Edukacja kadr instytucji finansowych: Czas na e- kształcenie

BANK 2009/10

Najnowsza z form kształcenia na odległość, wykorzystująca możliwości sieci, robi furorę. W prace nad edukacją internetową zaangażowały się organizacje pozarządowe, placówki naukowe, szkoły wyższe, średnie i podstawowe, kuratoria, firmy szkoleniowe i mnóstwo przedsiębiorców z różnych branż.

Najnowsza z form kształcenia na odległość, wykorzystująca możliwości sieci, robi furorę. W prace nad edukacją internetową zaangażowały się organizacje pozarządowe, placówki naukowe, szkoły wyższe, średnie i podstawowe, kuratoria, firmy szkoleniowe i mnóstwo przedsiębiorców z różnych branż.

Igor Legenda
Bartosz Kościesza

Paradoksalnie kryzys, który od kilku miesięcy wymusza na przedsiębiorstwach cięcia i wdrażanie skomplikowanych planów racjonalizujących wydatki, rozwojowi e-learningu może pomóc.

W jaki sposób, można się przekonać na przykładzie Raiffeisen Banku. Podobnie jak w innych instytucjach finansowych, kryzys wymusił tam cięcia, ale bank w żadnym wypadku nie zamierza rezygnować z dokształcania swoich kadr. Dyrektor HR Anna Starostecka- Kaczmarek przekonuje, że fachowe szkolenia są wręcz konieczne do dobrego funkcjonowania firmy. – Trzeba oszczędzać, ale nie wolno robić tego pochopnie – podkreśla.

W e- learningu wykorzystuje się przeróżne narzędzia i techniki. Mogą to być kursy internetowe, wirtualne klasy, blogi, podcasty, seminaria on – line i gry symulacyjne. 

Jeśli wierzyć firmom e-learningowym, to uczenie pracownika w trybie on-line jest dziesięciokrotnie tańsze niż tradycyjną metodą. Zdaniem specjalistów wdrożenie kursów internetowych w dużych firmach może przynieść spore oszczędności. Gdy w grę wchodzą szkolenia dla kilkudziesięciu i więcej osób, może się okazać, że są to setki tysięcy złotych rocznie. Raiffeisen Bank nie zaniechał więc szkoleń, ale je przeformatował, stawiając głównie na e-learning. Podobne rozwiązania od początku obowiązują w Alior Banku, który uruchomił dla swoich pracowników internetową „Fabrykę wiedzy”. Jej wyjątkowość polega na tym, że aliorowcy dokształcają się sami nawzajem. Co miesiąc do wyboru mają kilka różnych tematów. Nie są to rozbudowane programy, a najwyżej dwugodzinne kursy dopasowane do konkretnych potrzeb.

Dla dzieci i biznesmenów

Oprócz komercyjnych zastosowań kursy on-line powoli zadomawiają się nawet w szkołach podstawowych. Specjaliści z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej opracowali pionierski projekt kształcenia maluchów przebywających na oddziałach szpitala pediatrycznego w Prokocimiu. To pierwsza tego typu realizacja w Polsce i jedna z pierwszych w Europie. Ma zostać wdrożona w ramach zainicjowanej i rozwijanej przez Centrum e-Learningu AGH Wirtualnej Akademii Umiejętności.

Zyski dla uczących się

Oszczędność czasu

Nikt nie musi dojeżdżać na szkolenie, każdy uczy się wtedy, gdy chce i ma czas wolny. Wyjątkiem są te studia i kursy, w których co jakiś czas trzeba się spotkać oko w oko z nauczycielem.

Możliwość wielokrotnego powtarzania tego samego materiału

To jedna z największych przewag szkoleń e-learningowych. Każdy może w dowolnym czasie i dowolną ilość razy powtarzać te same partie materiału, wykłady, ćwiczenia czy zadania. I co ważniejsze, może to czynić w tempie, jakie jest dla niego najwygodniejsze.

Interaktywny kontakt z nauczycielem

To kolejna przewaga nad szkoleniami tradycyjnymi. W e-learningu uczeń ma możliwość interaktywnych kontaktów z nauczycielami (najczęściej są to czaty lub wideokonferencje). Może też przesyłać im pytania oraz dyskutować z nimi na forach dyskusyjnych.

Niezmienna jakość szkolenia

Każdy, nawet najlepszy nauczyciel czy trener jest tylko człowiekiem i może mieć w trakcie szkolenia (nauczania) gorszy dzień. Nie ma tego w szkoleniu e-learningowym – tu zachowana jest stała jakość. Informacja jest zawsze taka sama, ciągle zatem spełnia ono założone wymagania. 

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: