Diebold Nixdorf: Cyfrowa bliskość, czyli transformacja cyfrowa w bankowości spółdzielczej

NBS 2018/09

Nowe technologie wkraczają w każdy zakątek bankowości. Dla jednych to olbrzymie zagrożenie, dla drugich szansa w myśl zasady, że kto nie korzysta, ten traci. A jak jest naprawdę?

Nowe technologie wkraczają w każdy zakątek bankowości. Dla jednych to olbrzymie zagrożenie, dla drugich szansa w myśl zasady, że kto nie korzysta, ten traci. A jak jest naprawdę?

Tomasz Rokita

Media pełne są informacji, że klasyczny model  bankowości opartej na gotowce w relacji klient ‒ bank dynamicznie się zmienia. Pojawia się Apple Pay, bitcoin i ciągle żywy temat kryptowalut. Ponadto z badań wynika, że już ponad 70% Polaków często płaci bezgotówkowo. Nawet Ministerstwo Rozwoju deklaruje, że aby odpowiedzieć na potrzeby nowoczesnego społeczeństwa, instytucje publiczne powinny zapewniać możliwość opłacenia należności bez konieczności sięgania po gotówkę, a według danych NBP w portfelach Polaków jest już ponad 36 mln kart płatniczych i ta liczba stale rośnie. Z drugiej strony centralny bank Szwecji, który słynie z otwartości na nowe technologie w finansach, wzywa banki do przyjmowania gotówki i tym samym spowolnienia cyfryzacji  bankowości następującej ze względu na rosnące koszty obrotu pieniądza. To wszystko pokazuje, z jak dynamicznym i zmiennym procesem mamy do czynienia.

Płatności bliżej klienta banku

Dzisiaj klient banku jest otoczony nowoczesnymi rozwiązaniami z każdej strony. Coraz częściej telefon staje się dla niego środkiem płatności na równi z portfelem. Wystarczy zbliżyć swoje urządzenie do terminala (wyposażonego w funkcję płatności bezstykowej) i gotowe. W wielu przypadkach smartfon umożliwia błyskawiczną płatność person-to-person; wpłaty na rzecz stowarzyszeń za pośrednictwem SMS-a i Tweeta, a nawet możliwość opłacania parkingu z własnego telefonu komórkowego. Warto jednak pamiętać, że jak wynika z analiz rynkowych oraz samej struktury płatności bezstykowych, mówimy tutaj raczej o niskich nominałach. Wynika to z dwóch przyczyn. Pierwsza to fakt, że taka forma najbardziej odpowiada charakterystyce odbiorcy takiej usługi, czyli młodych osób, które częściej noszą ze sobą telefon niż portfel. Druga to ograniczenia związane z płatnościami. Na przykład Apple Pay w wielu krajach ogranicza możliwość płacenia do wartości 20 euro, a w Polsce, gdy kwota do zapłaty jest większa niż 50 zł, może pojawić się konieczność klasycznego potwierdzenia płatności kodem PIN.

Wyraźnie widać, że w walce o uwagę klienta nikt nie próżnuje, a wyścig o jego portfel nabiera tempa, bo podobno jeszcze w tym roku na rynku ma się pojawić telefon wykorzystujący technologię blockchain do płatności kryptowalutami. Czyli to, co dla nas dzisiaj jest nowością, za kilka miesięcy może być już czymś zupełnie oczywistym.

Internet rzeczy, czyli bank w zegarku

Kolejnym rozwiązaniem, które widoczne jest w  bankowości, to świat czujników połączonych z przedmiotami codziennego użytku, czyli internet ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: