Dlaczego banki decydują się na obsługę gotówki w recyklerach zamiast w kasach bankowych?

Bankowość spółdzielcza / Technologie i innowacje

O tym dlaczego coraz częściej wpłacamy i wypłacamy gotówkę w samoobsługowych urządzeniach zamiast w kasach zlokalizowanych w oddziałach bankowych rozmawiamy z Adamem Matyaszkiem, Wiceprezesem Zarządu ITCARD.

Adam Matyaszek, fot. ITCARD

O tym dlaczego coraz częściej wpłacamy i wypłacamy gotówkę w samoobsługowych urządzeniach zamiast w kasach zlokalizowanych w oddziałach bankowych rozmawiamy z Adamem Matyaszkiem, Wiceprezesem Zarządu ITCARD.

Robert Lidke: Dlaczego zdaniem Pana korzystniejsze jest dla banków instalowanie tzw. recyklerów zamiast bankomatów?

Adam Matyaszek, Wiceprezes Zarządu ITCARD: Od 2015 roku obserwujemy, szczególnie wśród banków komercyjnych, zmianę w sposobie funkcjonowania oddziałów bankowych w których obsługa gotówki odbywa się w urządzeniach samoobsługowych recyklerach.

Pierwszym bankiem, który zaprosił nas jako zewnętrznego outsourcera do wdrożenia nowego modelu oddziałów bankowych w których gotówka obsługiwana jest w recyklerach był bank BNP Paribas. Od 2017 roku bank wprowadził pierwsze oddziały bezgotówkowe (tzw. cashless branches), a cały strumień gotówkowy obsługiwany dotychczas przez kasy zmigrował do urządzeń samoobsługowych.

W 2019 roku również ING Bank Śląski rozpoczął przekształcanie swoich oddziałów i na tą chwilę ponad 50% placówek nie prowadzi manualnej obsługi gotówki. Obsługa banknotów odbywa się tylko w recyklerach.

Nowy model obsługi gotówki w oddziałach i poza nimi jest zdecydowanie bardziej efektywny, szybszy i optymalizujący koszty obsługi banknotów. Jako profesjonalny partner dostarczamy modele do analizy, które pokazują efektywność zainstalowania recyklera, zamiast bankomatu w danej lokalizacji.

Oddział bankowy bez manualnej obsługi gotówki pozwala odciążyć pracowników banku, którzy zyskują więcej czasu na obsługę klientów i sprzedaż dodatkowych usług oraz produktów oferowanych przez bank.

Gdyby cztery temu banki w Polsce nie zdecydowały się na budowanie cashless branches – to jakie problemy z gotówką mogliby mieć Polacy w czasie pandemii?

Dostęp do gotówki byłby na takim samym poziomie, ponieważ byłyby bankomaty. Za to dużym problemem byłoby wpłacanie gotówki na własny rachunek bankowy.

Na początku pandemii odczuliśmy zwielokrotnioną liczbę wypłat, szczególnie ze względu na ograniczenie w funkcjonowaniu oddziałów banków bądź ich całkowite zamknięcie.

Po pierwszej fali pandemii klienci banków uznali, że lepiej pieniądze trzymać w banku, i tam, gdzie zainstalowane były recyklery, nie było problemów z wpłatą gotówki.

Dodatkowo ta sytuacja spowodowała, że dzisiaj możliwość wpłaty w recyklerach, które dostępne są 24 godziny na dobę stało się usługą standardową dla klientów banków.

Prezes NBP występuje od pewnego czasu w obronie gotówki, czy są ku temu powody?

Odnosząc się do tego co mówi prezes Adam Glapiński pragnę przypomnieć, że pomimo zwiększonej liczby transakcji bezgotówkowych, co roku przybywa gotówki w obiegu. W roku 2020 przybyło jej dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Dlatego stworzenie infrastruktury samoobsługowej do obsługi gotówki jest niezbędnym elementem tego procesu.

Zaangażowanie NBP w analizę, edukację i wsparcie do tworzenia samoobsługowej infrastruktury do obsługi gotówki odbieramy jako bardzo dobry sygnał dla właścicieli takich urządzeń, czyli banków i niezależnych operatorów jak ITCARD.

Na jednej z naszych konferencji prezes Związku Gmin Wiejskich mówił, że są w Polsce gminy, w których nie ma ani jednego bankomatu. Tak jest właśnie w gminie, w której sprawuje funkcję wójta.

To zapewne przykład miejsca na terenie gminy, w której zainstalowanie urządzenia było nierentowne, dlatego zostało zdeinstalowane.

Dostępność do bankomatu to jest kwestia bezpieczeństwa finansowego obywateli, a także ich wykluczenia finansowego…

Zgadzam się z tym, jednak właściciele sieci urządzeń kalkulują koszty dla każdego zainstalowanego bankomatu bądź recyklera i niektóre lokalizacje nie spełniają parametrów ilość wpłat i wypłat, dlatego urządzenia są demontowane z takich miejsc.

Czy bankomaty/recyklery w nierentownych lokalizacjach mogły by być dotowane przez Państwo czy NBP skoro są dotowane połączenia kolejowe z miejscowości, gdzie jest mało pasażerów, ale ze względów społecznych ważne jest utrzymywanie takich połączeń?

Jest to problem, dlatego powstał zespół przy NBP i Związku Banków Polskich, który ma się temu przyjrzeć i zaproponować odpowiednie rozwiązania. Być może takie, o których Pan wspomina. 

Ale jednym ze sposobów na to, aby koszty utrzymywania recyklerów były niższe jest zawarcie umowy z niezależnym operatorem i korzystanie z urządzeń wspólnie z innymi bankami,  zamiast kupowania takich recyklerów…

ITCARD jako niezależny operator obsługuje w tej chwili ponad 7 230 urządzeń w całej Polsce. Do sieci własnej Planet Cash należy 3,5 tysiąca urządzeń z czego niemal 2 tys. to recyklery. Wszystkie urządzenia udostępniamy bankom współpracującym na zasadzie outsourcingu.

Na przykładzie banków komercyjnych, promujemy podobny model współpracy wśród banków spółdzielczych. Tym bardziej jest to wskazane, ponieważ w dużej części banki dysponują starymi modelami bankomatów, które nie spełniają standardów organizacji płatniczych.

Takie bankomaty powinny być sukcesywnie wymieniane. Teraz jest dobry moment na zmianę. Pomimo początkowego kosztu związanego z zakupem bądź wynajmem recyklerów, zachęcamy naszych Partnerów do takiego rozwiązania. Przy zastosowaniu recyklerów, w bardzo krótkim czasie możemy oczekiwać zwrotu z inwestycji.

Tak działają banki komercyjne. W pełnym outsorcingu obsługujemy całą sieć BNP Paribas, ING Banku, mBank-u i GETIN Banku, jak również trzy Banki Spółdzielcze.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: