Czas pracy placówki bankowej będzie konsultowany z klientami

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Bank

Brytyjski nadzór zasygnalizował nowe zasady, które wymuszą na bankach konieczność konsultacji z klientami w przypadku skrócenia godzin otwarcia placówek bankowych. Obecne wytyczne Financial Conduct Authority (FCA) dotyczące zamykania oddziałów bankowych nie obejmują bowiem skracania czasu ich pracy, pisze Szymon Stellmaszyk, Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.

napis FCA powiększony przez lupę
Fot. stock.adobe.com / mehaniq41

Brytyjski nadzór zasygnalizował nowe zasady, które wymuszą na bankach konieczność konsultacji z klientami w przypadku skrócenia godzin otwarcia placówek bankowych. Obecne wytyczne Financial Conduct Authority (FCA) dotyczące zamykania oddziałów bankowych nie obejmują bowiem skracania czasu ich pracy, pisze Szymon Stellmaszyk, Doradca Zarządu ZBP w Zespole ds. współpracy międzynarodowej.

FCA oczekuje, że banki cały czas będą oferować swoim klientom łatwe i dostępne usługi bankowe, a jest to szczególnie ważne w obliczu kryzysu kosztów utrzymania.

Banki będą więc zobowiązane do przedstawienia szczegółowej analizy uzasadniającej nie tylko zamknięcie oddziału, ale również skrócenie godzin otwarcia lub zamiany darmowego bankomatu na płatny. To efekt publicznej troski, aby klienci, zwłaszcza z obszarów wiejskich, nie mieli trudności z dostępem do oddziału banku lub do gotówki.

Tysiące oddziałów bankowych na Wyspach skróciło godziny podczas pandemii

Brytyjski nadzór już we wrześniu 2020 r. wydał wytyczne dla banków w jaki sposób powinny podejść do zamykania oddziałów, ale niektóre z nich nie spełniły oczekiwań urzędu.

Proponuje się więc ostrzejszą wersję wytycznych, aby uwzględnić częściowe zamknięcia oddziałów, przez co rozumie się także skrócone godziny pracy i zredukowane usługi. Obecnie te kwestie nie są objęte zasadami, co w praktyce oznaczało właśnie skracanie przez ​​banki godzin pracy placówek bez rozważenia, czy i jak negatywnie wpłynie to na klientów.

Godziny otwarcia placówki bankowej sprawą społeczną

Według FCA niektóre banki nie robiły wystarczająco dużo, aby właściwie zrozumieć wpływ tych zmian i informować klientów o swoich decyzjach.

Dlatego w propozycjach uwzględnia się rozszerzenie komunikacji i konsultacji na różne grupy, takie jak lokalne organizacje charytatywne i rady gmin.

W 2020 roku ​​ponad jedna czwarta dorosłych Brytyjczyków posiadających rachunek bieżący regularnie odwiedzała placówkę bankową

Tysiące oddziałów bankowych na Wyspach skróciło godziny podczas pandemii. Po jej zakończeniu nie powróciły do poprzedniego czasu pracy. 

Skrócenie godzin otwarcia często poprzedzało całkowite zamknięcie oddziałów. Regulator potwierdził, że zna przykłady usuwania usług kasowych lub całkowitego zamykania oddziałów pomimo znacznej liczby klientów odwiedzających placówki bankowe.

25 procent Brytyjczyków regularnie odwiedza placówki bankowe

Łączenie ograniczonych godzin pracy i ogólnie mniejszej liczby oddziałów stawia zaś wielu konsumentów w trudnej sytuacji. Dla części z nich dostęp do oddziału banku jest wciąż absolutnie kluczowy w zarządzaniu finansami, a niektórym daje to również powód, by wyjść z domu oraz zaangażować się w życie społeczne. 

Rząd i FCA argumentują, że powinny nadal interweniować, aby upewnić się, że banki nie pozostawiają ludzi odciętych także w tym zakresie.

Nowe przepisy będą uzupełnieniem do niedawnych konsultacji brytyjskiego rządu, który dał nowe uprawnienia FCA w zakresie ochrony „dostępu do gotówki” i zapewnienia ciągłego dostępu społecznościom lokalnym do usług bankowych takich jak wypłaty gotówki i tworzenie depozytów.

Mimo zamykania oddziałów bankowych w całym kraju, w 2020 roku ​​ponad jedna czwarta dorosłych Brytyjczyków posiadających rachunek bieżący regularnie odwiedzała placówkę bankową. 

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: