Do sklepu nie wejdziesz bez maski

Prawo i regulacje

sklep, maska, wózek, koronawirus
Fot. stock.adobe.com / raquel

POHiD popiera zapowiadane przez Ministerstwo Zdrowia wprowadzenie normy prawnej, która pozwoli nie obsłużyć klientów nienoszących masek ochronnych na terenie sklepów ‒ podkreśla w nadesłanym Stanowisku Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

#RenataJuszkiewicz: Sklepy nie są w stanie samodzielnie wyegzekwować od klientów noszenia masek i oczekują pomocy właściwych organów w przypadkach, gdy dojdzie do agresywnej reakcji ze strony klienta #Maski #Sklepy @POHiD_pl @MZ_GOV_PL

‒ Zdaniem POHiD powinno powstać prawo do odmowy obsługi klienta bez maski, jak również prawo do niewpuszczania takich osób do sklepu.

Zwracamy uwagę, że w żadnym wypadku nie może to być obowiązek nałożony na sklepy.

Sklepy nie są w stanie samodzielnie wyegzekwować od klientów noszenia masek i oczekują pomocy właściwych organów w przypadkach, gdy dojdzie do agresywnej reakcji ze strony klienta ‒ ocenia Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Czytaj także: Handel detaliczny w Polsce w czasie koronawirusa na tle danych z innych państw UE

Potrzebna ogólnopolska kampania komunikacyjna

POHiD postuluje usunięcie zapisu mówiącego, że nie jest konieczne okazanie zaświadczenia o stanie zdrowia klienta. W takim przypadku prawo powinno nakazać osobom z problemami zdrowotnymi noszenie przyłbic.

POHiD apeluje do rządu o wsparcie dla handlowców poprzez ogólnopolską kampanię komunikacyjną, podkreślającą społeczną odpowiedzialność obywateli za zdrowie i bezpieczeństwo oraz wyrozumiałość dla pracowników handlu.

Wsparciem dla sklepów byłyby plakaty rządowe, do wydrukowania przez sklepy, informujące o podstawie prawnej.

Czytaj także: Sprzedaż detaliczna odrabia straty

Procedury bezpieczeństwa kosztowały już 350 mln złotych

Branża handlowa dołożyła wszelkich starań, aby uchronić swoich pracowników i konsumentów przed zakażeniem COVID-19.

Poniesione zostały nakłady finansowe na poziomie 350 mln zł.  We wszystkich placówkach wdrożone zostały rygorystyczne procedury bezpieczeństwa. 

Firmy zrzeszone w POHiD wielokrotnie apelowały do klientów o noszenie masek ochronnych na terenie sklepów.

Zachowania niezdyscyplinowanych klientów sabotują podjęte przez sieci handlowe działania.

Czytaj także: Chińska lekcja dla handlu detalicznego w czasach pandemii COVID-19

Udostępnij artykuł: