z rynku

Polacy masowo kupują samochody używane, ale mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Opisy aut w ogłoszeniach są zdaniem kupujących „podrasowane”, bo rzeczywisty stan techniczny pojazdów jest zwykle gorszy. Zakup auta używanego jest czasochłonny i wiąże się z nieprzewidzianymi wydatkami. Problem rozwiązałoby wprowadzenie obowiązku publikowania w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu – takie wnioski płyną z badania sondażowego przeprowadzonego przez Carsmile.

certyfikat stanu technicznego samochodu, 2 kobiety, 1 mężczyzna
Źródło: Serwis OTOMOTO

Polacy masowo kupują samochody używane, ale mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Opisy aut w ogłoszeniach są zdaniem kupujących „podrasowane”, bo rzeczywisty stan techniczny pojazdów jest zwykle gorszy. Zakup auta używanego jest czasochłonny i wiąże się z nieprzewidzianymi wydatkami. Problem rozwiązałoby wprowadzenie obowiązku publikowania w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu – takie wnioski płyną z badania sondażowego przeprowadzonego przez Carsmile.

Rocznie w Polsce dokonywanych jest ok. 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych.

Ważnym problemem rynku jest tzw. asymetria informacji, czyli sytuacja, w której wiedza sprzedającego o rzeczywistym stanie technicznym auta jest znacznie większa od wiedzy kupującego. Carsmile postanowił sprawdzić, jak problem ten przekłada się na doświadczenia kupujących.

Po pierwsze – wybór samochodu używanego jest czasochłonny. Aż 54% badanych ogląda „w realu” trzy i więcej pojazdów przed podjęciem decyzji o zakupie.

Źródło: Carsmile

Aż 74% badanych pokonało co najmniej 50 km w jedną stronę, czyli ponad 100 km w dwie strony, aby obejrzeć samochód, który chcieli kupić. Przy 4 autach może to oznaczać konieczność pokonania w sumie 400 i więcej kilometrów.

Źródło: Carsmile

Czytaj także: Santander Consumer Multirent rozpoczyna współpracę z platformą do zakupu samochodów używanych Carvago

Po drugie – zakup samochodu używanego wymaga pomocy. Przyznaje się do tego ponad trzy czwarte kupujących auto używane. O pomoc najczęściej zwracamy się do znajomego, ale korzystamy też z wsparcia rodziny oraz mechanika.

Źródło: Carsmile

Po trzecie – ogłoszenia o sprzedaży samochodów nie pokazują ich rzeczywistego stanu. Aż 70% badanych uważa, że opisy są „podrasowane”.

Źródło: Carsmile

Czytaj także: PKO BP: platforma Automarket. pl w ciągu roku sprzedała 2 tys. aut

Po czwarte – kupując auto używane spodziewamy się wad ukrytych. Tego problemu doświadczyło 51% ankietowanych. Jego efektem jest większe zainteresowanie starszymi i wątpliwymi technicznie autami (w myśl zasady: „skoro i tak wyjdą usterki, to po co przepłacać").

Źródło: Carsmile

Po piąte – zakup auta używanego pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Doświadczyło tego 75% badanych. Średni zadeklarowany koszt napraw wykonanych w ciągu 6 miesięcy od zakupu wyniósł ok. 1300 zł.

Źródło: Carsmile

Po szóste – kupujący mają ograniczone zaufanie do sprzedających. Dwie trzecie nabywców aut używanych nie ufa wystawcom ogłoszeń lub sprzedającym.

Źródło: Carsmile

Po siódme – problem straty czasu, nieprzewidzianych napraw oraz stresu towarzyszącego zakupowi samochodu używanego można byłoby rozwiązać wprowadzając obowiązek zamieszczenia w ogłoszeniu pełnej, rzetelnej i niepodważalnej informacji o stanie technicznym pojazdu. Tak uważa aż 83% ankietowanych. 

Źródło: Carsmile

Badanie miało formę sondażu telefonicznego. Wzięło w nim udział 100 ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w swoim życiu dokonali zakupu przynajmniej jednego auta używanego. Badanie przeprowadzono w lipcu 2021 roku.

Źródło: Otomoto.pl
Udostępnij artykuł: