Dobre w cenie

Bankowość

Kolejna odsłona Rankingu Jakości Oferty Oszczędnościowej Banków skłania do refleksji. Niezmienne pozostało to, że weryfikuje slogany i zapewnienia, którymi banki raczą nas w każdy możliwy sposób. Niezmienne pozostało również to, że banki wysoko ocenione poprzednio, utrzymują równie wysoki poziom, zaś te z niskimi notami nie równają do najlepszych. To cenna wskazówka.

Ranking Jakości Oferty Oszczędnościowej Banków przygotowany przez Professional Benchmark Consulting weryfikuje rankingi lokat i kont oszczędnościowych, publikowane w prasie oraz Internecie. Uwzględnia także informacje i reklamy pochodzące z oddziałów banków i ich stron internetowych. Dzięki temu obiektywnie przedstawia ofertę produktów finansowych, dostępnych na bieżąco, ale również w ciągu ostatniego roku. Analitycy Professional Benchmark Consulting już po raz piąty porównali oprocentowanie kilkuset lokat z ostatnich 12 miesięcy w 27 bankach (por. Tabela 5), w 3 ujęciach:

  1. Atrakcyjność oferty mierzona oprocentowaniem efektywnym dla klientów lojalnych1 (lokujących aktywnie oszczędności cały czas w danym banku w ciągu ostatnich 12 miesięcy) – por. Tabela 2.
  2. Atrakcyjność oferty mierzona oprocentowaniem efektywnym dla wszystkich klientów (korzystających incydentalnie w ostatnich 12 miesięcy) – por. Tabela 3.
  3. Atrakcyjność oferty mierzona oprocentowaniem efektywnym oferty banku w ostatnim miesiącu – por. Tabela 4.

Atrakcyjność oferty oszczędnościowej banków prezentuje Tabela 1.  Czołówkę tworzą te, które otrzymały po 5 gwiazdek w każdej kategorii, tj. dla klientów regularnie oszczędzających przez ostatnie 12 miesięcy, dla klientów korzystających z oferty w ciągu ostatniego roku i dla wszystkich klientów w lipcu. Tylko dwa banki utrzymały wysoką pozycję: BIZ Bank (dla przypomnienia: nowy FM Bank) oraz Getin Noble Bank. Zaledwie na jedną gwiazdkę w każdej kategorii zasłużyły Bank Pocztowy, Pekao SA, Nordea Bank Polska, PKO BP, Citi Handlowy i Deutsche Bank. Ta grupa konsekwentnie okupuje ostatnie miejsca w zestawieniu. W ślad za hasłami reklamowymi nie idzie jakość oferty.

140821.ranking.01.550x

Odsetkowe rozbieżności

Dla klientów regularnie oszczędzających w danym banku w ostatnich 12 miesiącach (lipiec 2013-lipiec 2014), najlepszym wyborem była Idea Bank. Tu można było liczyć na odsetki przekraczające 300 zł, już po potrąceniu podatków, o ile ulokowało się środki na lokacie 12-miesięcznej. Przy takich samych warunkach drugi w kolejności BIZ Bank oferował 300 zł. Reszta dużo poniżej 300 zł. Szczególnie źle – Deutsche Bank – 163 zł. W wariancie 6-miesięcznym najlepiej wypadł Bank Zachodni WBK – 273 zł, wyprzedzając Getin Noble Bank o 1 zł (272 zł). Decydując się na lokatę 3-miesięczną, najlepiej było wybrać Meritum Bank (286 zł), zaś w depozytach bieżących nie miał sobie równych Alior Bank – 292 zł. Rozpoczynający oszczędzanie od najwyżej oprocentowanego produktu i w momencie jego zakończenia wybierający również najlepszą ofertę danego banku, najwięcej skorzystali, decydując się na Meritum, Toyotę oraz BIZ Bank. Tu odsetki wyniosły odpowiednio ok. 315 zł, 301 zł i 300 zł. Za nimi, w grupie “tuż poniżej 300 zł” Alior Bank  i Millenium. Bank Pocztowy (162 zł), Deutsche Bank (167 zł) i Pekao S.A. (170 zł) zajmują ostatnie miejsca z wyraźną stratą do następnego banku. Wyniki mówią same za siebie (Tabela 2).

