CSR: Czy społeczna odpowiedzialność biznesu ma sens

NBS 2016/01

Od wielu lat prowadzona jest dyskusja na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i roli, jaką odgrywają w tym zagadnieniu banki i instytucje finansowe. Banki są utożsamiane z instytucjami, które winny kreować odpowiednie postawy społeczne i propagować inicjatywy, które mają wspierać rozwój firm i instytucji.

Od wielu lat prowadzona jest dyskusja na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i roli, jaką odgrywają w tym zagadnieniu banki i instytucje finansowe. Banki są utożsamiane z instytucjami, które winny kreować odpowiednie postawy społeczne i propagować inicjatywy, które mają wspierać rozwój firm i instytucji.

Mariusz Kumorek

Banki funkcjonują na rynku globalnym, który z pełną odpowiedzialnością możemy nazwać rynkiem doskonale konkurencyjnym. Od banków oczekuje się, aby były bezpieczne, ich kondycja finansowa była stabilna, a wynik finansowy z roku na rok coraz wyższy. Często oczekiwania interesariuszy względem banków nie wpisują się w koncepcję Corporate Social Responsibility (CSR). Zachowanie pewnych proporcji pomiędzy twardymi finansami a CSR jest z naszego punktu widzenia bardzo istotne i idealnie odzwierciedla funkcjonowanie banków spółdzielczych jako przykład stosowania w swoim działaniu CSR.

Mariusz Kumorek

zatrudniony na stanowisku naczelnika Biura Marketingu i Usług Parabankowych w Krakowskim Banku Spółdzielczym. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie i studiów MBA na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie

 

Banki spółdzielcze wyrównują szanse przedsiębiorców z małych i dużych miast. Trudno mówić o równych szansach ludzi mieszkających w metropoliach i tych, którzy pochodzą z małych miasteczek. Definicyjnie wygląda to pięknie, lecz praktyka nie ma nic wspólnego z definicją. Czy zatem wszyscy mamy równy start i równe szanse na globalnym rynku? Wielu badaczy różnych teorii społecznych i zachowań organizacyjnych napisało i powiedziało wiele na ten temat. Ekonomiści cały czas zastanawiają się, jak zniwelować różnice i dysproporcje w poszczególnych warstwach społeczeństwa. Czy każdy z nas ma równy dostęp do kapitału i wsparcia biznesowego, jeśli rozpoczyna pierwszą działalność gospodarczą? Czy każdy z nas ma taki sam dostęp do instytucji, które realizują programy pomocy i wsparcia dla początkujących przedsiębiorców? Czy każdy z nas ma taki sam dostęp do specjalistów, którzy wytłumaczą nam, z jakich form i programów możemy skorzystać przy zakładaniu pierwszego biznesu?

Czy CSR się opłaca?

Do rozwoju każdej organizacji potrzebny jest kapitał; zarówno ten w wymiarze finansowym, jak i ten w wymiarze ludzkim – osobowym. Trudno sobie wyobrazić zakład produkcyjny, który ma środki finansowe, ale nie ma kadry, która umie posługiwać się nowoczesnymi maszynami. Trudno wyobrazić sobie ten sam zakład, który ma dobrych pracowników, a nie ma środków na funkcjonowanie. Zrozumienie potrzeb środowiska lokalnego jest jednym z filarów CSR. Patrzenie na klienta z poziomu tabeli i numeru statystycznego w dłuższej perspektywie się nie opłaca: tak relacyjnie, jak i finansowo. Zrozumiały to banki komercyjne i rozumieją od dawna ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: