Eksport wsparciem dla polskich MSP w czasie kryzysu

Finanse i gospodarka

Według najnowszej edycji badania Bibby MSP Index już 46% polskich firm MSP sprzedaje swoje towary i usługi za granicę. Eksport pomaga zrównoważyć spodziewane spadki sprzedaży krajowej. 

Według najnowszej edycji badania Bibby MSP Index już 46% polskich firm MSP sprzedaje swoje towary i usługi za granicę. Eksport pomaga zrównoważyć spodziewane spadki sprzedaży krajowej. 

Działalność eksportowa małych i średnich przedsiębiorstw to jeden z analizowanych obszarów  najnowszej edycji badania Bibby MSP Index, diagnozującego sytuację w polskim sektorze MSP. Sondaż potwierdza, że już 46% badanych firm prowadzi działalność eksportową. Dla 1/3 eksporterów sprzedaż zagraniczna stanowi blisko połowę osiąganych przychodów. Eksport staje się dla polskich przedsiębiorstw coraz częstszym sposobem na zrównoważenie przychodów w obliczu spadku sprzedaży na rynku lokalnym. 

W badaniu potwierdziło to 45% ankietowanych przedsiębiorców. Jednocześnie dla 40% badanych, eksport stanowi skuteczny sposób na ograniczenie sezonowości sprzedaży, dla ankietowanych istotna jest również możliwość utrzymania stabilnego zatrudnienia, nawet w sytuacji mniejszej liczby zamówień z rynku lokalnego.

Badanie Bibby MSP Index diagnozuje również bariery utrudniające eksport polskich firm z sektora MSP. Wśród najważniejszych przeszkód respondenci wymieniali: małą skalę prowadzonej działalności, obawy przed nieznanymi  kontrahentami, brak znajomości lokalnych przepisów prawa, obawy przed ryzykiem kursowym, jak również brak źródeł finansowania transakcji zagranicznych.   

Krzysztof Kuniewicz, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services komentuje: "Analizując bieżący poziom indeksu nastrojów  MSP - Bibby MSP Index, który osiągnął w tej fali badania 41 punktów, wiemy, że polscy przedsiębiorcy są przygotowani w nadchodzącym półroczu na mniejszy poziom zamówień. Nasze badanie potwierdziło, że to właśnie eksport i poszukiwanie nowych, zagranicznych rynków jest skutecznym sposobem na zrównoważenie mniejszego popytu na rynku macierzystym. Jednym z wymienianych warunków sukcesu w eksporcie jest dostęp do finansowania transakcji. Widzimy tu szansę dla faktoringu eksportowego, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich firm. Potwierdzają to statystyki całego rynku jak i wzrost zapytań od naszych klientów. To nowoczesny produkt łączący finansowanie transakcji z weryfikacją wiarygodności kontrahentów, a także zarządzaniem należnościami i pomocą w ściąganiu płatności z zagranicy. Wszystkie te elementy sprawiają, że bardzo dobrze wspiera on doświadczonych, jak i rozpoczynających eksporterów.

Udostępnij artykuł: