Empik w sieci, jeden z pierwszych sklepów internetowych w Polsce, obchodzi 22. urodziny

Z rynku

Empik
Źródło: Empik

Właśnie mijają 22 lata, odkąd Empik.com zadomowił się w polskim Internecie. A stało się to dokładnie pół wieku po otwarciu pierwszego Klubu MPiK. Obecnie stacjonarna sieć Empik liczy ponad 280 punktów w trzech różnych formatach. Z kolei Empik.com to platforma z czołówki polskiego e-commerce, która notuje rocznie 250 mln wizyt i oferuje użytkownikom ponad 2,5 mln produktów w 16 kategoriach ‒ informuje Sieć.

W tym roku rynek e-commerce znacznie przyspieszył i notuje nawet 3 cyfrowe wzrosty. Obecnie zakupy online robi już 73% polskich internautów, wielu z nich mobilnie.

Kiedy jednak Empik startował ze sprzedażą w sieci w 1998 roku, niewiele osób miało dostęp do internetu. Wystarczy przypomnieć, że według danych CBOS w 2002 roku z Internetu korzystało 17% Polaków.

Kulturalne „delikatesy”, klubowe czytelnie i centra edukacji

Rozbudowana oferta i szeroka dostępność sprawiają, że dla milionów Polaków Empik stanowi nowoczesną i przyjazną przestrzeń kontaktu ze światem współczesnej kultury, rozrywki i tzw. lifestyle’u.

Jest nią zresztą od samego początku istnienia, czyli od 1948 roku, kiedy to w Warszawie powstał pierwszy Klub Międzynarodowej Prasy i Książki. Dla porównania: na pierwszy program telewizyjny Polacy musieli poczekać jeszcze 4 lata.

Dzięki rozbudowanej ofercie Empik niezmiennie pomaga zaspokajać ciekawość świata i rozwijać rozmaite zainteresowania. Tak było również w czasach PRL, kiedy przeciętny obywatel miał bardzo ograniczony dostęp do doniesień zza zachodniej granicy. „Oknem na świat” były KMPiK-i – czytelnie i księgarnie, których w latach 60. było w Polsce 100.

Oprócz nich w mniejszych miejscowościach i wsiach działało 300 klubów prasy i książki. W latach 70. KMPiK-i oferowały między innymi ponad 400 tytułów prasowych, z czego 2/3 stanowiła prasa zagraniczna w 17 językach.

Przy klubach działały także Szkoły Języków Obcych, pozwalające przyswoić nie tylko angielski czy niemiecki, ale też nietypowe jak na tamte czasy języki – japoński i szwedzki. We wszystkich klubach w kraju odbywały się liczne imprezy kulturalne: spotkania z twórcami i naukowcami oraz podróżnikami, a także wykłady, odczyty i prelekcje oraz wystawy.

Empik
Źródło: Empik

Nieustający rozwój

Niedługo po przemianach ustrojowych, w 1991 r., KMPiK-i przekształciły się w Empik. Zmieniona nazwa była ukłonem w kierunku obiegowego określenia klubów, które dla uproszczenia zwano właśnie „empikami”.

W latach 90. rozpoczął się dynamiczny rozwój sieci, dopasowany do zmieniających się przyzwyczajeń zakupowych: już w 1996 r. w Katowicach powstał pierwszy salon w formacie megastore – swoisty odpowiednik supermarketu z artykułami „dla ducha”.

Już w 2000 roku internauci mieli u nas do wyboru ponad 100 tys. produktów – m.in. książek, filmów, gier komputerowych.

Baczna obserwacja trendów na zachodnich rynkach oraz potrzeb polskich odbiorców i chęć wyjścia im naprzeciw zaowocowały dalekowzroczną, skuteczną strategią.

Kiedy 22 lata temu wystartował Empik.com, Polacy nie mieli jeszcze nawet możliwości stałego połączenia z internetem – to pojawiło się dopiero rok później, w 1999 roku.

– Obecną pozycję w gronie liderów polskiego e-commerce Empik.com systematycznie wypracowywał w czasie swojej – niezwykle długiej jak na polski e-sklep – historii. Już w 2000 roku internauci mieli u nas do wyboru ponad 100 tys. produktów – m.in. książek, filmów, gier komputerowych.

Nawet współcześnie jest to pokaźna liczba, a przecież mówimy o czasach przed istnieniem takich platform jak Facebook czy YouTube ‒ podkreśla Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Grupie Empik.

Miejsce dla każdego

Dzisiaj Grupa Empik to wciąż rozwijająca się sieć salonów dostępnych nie tylko w dużych miastach, ale też w mniejszych miejscowościach. To także szereg rozwiązań mających na celu integrację sprzedaży offline i online, z nowoczesną aplikacją na czele, tak by z rozbudowanej oferty mogło wygodnie korzystać coraz szersze grono klientów.

To wreszcie rodzina marek wyspecjalizowanych w dostarczaniu nowoczesnych usług, jak między innymi Empik Go – aplikacja do czytania e-booków oraz słuchania audiobooków i podcastów, w tym także coraz liczniejszych produkcji oryginalnych (słuchowisk i seriali audio), Empik Music (serwis streamingowy uruchomiony w 2020 r.) czy Empikfoto.pl – najpopularniejszy w Polsce serwis z odbitkami i usługami fotograficznymi, który w październiku świętował 25. urodziny.

‒ Współczesną kulturę i rozrywkę postrzegamy przede wszystkim przez pryzmat różnorodności i staramy się ją przełożyć na naszą ofertę. Melomani, fani fantasy, wielbiciele klasyki literatury, zapaleni gamerzy, podróżnicy czy osoby z artystyczną pasją – wszyscy są dla nas równie ważni i wszystkim chcemy zaproponować coś ciekawego.

Coraz bogatszy asortyment Empik.com pozwala „w jednym miejscu” rozwijać rozmaite zainteresowania ‒ przypomina Szymon Bujalski, dyrektor e-commerce w Grupie Empik.

Doświadczenie w szybkim reagowaniu na aktualne trendy i zmieniające się upodobania klientów sprawiają, że Empik niezmiennie skutecznie dotrzymuje tempa przemianom społecznym i kulturowym. I pozostaje interesującą przestrzenią – obecnie zarówno fizyczną, jak i wirtualną – dla przedstawicieli wszystkich pokoleń.

Czytaj także: Pandemia koronawirusa zmieniła obraz sektora handlu detalicznego, e-commerce z rekordową zmianą dynamiki

Zaproszenie na urodziny

W ramach urodzinowych obchodów dla Klientów Empik i Empik.com zostały przygotowane wyjątkowe rabaty do 60% na tysiące produktów i akcje promocyjne, obejmujące m.in. książki dla dzieci, wybrane gry planszowe i zabawki oraz kosmetyki.

Współczesną kulturę i rozrywkę postrzegamy przede wszystkim przez pryzmat różnorodności i staramy się ją przełożyć na naszą ofertę.

Można z nich skorzystać w dniach 4-8 listopada.

Szczegóły: https://www.empik.com/urodziny

Źródło: Empik
Udostępnij artykuł: