Czy dziesiąta część banków w Europie zniknie w ciągu pięciu lat?

Z rynku

Napis bank na budynku
Bank Fot. stock.adobe.com/Antonio

A.T. Kearney przewiduje upadek jednego na dziesięć europejskich banków w ciągu następnych pięciu lat, ponieważ bardziej sprawni cyfrowi rywale przyjmą zmiany wprowadzone przez Open Banking w celu zwiększenia ich zasięgu rynkowego. Wieloletnie badania prowadzone przez firmę konsultingową analizują dane z 92 banków w całej Europie.

Nie wszystkie #banki przetrwają falę zmian, ponieważ klienci coraz bardziej preferują banki cyfrowe i innowacyjne produkty i usługi #ZBP

Wnioski z badań są jednoznaczne: pomimo utrzymującego się silnego wzrostu wolumenów, dochód pozostaje słaby, przy dramatycznym spadku dochodów na klienta (-1,1% 2018 vs 2017 i nawet -11% 2018 vs 2008). Simon Kent, partner i globalny szef usług finansowych w A.T. Kearney przewiduje, że nie wszystkie banki przetrwają falę zmian, ponieważ klienci coraz bardziej preferują banki cyfrowe i innowacyjne produkty i usługi. Zamknięcia oddziałów to tylko krótkoterminowe rozwiązanie, które ratuje tylko bieżący wynik i nie wystarczy. Jedna czwarta (24,6 proc.) oddziałów banków w Europie zamknięto już od 2008 roku.

Strategiczna transformacja

Tradycyjne instytucje muszą rozważyć strategiczną transformację, aby poprawić koszt i zaoferować bardziej innowacyjne produkty i usługi.

Dane z obszaru bankowości detalicznej A. T. Kearneya pokazują m.in., że bazy klientów neobanks w całej Europie wzrosły o ponad 15 milionów od 2011 r., w porównaniu ze spadkiem w dwóch milionach klientów w tradycyjnych bankach detalicznych. Według badania do 85 milionów Europejczyków będzie klientami tych nowych modeli bankowych do 2023 r., co odpowiada około 20 proc. populacji powyżej 14 roku życia.

Pojawienie się bankowości otwartej głównym motorem zmian

Pojawienie się bankowości otwartej jest głównym motorem zmian. Trendem ujawnionym w badaniu jest przekształcenie tradycyjnych banków w platformy lifestyle’owe, stając się „punktem kompleksowej obsługi” dla codziennych potrzeb klientów – zakupów, podróży, rozrywki, usług użyteczności publicznej itp. Jest to model, który został przyjęty przez nowo przybyłych na scenę bankową, budowanie platform rynkowych dla klientów, aby mogli korzystać z produktów innych firm. Według Danieli Chikovej, partnera w A.T. Kearney, otwarta bankowość jest kluczowym czynnikiem innowacji bankowych i należy oczekiwać, że będzie to kontynuowane w II części br., kiedy pojawią się nowe regulacyjne standardy techniczne.

Czytaj także: W jakiej sytuacji znajduje się polski sektor bankowy? KNF przedstawiła raport >>>

Według badania wyróżnić można cztery kluczowe obszary:

  • Zdefiniuj na nowo docelowe modele operacyjne, przyspiesz redukcję kosztów i wprowadzaj nowe zwinne metody pracy
  • Zrównoważyć organizację zarówno pod względem liczby pracowników, jak i umiejętności w kontekście zmieniającego się paradygmatu branżowego
  • Nadaj priorytet doświadczeniu klienta jako sposób na utrzymanie i wzrost dochodów
  • Przyjmij otwartą bankowość, sztuczną inteligencję i partnerstwa
Udostępnij artykuł: