Coraz chętniej płacimy cyfrowo, tylko 3% polskich internautów nie robi zakupów w sieci

Bezgotówkowo

Visa opublikowała przeprowadzone przez Ipsos badania, z których wynika, że polscy internauci coraz chętniej robią zakupy w Internecie płacąc cyfrowo. Już zdecydowana większość, bo aż 3/4 z nich, kupuje produkty w sieci co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3% polskich internautów w ogóle nie robi zakupów online [1].

karta płatnicza Visa
Fot. stock.adobe.com /PixieMe

Visa opublikowała przeprowadzone przez Ipsos badania, z których wynika, że polscy internauci coraz chętniej robią zakupy w Internecie płacąc cyfrowo. Już zdecydowana większość, bo aż 3/4 z nich, kupuje produkty w sieci co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3% polskich internautów w ogóle nie robi zakupów online [1].

Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w Internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64% polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51%), produkty elektroniczne (50%), wyposażenie domu i mieszkania (47%) czy książki i czasopisma (39%).

Po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych

Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41% z nich. 39% internautów chętnie zamawia jedzenie. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94%).

Źródło: Visa, PAP MediaRoom

Czytaj także: Gdzie Polacy chcieliby płacić bezgotówkowo? 10 najważniejszych miejsc

Płatności cyfrowe w restauracjach i transporcie miejskim

Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 roku, po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych.

Konsumenci również coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W całej Europie Visa współpracuje z lokalnymi agencjami transportowymi i bankami, aby pomóc milionom osób dojeżdżających do pracy płacić zbliżeniowo w pociągach, autobusach i innych środkach transportu publicznego.

Konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu

W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła 5 razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju [2]. W Warszawie wynik ten był nawet 7 razy wyższy, podczas gdy w Krakowie 5 razy, a w Łodzi 3 razy wyższy.

Czytaj także: Ponad pół miliona terminali płatniczych eService w Polsce i Europie

Płatności w sieci najczęściej kartą

Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14% z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z Internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86%, używa jej do zakupów online.

Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. Jest to najpopularniejsza metoda płatności wśród osób o wysokich dochodach, posiadających wyższe wykształcenie oraz mieszkańców większych miast.

Badanie potwierdziło także, że konsumenci korzystają z wielu urządzeń do wyszukiwania i robienia zakupów, z czego najpopularniejsze wśród polskich internautów są prywatne laptopy, których używa prawie połowa badanych (47%), smartfony (27%) i komputery stacjonarne (20%).

Prawie wszyscy Polacy korzystający z Internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86%, używa jej do zakupów online

Visa przygląda się zmieniającym się nawykom płatniczym konsumentów, aby uchwycić ich dynamikę i pomóc sprzedawcom, bankom i fintechom odpowiednio dostosować do nich strategię. Muszą być świadomi tych zmian, aby dotrzymywać kroku swoim klientom. Pandemia z pewnością przyspieszyła ewolucję cyfrową w płatnościach, ale w Polsce jesteśmy na te zmiany gotowi.

Czytaj także: Czas zmienić zasady gry w rozliczaniu transakcji elektronicznych


[1] Badanie zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos na reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 18–65 lat dla każdego rynku Europy Środkowo-Wschodniej – łącznie 4000, jesień 2020 r.

[2] Dane VisaNet.

Źródło: Visa, PAP MediaRoom
Udostępnij artykuł: