Europa szykuje się na brexit bez umowy

Gospodarka

Brexit
Fot. stock.adobe.com/stockpics

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej 31 października bez zawarcia umowy przez obie strony wydaje się coraz bardziej prawdopodobne. Będzie to rozwiązanie znacznie kosztowniejsze i nie da się uniknąć w pierwszych miesiącach chaosu, o czym mówi ujawniony w ubiegłą niedzielę, 18 sierpnia, poufny dokument rządu brytyjskiego.

#Witold Gadomski: Twardy #brexit - najbardziej ucierpi gospodarka brytyjska, zaś wśród krajów UE-27 gospodarki Irlandii, Malty i Holandii

Według wyliczeń ekspertów, gdyby rozwód Wysp z kontynentem nastąpił na drodze porozumienia, wynegocjowanego przez rząd Theresy May, Unia Europejska straciłaby 0,38% PKB i 280 tys. miejsc pracy, zaś Wielka Brytania 1,2 % PKB i około 140 tys. miejsc pracy.

Twardy brexit droższy

Twardy brexit będzie kosztował 27 krajów Unii utratę 1,54 % PKB oraz 1,2 mln miejsc pracy, zaś Wielką Brytanię 4,4 % PKB i 525 tys. miejsc pracy. Spadek PKB – wynikający z zahamowania handlu i popytu oraz konieczności dokonywania przez firmy mniej efektywnych wyborów (np. zakup droższych komponentów spoza UE przez brytyjskie firmy) nie będzie jednorazowy, lecz rozłoży się na kilka lat. Niemniej skutki twardego brexitu będą odczuwalne, przy czym najbardziej ucierpi gospodarka brytyjska, zaś wśród krajów UE-27 gospodarki Irlandii, Malty i Holandii.

Surowsze kontrole celne Brytyjczyków…

Kanclerz Angela Merkel, która spotkała się przed kilku dniami z premierem Wielkiej Brytanii Borisem Johnsonem powiedziała, że wprawdzie Niemcy i UE preferują uporządkowany wariant brexitu, ale przygotowują się na wszystkie scenariusze…

W Niemczech zwiększono o 900 osób liczbę celników i rozpoczęto ich szkolenie. Rząd niemiecki zatwierdził 31 lipca „Ustawę o zmianie miejsca zamieszkania w wyniku brexitu”, która wejdzie w życie, jeśli nie dojdzie do porozumienia. Daje ona obywatelom brytyjskim mieszkającym w Niemczech okres dziewięciu miesięcy, w którym ich prawa do życia i pracy w tym kraju nie uległyby zmianie. W tym czasie musieliby jednak wystąpić o wydanie zezwolenia na pobyt.

Przygotowania do twardego brexitu trwają też w innych krajach. Francja planuje zatrudnienie 700 dodatkowych pracowników celnych do końca 2020 r. Przeznaczyła 50 mln euro na rozbudowę infrastruktury w Calais – porcie, z którego odpływają promy do Wielkiej Brytanii.

Gotowy jest też system informatyczny, który pozwoli na płynne kontrole ciężarówek zmierzających do Wielkiej Brytanii lub z Wielkiej Brytanii na kontynent. Już 11 kwietnia Komisja Europejska zatwierdziła siedem nowych posterunków granicznych we Francji, które kontrolować będą ruch na Wyspy.

… i wyższe czesne dla brytyjskich studentów

Irlandia przyjęła w lutym ustawę dotyczącą brexitu bez porozumienia, która umożliwi wypłatę emerytur i innych świadczeń, kontynuację transgranicznych usług kolejowych i autobusowych. W planie awaryjnym przyjętym w lipcu br. rząd Irlandii stwierdził, że nowe kontrole będą konieczne, aby zachować pełny udział Irlandii w jednolitym rynku europejskim i unii celnej.

Rząd Irlandii planuje rozbudowę infrastruktury portowej w Dublinie i Rosslare, aby umożliwić kontrole ciężarówek przybywających z Wielkiej Brytanii.

W Holandii główny międzynarodowy port lotniczy, Schiphol, będzie miał ponad 100 dodatkowych pracowników celnych. Posiadacze brytyjskich paszportów zostaną poddani surowszym kontrolom. Co roku między Schiphol a Wielką Brytanią lata około 10,5 mln osób.

Obywatele brytyjscy, którzy przebywają w Holandii zachowają prawo do mieszkania, nauki i pracy w przez 15 miesięcy. Brytyjscy studenci, którzy już studiują w Holandii, będą mogli kontynuować na tych samych warunkach, co wcześniej, ale każdy, kto planuje tam studiować po twardym brexicie będzie musiał zapłacić znacznie wyższe czesne.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: