Elektromobilność: technologia V2G będzie elementem transformacji energetycznej Polski?
Czysty zysk

Technologia vehicle-to-grid (V2G) mogłaby stanowić jeden z elementów transformacji energetycznej Polski, wynika z raportu "V2G. Pojazdy elektryczne jako element sieci elektroenergetycznych", który Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych PSPA przygotowało we współpracy z Ambasadą Brytyjską w Warszawie. Zdaniem autorów raportu w Polsce potrzebna jest realizacja projektów pilotażowych w tym zakresie.
“Technologia zmieniajÄ…ca siÄ™ z dnia na dzieÅ„ już teraz pozwala na peÅ‚nÄ… integracjÄ™ samochodu z systemem elektroenergetycznym. Inteligentne liczniki, systemy inteligentnego pomiaru, systemy monitorowania i zarzÄ…dzania sieciami Å‚adowania – to wszystko pozwala nam stworzyć z samochodu elektrycznego mobilne źródÅ‚o energii, które w praktyce jest w stanie wspierać zarówno nasze domy, jak też sieć elektroenergetycznÄ…” – powiedziaÅ‚ dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy PSPA Maciej Mazur podczas seminarium poÅ›wiÄ™conego technologii V2G.
Mobilne magazyny energii
DziÄ™ki V2G samochody mogÄ… peÅ‚nić rolÄ™ mobilnych magazynów energii zintegrowanych z sieciÄ…. Dwukierunkowy przepÅ‚yw energii pozwala na jej “zakup” w okresach niskiego zapotrzebowania i wyższej generacji z odnawialnych źródeÅ‚ energii (OZE), a nastÄ™pnie na jej “sprzedaż” do sieci w godzinach obowiÄ…zywania wyższej taryfy i szczytowego zapotrzebowania. Magazynem energii może być nie tylko samochód, ale także już niewykorzystywane baterie samochodowe.
W raporcie opisano pięć projektów pilotażowych zrealizowanych na zachodzie Europy, które potwierdziły możliwości, jakie niesie ze sobą ten system.
Zgodnie z oceną brytyjskiej firmy Cenex, od 2020 r. systematycznie wymieniane będą ładowarki samochodów elektrycznych na takie, które umożliwiają przesył energii w dwóch kierunkach. Do 2030 r. tego typu ładowarki mogą stanowić nawet 10% wszystkich ogólnodostępnych. Po 2030 r. samochody będą częściej korzystały z ładowarek ogólnodostępnych.
“PotencjaÅ‚ wykorzystania technologii vehicle-to-grid jest bardzo szeroki. Ze strony operatorów systemów przesyÅ‚owych to jest choćby poprawa efektywnoÅ›ci wykorzystania sieci, a także ograniczenie ryzyka blackoutu” – powiedziaÅ‚ Mazur.
Poprawa jakości zasilania
Dla operatorów systemów dystrybucyjnych korzyścią jest poprawa jakości zasilania i lokalne bilansowanie systemu. Dla wytwórców energii, głównie wiatrowej i słonecznej, technologia daje możliwość harmonizacji współpracy z systemem elektroenergetycznym.
“Dla biznesu rozwój vehicle-to-grid oznacza bardzo wiele nowych możliwoÅ›ci, choćby nowe modele biznesowe w obszarach baz danych, rozwoju architektury V2G czy ukÅ‚adów pomiarowo-rozliczeniowych. Dla regulatora rozwój V2G oznacza korzystny wpÅ‚yw na wdrożenie regulacji, które bÄ™dÄ… pozwalaÅ‚y stabilizować pracÄ™ sieci, a dla gospodarki jako caÅ‚oÅ›ci bÄ™dzie on oznaczać poprawÄ™ konkurencyjnoÅ›ci i możliwość znalezienia tak poszukiwanej przez PolskÄ™ niszy w obszarze elektromobilnoÅ›ci” – podsumowaÅ‚ dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy.
Autorzy raportu wnioskujÄ… m.in. o
– podjÄ™cie w Polsce dziaÅ‚aÅ„ na rzecz rozwoju V2G zarówno na poziomie rzÄ…dowym, jak i lokalnym,
– otwartość na współpracÄ™ w ramach Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci,
– okreÅ›lenie dÅ‚ugoterminowej wizji politycznej,
– ustawowe unormowanie kwestii zwiÄ…zanych z technologiÄ… V2G,
– utworzenie systemu zamówieÅ„ przedkomercyjnych,
– stworzenie zachÄ™t do inwestowania w technologiÄ™ V2.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa, w pełni reprezentatywna organizacja branżowa, promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Źródło: ISBnews