140821.ranking.02.550x

Za średnie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych najlepsze noty zbierają: Idea Bank, Toyota, Getin, Meritum, BIZ i BGŻ. W takiej samej kolejności jak przed miesiącem. Szczególnie dobrze w depozytach bieżących wypadła Toyota (5,1 proc.), w lokatach krótkoterminowych (1-4 miesiące) Idea (4,8 proc.) i Getin (4,6 proc.). Warto zauważyć, że na tuż za nimi uplasował się Deutsche Bank (4,4 proc.), który generalnie wypada słabo. W lokatach średnioterminowych (5-8 miesięcy) niewielką przewagę uzyskał BIZ (3,6 proc.) i wyniosła ona 0,2 proc. nad grupą banków “3,4 proc.”: Idea, Getin, Meritum i Plus Bank. Długoterminowo (9-12 miesięcy) najwięcej satysfakcji przysporzyły BIZ i Toyota (3,7 proc.), a także Idea (3,6 proc.). Spośród banków ocenionych niżej wyróżnić trzeba, poza wcześniej wspomnianym Deutsche Bankiem, także Citi Handlowy za depozyty bieżące (3,4 proc.) i Inteligo za lokaty długoterminowe (3,2 proc.). Najniższe oprocentowanie w porównaniu do pozostałych banków realizowali klienci Pekao SA, PKO BP, Banku Pocztowego, Nordei, BZ WBK i Banku BPS (Tabela 3).

140821.ranking.03.550x

 W przypadku produktów oszczędnościowych, Toyota Bank oraz Getin Noble Bank osiągnęły w lipcu (podobnie jak w maju i czerwcu) najlepszy wynik w rachunkach oszczędnościowych dla salda 10 tys. zł: 5,0 proc. Dla porównania – ostatnia w zestawieniu Nordea – 1,5 proc. Pozycję lidera w dziedzinie lokat terminowych 1-36 miesięcy w oddziałach obronił Idea Bank (5,0 proc na 3 miesiące). Idea może także poszczycić się atrakcyjną ofertą 3-miesięcznych lokat w bankowości elektronicznej (5,0 proc.). Tę pozycję dzieli z Meritum Bankiem (5,0 proc. na 2 miesiące) i Deutsche Bankiem (5,0 proc. na 2 miesiące). Osiągnięcie Deutsche Banku zwraca uwagę tym bardziej, że w klasyfikacji generalnej wypadł słabo. Wyniki na poziomie 4,5 proc. zanotowały Toyota, Millenium i Getin. Dół tabeli dla Nordei, Pekao S.A., Citi Handlowego, Banku BPS, Deutsche Banku i Banku Pocztowego (Tabela 4). Bank Pocztowy okazał się przy tym najlepszy, jeśli chodzi o lokaty progresywne do 36 miesięcy (4,0 proc., 36 miesięcy).

– Z dużym prawdopodobieństwem może okazać się, że już po wakacjach oszczędzanie będzie jeszcze trudniejsze. Analitycy PBC przewidują, że Rada Polityki Pieniężnej w związku z sytuacją na Ukrainie i w Rosji zdecyduje się na co najmniej jedną obniżkę stóp procentowych, a najpewniej będą dwie, we wrześniu i październiku, w łącznej skali 0,5 proc. Będzie to oznaczało obniżkę stawek oprocentowania lokat i kont oszczędnościowych w bankach, w podobnej skali co obniżka stopy referencyjnej na bazie której banki kalkulują opłacalność produktów oszczędnościowych. O ile teraz atrakcyjne oprocentowanie wynosi 3 – 3,5 proc., o tyle za 2-3 miesiące będzie to 2,5 – 3 proc. Oczywiście, banki będą nam proponowały produkty o wyższym oprocentowaniu, jednak skorzystanie z nich będzie jeszcze mocniej obwarowane dodatkowymi warunkami (założenie ROR, wpłacenie nowych środków) lub ograniczone dostepnością (np. lokaty mobile lub w bankowości internetowej albo ograniczenie maksymalnej kwoty lokat) – podkreśla Piotr Matuszewski, Prezes Professional Benchmark Consulting.

140821.ranking.04.550x

140821.ranking.05.550x

Źródło: Professional Benchmark Consulting

Udostępnij artykuł: