Czego potrzebuje infrastruktura dla samochodów elektrycznych?

ESG / Komentarze ekspertów

Projekt rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych (AFIR) zaleca m.in. instalowanie publicznie dostępnych ładowarek, które będą obsługiwały aplikacje V2G (vehicle to grid), przypomina Delphine Clement, dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton.

Delphine Clement, dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton
Delphine Clement, dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton. Źródło: Eaton

Projekt rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie paliw alternatywnych (AFIR) zaleca m.in. instalowanie publicznie dostępnych ładowarek, które będą obsługiwały aplikacje V2G (vehicle to grid), przypomina Delphine Clement, dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton.

Vehicle to grid to system, w którym energia jest nie tylko pobierana z sieci do ładowania pojazdów, ale też oddawana z akumulatorów do sieci energetycznej.

Aby korzyści systemowe z dwukierunkowego ładowania mogły być w pełni wykorzystane, ładowarki V2G muszą być dostępne we wszystkich miejscach, w których samochody są parkowane na dłuższy czas

Taka dwukierunkowa infrastruktura ładowania, jeśli zostanie szeroko rozpowszechniona, zmniejszy całkowity koszt posiadania samochodów elektrycznych. Złagodzi też obciążenia szczytowe w sieci energetycznej, co pozwoli obniżyć koszty jej wzmacniania.

Czytaj także: Nowy pakiet klimatyczny UE sprawi, że samochody elektryczne będą dostępne dla wszystkich

Ładowarki V2G muszą być powszechne

Jednak, aby korzyści systemowe z dwukierunkowego ładowania mogły być w pełni wykorzystane, ładowarki V2G muszą być dostępne we wszystkich miejscach, w których samochody są parkowane na dłuższy czas: tam, gdzie ludzie mieszkają, pracują i spędzają czas poza domem.

Nagląca staje się potrzeba zmiany kodeksów sieciowych, które umożliwią rozwój jednolitego rynku energii

Dlatego również powiązane dyrektywy unijne, takie jak dotycząca charakterystyki energetycznej budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD), żeby rozwijać tę technologię ‒ powinny nakładać obowiązek wdrażania potrzebnej infrastruktury w nowych i istniejących obiektach.

Czytaj także: Mój elektryk: rusza nabór wniosków w programie; kwota dotacji sięga 18750 zł

Potrzebne zachęty dla właścicieli: e-aut i budynków

Równie ważne jest też sprawiedliwe wynagradzanie właścicieli samochodów i budynków za usługi sieciowe, które świadczą operatorom sieci.

Potrzebne jest rozwijanie otwartych, elastycznych rynków w całej Europie.

Czytaj także: Za obowiązek umożliwienia ładowania samochodów elektrycznych w nowych budynkach zapłacą deweloperzy i nabywcy mieszkań

Wraz z przyspieszającym wciąż wdrażaniem infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych nagląca staje się potrzeba zmiany kodeksów sieciowych, które umożliwią rozwój jednolitego rynku energii.

Delphine Clement,

dyrektor segmentu budynków komercyjnych w firmie Eaton.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: