E-faktury w zamówieniach publicznych zaczną obowiązywać już 18 kwietnia

Firma

Mężczyzna rozliczający faktury
Fot. stock.adobe.com/Andrey Popov

Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym wchodzi w życie 18 kwietnia br. i implementuje do polskiego prawa przepisy unijne, poinformowała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym wchodzi w życie 18 kwietnia #efaktury @MPiT_GOV_PL

“W pierwszej kolejności mówimy o przesyłaniu e-faktur na linii biznes-administracja, ale myślimy przyszłościowo i docelowo chcemy, by był implementowany w B2B i B2C. Teraz zachęcamy firmy do korzystania z tej platformy” – powiedziała Emilewicz podczas konferencji prasowej.

Przedstawiciele resortu wyjaśnili, że podmioty już od początku kwietnia mogą się rejestrować w systemie.

“Od 1 kwietnia mamy już 480 unikalnych identyfikatorów, są to m.in. gminy, ale też duże podmioty, takie jak ZUS” – powiedział dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej resortu Dominik Wójcicki.

Czytaj także: E-faktury coraz bliżej. Jak firma może przygotować się do elektronicznych rozliczeń?

Od 1 sierpnia obowiązek obejmie wszystkie zamówienie publiczne

Obowiązek odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur dla zamówień publicznych powyżej 30 tys. euro wchodzi w życie 18 kwietnia br. Natomiast od 1 sierpnia br. obejmie on wszystkie zamówienie publiczne, ale podmioty publiczne nie mają obowiązku przyjmowania e-faktur w przypadku postępowań ogłoszonych przed 18 kwietnia 2019 r.

Obowiązek ten dotyczy zamawiających, którzy są zobowiązani do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, ustawy o umowie koncesji lub ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym. Wyłączenia dotyczą zamówień związanych z bezpieczeństwem państwa oraz wymagających zastosowania szczególnych procedur, podano także.

Przesyłanie dokumentów za granicę

“Platforma elektroniczna przez nas wdrażana umożliwi także naszym przedsiębiorcom przesyłanie dokumentów za granicę. Korzystanie z tej platformy jest bezpłatne i dobrowolne dla firm. Liczymy, że z chwilą, kiedy osiągniemy odpowiednią masę, rynek sam będzie chciał, aby to stało się standardem, a być może, żeby otworzyć tę platformę również dla B2B” – dodał wiceminister Tadeusz Kościński.

Wskazał, że w przypadku faktur w PDF często to ludzie muszą sprawdzać dane i wprowadzać do systemu, a w przypadku tej platformy wszystko dzieje się już elektronicznie.

Platforma Elektronicznego Fakturowania

W związku z wprowadzeniem obowiązku e-faktur wspólnie z brokerami resort uruchomił dla przedsiębiorców i jednostek publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania (PEF). Wspiera ona obsługę zamówień publicznych w fazie po udzieleniu zamówienia. Platforma umożliwia również przesyłanie dokumentów zagranicę, przy pomocy systemu obsługiwanego przez OpenPEPPOL. To międzynarodowe stowarzyszenie z siedzibą w Brukseli, które m.in. umożliwia europejskim przedsiębiorcom komunikację elektroniczną z europejskimi podmiotami sektora publicznego w procesach związanych z udzielaniem i realizacją zamówień publicznych.

Według resortu, korzyści z e-fakturowania to m.in.: oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych, ograniczenie zużywania papieru, zmniejszenie zatorów płatniczych, łatwiejsze archiwizowania dokumentów, zmniejszenie liczby błędnych i fałszywych faktur w obiegu, ujednolicony model obsługi e-faktur w ramach zamówień publicznych, wzrost cyfryzacji sektora publicznego czy zwiększenie szans na udział polskich firm w transgranicznym rynku zamówień publicznych i obrocie gospodarczym UE.

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: