Faktoring coraz popularniejszym narzędziem do finansowania biznesu

Firma

Ludzie podczas firmowego spotkania
Fot. stock.adobe.com/yurolaitsalbert

Popularność faktoringu rośnie. Prawie 90% prowadzących firmę z sektora MŚP zna to pojęcie – wynika z 15. fali badania Bibby MSP Index cyklicznie przeprowadzanego przez Bibby Financial Services.

#Faktoring coraz popularniejszym narzędziem do finansowania biznesu

Nadal najczęściej wybieranym narzędziem faktoringowym jest faktoring krajowy z regresem, prawie połowa ankietowanych (43,6%) twierdzi, że korzysta z tej usługi. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się faktoring krajowy bez regresu (41%) oraz faktoring mieszany (10,3%). Przedsiębiorcy deklarują również używanie faktoringu zagranicznego eksportowego i zagranicznego importowego oraz odwrotnego.

– Właściciele firm coraz chętniej sięgają po faktoring jako rozwiązanie umożliwiające rozwój ich biznesu. W sytuacji kiedy kontrahenci oczekują coraz dłuższych terminów płatności faktur, uzyskanie środków na sfinansowanie bieżącej działalności ma dla krajowych producentów i usługodawców wartość szczególną. Z naszych wewnętrznych analiz wynika, że Polska jest ósmym co do wielkości rynkiem finansowania faktur w Europie, ze stałym wzrostem z roku na rok. W 2017 roku rynek zwiększył się o 16,7% (do 43,41 mld €). Liczba przedsiębiorstw korzystających z finansowania w formie faktoringu wzrosła w 2017 r. do 9 tys., oznacza to wzrost o 12,6% rok do roku – wskazuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Najpopularniejszymi formami finansowania działalności gospodarczej pozostają środki własne (ponad 52%) oraz kredyt bankowy (44%). Na dalszych miejscach plasują się leasing oraz fundusze unijne.

Opinie i prognozy

Z ostatniej fali badania Bibby MSP Index wynika, że niemal 11% przedsiębiorców w najbliższych 6 miesiącach planuje skorzystać z faktoringu. Więcej niż połowa ankietowanych (68,4%) jest zdania, że to rozwiązanie poprawi płynność finansową ich biznesu.

– Rozwój własnego biznesu wiąże się ze wzrostem sprzedaży. Jest to równoznaczne z tym, że liczba i wartość wystawianych faktur się zwiększa, a przedsiębiorcy mogą korzystać z rosnącej puli środków. Podnosi to ich konkurencyjność na rynkach, na których działają. Mogą oni bowiem wydłużyć czas swoim klientom na zapłatę za usługi. Faktoring jest dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców poszukujących trwałych źródeł finansowania. Wzrost zainteresowania tą usługą obserwowany jest od paru lat – mówi Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Generalny Bibby Financial Services.

Przedstawiciele sektora MŚP cenią faktoring przede wszystkim za skrócenie czasu oczekiwania na gotówkę (ponad 62%) oraz ograniczenie ryzyka udzielania kredytów handlowych odbiorcom (prawie 38%). Respondenci pytani, o to dlaczego nie planują skorzystać z tej usługi finansowania odpowiadają, że weryfikują nowych kontrahentów i współpracują tylko z pewnymi odbiorcami (30,4%), a ponad 9% wskazuje, że partnerzy płacą im w terminie.

 Źródło: Bibby Financial Services

 

Udostępnij artykuł: