Czy Polacy są gotowi, aby zrezygnować z gotówki?

Finanse osobiste

Oddział Banku Millennium
Fot. Bank Millennium

W badaniu #finanseprzyszlosci przeprowadzonym przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium 38 proc. badanych deklaruje, że w Polsce nigdy nie zniknie gotówka (sądzi tak więcej mężczyzn niż kobiet). Z kolei 17 proc. badanych twierdzi, że z gotówką pożegna się w ciągu najbliższych 20 lat.

Czym najchętniej będziemy płacić za 10 lat

Klienci banków już dziś mają do wyboru różnorodne sposoby płatności. Oprócz gotówki i tradycyjnych kart płatniczych mogą za pośrednictwem aplikacji mobilnej skorzystać z BLIK-a i wirtualnych odpowiedników plastikowych kart płatniczych w technologii HCE (ang. Host Card Emulation). Oznacza to, że mogą płacić telefonem wszędzie tam, gdzie są akceptowane płatności zbliżeniowe.

Kiedy Pana/i zdaniem prawdopodobnie zniknie w Polsce gotówka? (dane w procentach)


• najchętniej wybieranym sposobem płatności teraz i w perspektywie 10 lat pozostaje plastikowa karta płatnicza – chce nią płacić ponad 50 proc. Polaków
• gotówką chce płacić blisko co piąta badana osoba, natomiast za dziesięć lat wybiera ją już tylko 13 proc. respondentów
• na pytanie „Czym najchętniej płaciłby pan/pani w sklepie za 10 lat” 15,6 proc. odpowiada, że telefonem, a 15,2 proc. że BLIK-iem – oznacza to, że mobilne sposoby płatności będą miały w 2028 roku więcej zwolenników niż płatności gotówkowe

 

Czym najchętniej płacił/aby Pan/i w sklepach? (dane w procentach)

– Wyniki badania pokazują, że psychologiczna bariera przed płaceniem wirtualnymi metodami jest w Polakach wciąż silna. Szybko jednak rośnie liczba zwolenników płatności telefonem – BLIK-iem i  wirtualnymi kartami w bankowych aplikacjach mobilnych. Sądzę, że w najbliższym czasie płatności mobilne będą się rozwijać jeszcze szybciej. Sprzyjać temu będzie innowacyjność polskiego sektora bankowego, inicjatywy podejmowane przez rząd, rozwój cyfrowej administracji i digitalizacja kolejnych dziedzin życia. Nawet jeśli gotówka nie zniknie z obiegu, duża część osób wyjmie ją z portfela i przełoży do telefonu – mówi Tomasz Pol, dyrektor Departamentu Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium.

Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

Źródło: Millennium Bank

 

Udostępnij artykuł: