Comarch upraszcza usługi finansowe dla firm w faktoringu i windykacji

Firma / Technologie i innowacje

Comarch uruchamia platformę internetową do obsługi procesów finansowych firm – Apfino. Serwis integruje w jednym miejscu dostęp do produktów kilku partnerów zewnętrznych i na początek daje przedsiębiorcom możliwość zlecania wykonania świadczeń z zakresu faktoringu i windykacji.

monitor i wirtualne ikony finansów, prawa wpadające doniego
Fot. stock.adobe.com / Alexander Limbach

Comarch uruchamia platformę internetową do obsługi procesów finansowych firm – Apfino. Serwis integruje w jednym miejscu dostęp do produktów kilku partnerów zewnętrznych i na początek daje przedsiębiorcom możliwość zlecania wykonania świadczeń z zakresu faktoringu i windykacji.

Usługa skierowana jest w tym momencie do firm z sektora MSP, w tym małych i średnich spółek, jak i jednoosobowych działalności gospodarczych oraz freelancerów.

Usługi finansowe będą w pierwszym etapie oferowane bezpośrednio w systemach klasy ERP firmy Comarch. Spółka ma największy udział w krajowym rynku programów informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwem wśród polskich dostawców. 

Czas na ERP Banking?

Obecnie można zaobserwować silne trendy, które zmieniają sektor finansowy na całym świecie. To przede wszystkim open i embedded banking, czyli osadzenie usług finansowych w określonym  kontekście. To oznacza, że z czasem znaczenie bezpośrednich kanałów dostępu do usług bankowych poprzez np. bankowość internetową, będzie malało na rzecz usług osadzonych w powszechnych procesach realizowanych przez klientów.

­‒ Najprostszym przykładem są tutaj płatności dokonywane w sklepach internetowych lub na platformach aukcyjnych. „Nie wychodzimy” już ze sklepu internetowego, aby zapłacić za produkt w bankowości internetowej ‒ płatność jest realizowana jako krok w procesie zakupowym tłumaczy Łukasz Rozlach, wiceprezes i dyrektor zarządzający Comarch Finance Connect.

Apfino to rozwiązanie dla firm z grupy MŚP. Przedsiębiorcy z tego sektora napotykają wiele problemów  związanych z obsługą zaawansowanych produktów finansowych, często opartych o dokumenty księgowe oraz skomplikowane metody oceny ryzyka.

Z czasem znaczenie bezpośrednich kanałów dostępu do usług bankowych poprzez np. bankowość internetową, będzie malało na rzecz usług osadzonych w powszechnych procesach realizowanych przez klientów.

Podstawowe pytanie, które należy dzisiaj zadać w kontekście zarządzania finansami przedsiębiorstwa, to: dlaczego nadal finanse firmy są rozproszone w tak wielu miejscach skoro i tak punktem wyjścia, który gromadzi większość danych o przedsiębiorstwie, jest ciągle system księgowy?

Czytaj także: AI w finansach, czy może być przejrzysta, kontrolowalna, sprawiedliwa i obiektywna?

Produktocentryczność wciąż rządzi

‒ Przeprowadziliśmy badanie, które pokazuje, że głównym problemem w obsłudze produktów finansowych nadal jest wypełnienie skomplikowanego wniosku. To mocno zastanawiające, ponieważ instytucje finansowe od lat mocno inwestują w transformacje cyfrowe oraz chcą, aby ich produkty były w jak powszechniejszym użyciu.

Z drugiej strony jest to konsekwencja świadomych strategii, polegających na budowaniu potężnych narzędzi w postaci portali internetowych i osadzaniu w centrum produktów bankowych jako takich ‒ niekoniecznie dopasowanych do kontekstu działalności przedsiębiorstwa. Ekonomia API zmienia to podejście, umieszczając produkty i usługi, jako jeden z elementów w procesach realizowanych przez  użytkownika.

Głównym problemem w obsłudze produktów finansowych nadal jest wypełnienie skomplikowanego wniosku

Kolejnym istotnym problemem jest mnogość instytucji finansowych, z którymi współpracuje  firma. Stawiamy na integrację różnych partnerów w jednym portalu finansowym i to jest właśnie pole do działania dla Apfino. Naszą misją jest upraszczanie usług finansowych dla firm na wielu poziomach interakcji – mówi Łukasz Rozlach.

Czytaj także: BNP Paribas Leasing Solutions Polska wprowadza zdalne podpisywanie umów finansowania dla firm

Kontekst dla Apfino

‒ Naturalnym kontekstem, w którym Apfino osadza swoje usługi są systemy Comarch ERP, ponieważ to na styku systemów księgowych oraz usług finansowych nadal nie wydarzyła się prawdziwa transformacja cyfrowa, która zapewniła by efektywne monitorowanie i przewidywanie płynności finansowej czy też automatyczne rozliczanie płatności.

Konieczność przygotowywania dedykowanych plików, eksportu do różnych systemów zewnętrznych oraz odpowiedniej interpretacji danych przychodzących pochłania duże koszty w większości przedsiębiorstwzaznacza Łukasz Rozłach.

Platforma Apfino to serwis, który integruje system ERP z szeregiem produktów z zakresu obsługi finansowej firm. Takie połączenie zapewnia przedsiębiorcom łatwy kontakt z dostawcami usług finansowych oraz możliwość skorzystania z nich bez zbędnych formalności. Wszystkie czynności załatwiane są online.

Aktualnie oferowane są dwa rodzaje usług: faktoring i windykacja. Wkrótce zostaną uruchomione kolejne m.in. informacja o rachunkach na bazie PSD2, wymiana walut, kredyty. Dostęp do platformy jest bezpłatny

Potencjał Comarchu

‒ Strategia dywersyfikacji branżowej Comarch przynosi swoje owoce na wielu poziomach. To już nie tylko długoterminowa stabilność biznesu Comarch jako takiego, ale również baza do tworzenia zupełnie, nowych cross sektorowych modeli biznesowych. W tym przypadku wykorzystujemy sukces sektora ERP, który dynamicznie rośnie i świętuje już 20-procentowy udział w polskim rynku.

Comarch Finance Connect

Do obsługi Apfino Comarch utworzył dedykowaną spółkę. Comarch Finance Connect będzie odpowiedzialna za aktywne promowanie usługi, rozwój produktu, współpracę z partnerami oraz pozyskiwanie klientów.

Źródło: Comarch
Udostępnij artykuł: