Cyfrowy fundament nowej centrali Banku BNP Paribas w Warszawie ‒ sieć intuicyjna Cisco SDA wdrożona przez Sevenet

Praca zdalna / Technologie i innowacje

Realizacja złożonych i wymagających projektów informatycznych nie jest rzeczą prostą. Zwłaszcza jeżeli dotyczy sektora gospodarki jakim jest bankowość i odbywa się w trudnych czasach pandemii, które przynoszą nowe wyzwania i zwiększają potrzebę elastyczności infrastruktury IT ‒ czytamy w komunikacie Banku BNP Paribas.

BNP Paribas
Źródło: BNP Paribas

Realizacja złożonych i wymagających projektów informatycznych nie jest rzeczą prostą. Zwłaszcza jeżeli dotyczy sektora gospodarki jakim jest bankowość i odbywa się w trudnych czasach pandemii, które przynoszą nowe wyzwania i zwiększają potrzebę elastyczności infrastruktury IT ‒ czytamy w komunikacie Banku BNP Paribas.

Bank BNP Paribas, który jest częścią grupy bankowej BNP Paribas obecnej w 71 krajach, oferuje usługi do klientów detalicznych, Wealth Management, a także firm w segmentach mikro, MŚP i bankowości korporacyjnej.

Z myślą o nowym charakterze pracy w biurze, procesach obsługi klientów i zwiększonym natężeniu działań w sieci, Bank BNP Paribas zdecydował się na wdrożenie sieci kampusowej Cisco SDA (Software-Defined Access) w swojej nowej siedzibie w warszawskim budynku Petrus.

Zdecydowaliśmy się na wybór nowoczesnej sieci, która pozwoli pracownikom IT zastąpić tradycyjne procesy zautomatyzowanymi działaniami

Jest to jeden z pierwszych projektów wdrożenia sieci SDA w instytucjach finansowych.

Nowe czasy niosą nowe wyzwania

Wiosna 2020 roku przyniosła nie tylko zmianę w sposobie obsługi klientów i niemal całkowite przeniesienie jej do świata cyfrowego. To także nowy wymiar pracy biurowej, w którym personel banku, który nie przeszedł na model pracy zdalnej, działa w trybie tzw. flex office, czyli elastycznego miejsca pracy.

Z perspektywy aranżacji przestrzeni, nowy model rodzi konieczność m.in. zwiększenia miejsc do pracy wspólnej, udostępnienia sal do telekonferencji czy punktów dostępu do sieci w miejscach, które być może wcześniej nie były postrzegane jako „biurka”.

Z perspektywy infrastruktury, jest to z kolei zmiana na poziomie projektowania schematów działania, rozlokowania tzw. access pointów Wi-Fi czy uwzględnienia innych obłożeń pracą, np. przez zwiększony transfer video w przypadku rosnącej roli komunikacji video, zarówno w przypadku działań wewnętrznych, jak i obsługi klientów. Konieczne było ograniczenie wizyt klientów w placówkach, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości kontaktu z instytucją.

‒ Odpowiedzią na rosnące wyzwania dotyczące infrastruktury IT jest sieć, która wspomaga procesy biznesowe, ale przede wszystkim jest bezpieczna. Posiadamy dużą liczbę oddziałów i olbrzymią ilość ściśle poufnych danych klientów, co zasadniczo utrudnia fundamentalną modernizację. Dlatego budowa nowej centrali banku w Warszawie okazała się najlepszym momentem na gruntowną zmianę.

Zdecydowaliśmy się na wybór nowoczesnej sieci, która pozwoli pracownikom IT zastąpić tradycyjne procesy zautomatyzowanymi działaniami. Ułatwiło nam to m.in. zarządzanie dużą liczbą urządzeń sieciowych, dzięki czemu szybciej i łatwiej eliminujemy podstawowe błędy związane z siecią – mówi Piotr Chrapała, CTO Banku BNP Paribas.

Konieczne było ograniczenie wizyt klientów w placówkach, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości kontaktu z instytucją

‒ Pandemia COVID-19 uświadomiła nam, jak ważną rolę w naszym życiu pełni technologia. Sieć oraz rozwiązania do współpracy stały się podstawowymi narzędziami umożliwiającymi pracę zdalną. Muszą im jednak towarzyszyć funkcje zapewniające bezpieczeństwo.

Niezależnie od miejsca, w którym przebywają pracownicy banku, nasze rozwiązania zapewniają im bezpieczny dostęp do wszelkich cyfrowych zasobów firmy, oraz możliwość kontaktu z innymi pracownikami oraz klientami ‒ mówi Przemysław Kania, Dyrektor Generalny Cisco w Polsce.

‒ Ten projekt jest bardzo innowacyjny z perspektywy rynku bankowego. Technologia SDA nie jest jeszcze upowszechniona w polskich instytucjach finansowych. Jednak pandemia koronawirusa i zmiany nią wywołane pokazały, że decyzja o wdrożeniu takiego standardu była słuszna – dodaje.

Czytaj także: Wiemy, jak będzie wyglądała praca bankowca w epoce post-COVID

Niewidzialna innowacja

Fundamentem systemu jest sieć kampusowa Cisco Software-Definied Access (SDA). To do niej są podłączone wszystkie urządzenia sieciowe w firmie, nie tylko komputery czy drukarki, ale także wszystko to, co odpowiada za monitoring przestrzeni biurowej.

To, co jest elementem wyróżniającym projekt, to pełna automatyzacja. Nowa centrala banku jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które na pierwszy rzut oka mogą pełnić rolę marginalną. Użytkownik końcowy widzi jedynie punkty dostępowe Wi-Fi lub kable sieciowe, dzięki którym ma szansę wpiąć urządzenia do bankowego „krwioobiegu”.

Rozwiązanie Cisco SDA na bieżąco analizuje obciążenie sieci i informuje administratorów o potencjalnych konfliktach sprzętowych

Zaawansowany technologicznie charakter projektu widać dopiero w momencie, kiedy system zidentyfikuje wystąpienie jakiegoś problemu. Wdrożone w system procesy automatyzacji kontroli całej infrastruktury pozwalają nie tylko na szybką lokalizację błędu, ale również natychmiastowe wyeliminowanie problemu.

Co więcej, rozwiązanie Cisco SDA na bieżąco analizuje obciążenie sieci i informuje administratorów o potencjalnych konfliktach sprzętowych.

‒ Zmiany związane z pracą zdalną, mobilnością użytkowników, rosnącą liczbą urządzeń połączonych z siecią oraz zagrożenia związane z cyberprzestępczością wymagają zupełnie nowego podejścia do infrastruktury sieciowej. W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i zabezpieczaniu dużych sieci, wspólnie z bankiem uznaliśmy, że sieć Cisco w modelu SDA, czyli Software Defined Access, będzie idealnym rozwiązaniem.

Koncepcja SDA, czyli sieci definiowanej programowo zakłada, że administrator za pomocą interfejsu graficznego będzie mógł zdefiniować wymagania dotyczące działania sieci, a oprogramowanie zarządzające odpowiednio skonfiguruje wszystkie parametry by spełnić te wymagania. Dzięki SDA realizujemy makro i mikro segmentację sieci, która zapewnia izolację na całej ścieżce komunikacji, pomiędzy aplikacją a użytkownikiem.

Dodatkową zaletą tej technologii jest zaawansowany monitoring m.in. trendów obciążenia systemu, które pozwalają z wyprzedzeniem przewidzieć konieczność rozbudowy infrastruktury – mówi Rafał Chomicz, Prezes Zarządu Sevenet S.A., wiodącego integratora IT i partnera Cisco odpowiedzialnego za wdrożenie w Banku BNP Paribas.

Czytaj także: Raport Ericsson: 5G przyspieszy dematerializację przedsiębiorstw wykorzystujących chmurę, sztuczną inteligencję i technologię mobilną

Spójne środowisko pracy i … współpracy

Nowa centrala banku musiała również spełniać szereg wymagań pod względem bezpiecznego, spójnego i łatwego w użytkowaniu systemu komunikacji. W tym celu Sevenet, partner Cisco odpowiedzialny za wdrożenie SDA i wieloletnią współpracę z Bankiem BNP Paribas, przeprowadził również aktualizację całego systemu wideokonferencji Cisco, który obecnie jest standardem w banku.

Niezależnie od tego, gdzie znajduje się pracownik, sposób dołączenia do spotkań jest taki sam. Dzieje się tak dzięki integracji systemu planowania spotkań z serwerem Microsoft Exchange. Dołączenie do spotkania następuje po kliknięciu zielonego przycisku na panelu sterującym.

Czytaj także: Praca 4.0: pandemia zmienia rynek pracy

Architektura tego rozwiązania umożliwia również innym uczestników spoza organizacji udział w spotkaniu. Możliwe jest to dzięki bezpiecznemu połączeniu z Internetem, gdzie każde połączenie wideokonferencyjne jest szyfrowane. Użytkownicy mogą dołączać do spotkań za pośrednictwem terminali wideo, komputerów czy urządzeń mobilnych.

Niezależnie od tego, gdzie znajduje się pracownik, sposób dołączenia do spotkań jest taki sam. Dzięki bezpiecznemu połączeniu z Internetem, gdzie każde połączenie wideokonferencyjne jest szyfrowane

‒ Przestrzeń biurowa w naszej nowej centrali jest bardziej elastyczna – poza klasycznymi biurkami rozlokowaliśmy wiele miejsc do spotkań dla dwóch lub więcej osób. Stąd nasze wymaganie, aby niewidoczna dla użytkownika infrastruktura IT, zapewniła jednakowy poziom usług w każdym miejscu z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

W warunkach nieprzewidywalności, jakie stwarza pandemia, stawiamy na współpracę ze sprawdzonymi i zaufanymi dostawcami. Cieszymy się, że po raz kolejny zrealizowaliśmy wspólnie z firmą Sevenet projekt zakończony na czas i z sukcesem – dodaje Piotr Chrapała, CTO Banku BNP Paribas.

Więcej informacji w materiale wideo.

Udostępnij artykuł: