Faktoring to najbardziej przyszłościowy produkt bankowy w historii. Oto dlaczego

Firma / Komentarze ekspertów

Historia faktoringu sięga starożytnej Mezopotamii – zasady handlu zostały zapisane w Kodeksie Hammurabiego, znanym ze słynnej zasady „oko za oko”, przypomina Piotr Kusek, Executive Sales Director, Comarch.

Piotr Kusek, Executive Sales Director, Comarch
Źródło: Comarch

Historia faktoringu sięga starożytnej Mezopotamii – zasady handlu zostały zapisane w Kodeksie Hammurabiego, znanym ze słynnej zasady „oko za oko”, przypomina Piotr Kusek, Executive Sales Director, Comarch.

Jak to się stało, że faktoring tak długo cieszy się powodzeniem?

Od wieków faktoring był i jest do dziś jedną z najbardziej korzystnych opcji dla przedsiębiorstw. Jego korzyści są niezaprzeczalne:

1. Zapewnia stały kapitał obrotowy, który może zostać ponownie zainwestowany, np. w dodatkowe akcje;

2. Przenosi ryzyko związane z nieściągalnością wierzytelności (niewypłacalnością dłużnika);

3. Usprawnia przepływy pieniężne i planowanie finansowe;

4. Dostarcza dodatkowych informacji o partnerach handlowych;

5. Oszczędza czas poświęcany na ściganie partnerów z terminami płatności.

Jednak w dawnych (nie tak dobrych) czasach faktoring nie był łatwo dostępny dla wszystkich. Przede wszystkim dlatego, że faktorzy postrzegali małe i średnie przedsiębiorstwa jako ciężar: obsługa tych firm oznaczała konieczność ponoszenia nadmiernych obciążeń.

Faktorzy musieli zbierać obszerne informacje o ryzyku i wiarygodności kredytowej klientów, co bez dostępu do Internetu nie było łatwym zadaniem. Przyzwyczajeni do robienia interesów z bogatymi korporacjami, faktorzy traktowali mniejszych graczy ostrożnie, przeprowadzając na nich niezliczone kontrole finansowe.

A potem świat zaczął funkcjonować online.

Wraz z rewolucją, jaką pod koniec lat 90-tych przyniosły usługi bankowości internetowej, branża faktoringowa rozpoczęła działalność na zupełnie nowych zasadach. Odnotowaliśmy szybki wzrost wolumenów transakcji faktoringowych – co obrazuje poniższy wykres.

faktoring wykres 2 comarch
Źródło: fci.nl

MŚP, które wcześniej były postrzegane jako klienci trzeciej kategorii, okazały się być cyfrowymi kapitanami, pionierami w korzystaniu z każdego dostępnego kanału cyfrowego, jaki otworzy instytucja finansowa.

Mnogość informacji dostępnych dzięki nowym usługom online pozwoliła na poznanie klientów lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.

Przeniesienie działalności z tradycyjnych oddziałów stacjonarnych do Internetu było korzystne dla obu stron. Faktorzy skorzystali nie tylko z szerszej bazy klientów, jaką wniosły MŚP, ale także z poprawy bezpieczeństwa i efektywności kosztowej. Było to możliwe dzięki następującym czynnikom:

1. Rozproszenie transakcji – ryzyko niewykonania zobowiązania jest rozłożone na kilkudziesięciu kontrahentów;

2. Weryfikacja kontrahentów – służy zarówno faktorowi jak i klientom. Negatywna weryfikacja dokonana przez faktora będzie sygnałem dla klienta, aby był ostrożny wobec danego kontrahenta;

3. Ubezpieczenie transakcji – za pomocą zewnętrznejfirmy ubezpieczeniowej, faktor i klient mogą scedować ryzyko transakcji na tę firmę;

4. Systemy wczesnego ostrzegania – zaawansowane rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które wykrywa anomalie i możliwe nadużycia, ograniczając potencjalne straty;

5. Automatyzacja – dzięki automatycznym decyzjom potrzebna jest mniejsza liczba personelu.

Co więcej, nie tylko warunki pracy faktorów uległy poprawie, ale również sami klienci zauważyli nowe korzyści płynące z faktoringu:

1. Proces online od A do Z z onboardingiem, bezpośrednimi płatnościami cyfrowymi i wypłatami zapewniającymi najszybszy dostęp do kapitału;

2. Dostęp do finansowania wybranych faktur z dowolnego miejsca za pomocą telefonu lub komputera;

3. Błyskawiczne decyzje o dodatkowym przepływie gotówki, gdy tylko zajdzie taka potrzeba;

4. Bardziej atrakcyjne opłaty za usługi;

5. W przypadku MŚP – faktoring pomaga wyrównać szanse między MŚP a dużymi firmami.

Faktoring pozostanie z nami na dłużej i będzie odgrywał coraz większą rolę w pomaganiu wszystkim firmom, od drobnych przedsiębiorców po duże korporacje, w utrzymaniu się na powierzchni w czasach niepewności gospodarczej.

Piotr Kusek,

Executive Sales Director, Comarch

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: