Corporate wellness – moda czy konieczność w nowoczesnej organizacji?

Finanse i gospodarka

Sukces firmy w dzisiejszych czasach nie jest zależny od jasnych i przewidywalnych reguł, które wystarczy wcielić w życie, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Istnieje wiele dodatkowych uwarunkowań które sprawiają, że niektóre firmy zostają liderami w swojej branży, a niektóre jedynie walczą o przetrwanie na rynku.

Sukces firmy w dzisiejszych czasach nie jest zależny od jasnych i przewidywalnych reguł, które wystarczy wcielić w życie, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Istnieje wiele dodatkowych uwarunkowań które sprawiają, że niektóre firmy zostają liderami w swojej branży, a niektóre jedynie walczą o przetrwanie na rynku.

Co decyduje o tym, że tylko nielicznym się udaje? Innowacyjność? Elastyczne odpowiadanie na potrzeby klientów? To podstawa, ale głównie liczy się postawienie na potencjał który drzemie w każdej firmie: pracowników.

McKinsey opracował kiedyś formułę niezbędnych czynników sukcesu przedsiębiorstwa, tak zwane "7 S"- strategy (strategia), structure (struktura), systems (system), skills (umiejętności), staff (pracownicy), style (styl) i w końcu shared values (wspólne wartości). Do niedawna trzy pierwsze czynniki z tak zwanej grupy "twardej" były najważniejsze. Dziś jednak konkurencja jest tak duża, że na prowadzenie wysuwa się jeden z czynników "miękkich"- pracownicy. To w nich drzemie potencjał sukcesu firmy.

Bo w biznesie liczy się człowiek

Współczesny przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że potencjał jego firmy tkwi w umiejętnościach i zaangażowaniu pracowników. Należy zatem zobaczyć w nich nie tylko cyborgów i tytanów pracy ale i zwykłego człowieka. Człowieka, który może mieć różnorakie problemy natury emocjonalnej i fizycznej tj. problemy zdrowotne, rodzinne, problemy ze stresem, z relacjami z ludźmi, konflikty. Jak zobaczyć w pracowniku człowieka? Wystarczy sprawić, by misje firmy mówiące o szacunku, dbaniu o pracowników, docenianiu ich pracy- nie były tylko pustymi hasłami. Jeśli zatrudniony człowiek będzie czuł, że ma wsparcie ze strony pracodawcy w różnych sferach jego życia, które są niezbędne do poczucia bezpieczeństwa i satysfakcji (zdrowie fizyczne, równowaga psychiczna, balans pomiędzy pracą a życiem, sprzyjające środowisko, komunikacja międzyludzka, rozwój kompetencji zawodowych, równość w pracy) skutek będzie jeden - firma zyska lojalnego, oddanego i zaangażowanego pracownika. Oczywiście, biorąc pod uwagę model i dotychczasowe funkcjonowanie firm, zmiana postępowania nie będzie łatwa. Należy jednak pamiętać, że to ostatni dzwonek choćby z dwóch powodów. Po pierwsze dziś pracownicy mają większą świadomość własnych umiejętności i wartości, budują swój wizerunek jako markę, wiedzą gdzie i jak chcą pracować oraz dla kogo warto pracować. Po drugie trzeba mieć świadomość, że społeczeństwo się starzeje i  trzeba zadbać o ludzi,  których już zatrudniamy.

Firma musi zainwestować w employer branding, którego jednym z narzędzi jest wdrożenie zmian w firmie zgodnych z założeniami corporate wellness.

Co to jest corporate wellness?

Termin "corporate wellness" czyli wellness w korporacji to nowoczesny trend zarządzania organizacją, którego podstawą jest założenie, że pracownik jest najcenniejszym dobrem firmy.  

"Trend ten rozwija się dynamiczne w krajach Europy zachodniej, gdzie już wiele lat temu  zrozumiano, jak istotnym dla firmy aktywem jest pracownik i jak kluczowe znaczenie dla jego wydajności ma zapewnienie mu nie tylko odpowiedniego środowiska pracy, ale również możliwości harmonijnego połączenia pracy i życia osobistego, zgodnie chociażby z formułą work-life balance - mówi Beata Dyraga z firmy Prodialog, prekursora wdrażania wellnesu w polskich firmach.

Corporate wellness w praktyce to specjalne programy na rzecz zdrowia pracowników, które obejmują m.in. warsztaty z zakresu radzenia sobie ze stresem, technik rozładowania napięcia, skutecznej komunikacji w firmie, szkolenia i warsztaty na temat zdrowego odżywiania, utrzymania profilaktyki zdrowia chorób psychosomatycznych i zawodowych. To również dbanie o ergonomię pracy, czyli dostosowanie miejsca pracy do wymogów związanych z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała podczas pracy przy komputerze, zakładanie pokojów relaksu w miejscu pracy, czy organizowanie dla pracowników specjalnych sesji ćwiczeń z fizjoterapeutą, mających ma celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa i profilaktyka chorób zawodowych, itp.

dyraga.beata.prodialog.01.150x200Wszyscy wiemy, jakie są skutki wielogodzinnej pracy w pozycji siedzącej przed komputerem lub ciągła praca w samochodzie, czy w pozycji stojącej np. na taśmie produkcyjnej: obciążenie kręgosłupa, bóle mięśni i stawów, bóle głowy, problemy ze wzrokiem, trudności z koncentracją, wzmożona pobudliwość nerwowa. Według statystyk bóle pleców to jedna z najczęstszych przyczyn wizyt u lekarza i zwolnień lekarskich, a przede wszystkim fluktuacji i kosztów związanych z bierną obecnością - dodaje Beata Dyraga.

Obecne statystyki są porażające. W Polsce na depresję cierpi ok. 1,5 - 3 mln dorosłych osób, a aż 76% z nich nie przyznaje się do niej. Ponadto aż 50% Polaków ma problemy ze snem i po obudzeniu czuje zmęczenie, które skutkuje na zmniejszoną aktywność w ciągu całego dnia. Ponadto, co trzeci dorosły człowiek ma problemy z nadciśnieniem.* Dlatego firmy powinny zacząć przykładać szczególną uwagę do zdrowia i samopoczucia swoich pracowników, by mogli oni dużo efektywniej wykonywać swoją pracę.

Dużo bardziej opłaca się firmom inwestować w działania profilaktyczne i dobrą kondycję psychofizyczną pracowników, niż później ponosić koszta ich zwolnień lekarskich, czy obniżonej efektywności. Liczne badania pokazują, że dobre samopoczucie pracowników wpływa korzystnie nie tylko na ich zaangażowanie w pracę, ale także na ich wydajność, efektywność i lojalność wobec pracodawcy. Pracownik, który ma zrównoważony balans w sferach swojego życia ma o 32% większe zaangażowanie w pracę, o 16% większą wydajność, a także aż o 46% większą satysfakcję z pracy. Ponadto taka osoba jest o 130% mniej podatna na wypalenie zawodowe.**

Promocja zdrowia w polskich firmach

Również w Polsce wiele firm dojrzało do tego aby wdrożyć tego typu programy mające na celu promocje zdrowia w miejscu pracy - wciąż jednak jest to niewielki odsetek. W Polsce prekursorem wdrażania programów corporate wellness jest Beata Dyraga Prezes firmy Prodialog, która od wielu lat doradza prezesom firm i dyrektorom HR jak zwiększać konkurencyjność ich firmy poprzez wdrażanie efektywnych programów corporate wellness.

Programy realizowane w ramach corporate wellness powinny być rozpatrywane  w ujęciu długoterminowej strategii rozwoju firmy wpisanej w jej kulturę organizacyjną. To bardzo kompleksowe pojęcie, dotyczące całościowego funkcjonowania firmy. Są to działania na rzecz zdrowia fizycznego i psychicznego pracowników, bezpieczeństwa  i ergonomii pracy, ekologii, oraz działania CSR dotyczące m.in. zarządzania różnorodnością w kontekście równości kobiet i mężczyzn oraz starzejącego się społeczeństwa - podkreśla Beata Dyraga prekursor wellnessu korporacyjnego w Polsce.

Więcej informacji związanych z programami corporate wellness można znaleźć na stronie: http://www.prodialog.pl/

Źródło: Agencja Public Relations CORE PR

* raport "Sytuacja Zdrowotna ludności Polski 2012 ", Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego; absencje Chorobowe 2011 ZUS; stan zdrowia ludności Polski 2009 GUS; Ocena stanu zdrowia Polaków Millward Brown dla Philips Polska; raport Eurostat 2012; raport EZOP 2012

** Badanie przeprowadzone przez Creating Sustainable Performance w styczniu 2012 roku na ponad 1200 managerach średniego i wyższego szczebla.

Udostępnij artykuł: