Firmy coraz częściej inwestują w używane maszyny i urządzenia – raport EFL

Firma

leasing, umowa
Fot. stock.adobe.com / Tomasz Warszewski

Koronawirus nie oszczędził polskich przedsiębiorców – wielu z nich mierzy się ze spadkami przychodów czy opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów lub klientów. Są jednak firmy, które mimo trudnej sytuacji i niepewnej przyszłości, nie zwalniają tempa i nie rezygnują ze swoich planów, także tych inwestycyjnych.

#KrzysztofMaszczyk: Każdy sprzęt poleasingowy można wziąć nie tylko za gotówkę, ale i w #leasing. Ten drugi sposób to kolejny krok w stronę zrównoważenia firmowego budżetu #Kryzys #Koronawirus #OdmrażanieGospodarki @EFL_PL

Z Barometru COVID-19 zrealizowanego przez EFL pod koniec maja br. wynika, że 1 na 7 przedsiębiorstw planuje inwestycje w środki trwałe. 81 proc. z nich zamierza kupić maszyny i urządzenia, 44 proc. samochody ciężarowe, 39 proc. samochody dostawcze, a 35 proc. auta osobowe.

Eksperci EFL i Carefleet zwracają uwagę, że w obecnej sytuacji więcej firm niż dotychczas stoi przed dylematem – kupić nowy sprzęt czy poszukać oszczędności i nabyć używany?

‒ Perspektywa nabycia sprzętu na rynku wtórnym jest bardzo kusząca, szczególnie teraz, kiedy budżety inwestycyjne polskich przedsiębiorców zdecydowanie się skurczyły. Przed finalną decyzją istotne jest określenie parametrów ważnych z punktu widzenia nabywcy.

W pierwszej kolejności pod lupę warto wziąć dostawcę towaru. Z pewnością wiarygodnym partnerem będzie firma leasingowa, która sprzedaje sprzęt tuż po zakończonych kontraktach. Zna źródło pochodzenia towaru, a każdy sprzęt wystawiony na sprzedaż – czy to auta osobowe, ciężarówki czy maszyny – zawsze wyceniane są przez niezależnego rzeczoznawcę. Można liczyć na udokumentowany przebieg pracy i opisany stan techniczny.

Co więcej, często poddawane były systematycznym przeglądom, a ich naprawy prowadzone były przez renomowane i autoryzowane serwisy. Z pewnością pozwoli to uniknąć zaskoczenia faktycznym stanem technicznym i przykrych niespodzianek wymagających kolejnych inwestycji już po zakupie – zwraca uwagę Krzysztof Maszczyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Kredytów Trudnych w EFL. I dodaje, że każdy sprzęt poleasingowy można wziąć nie tylko za gotówkę, ale i w leasing. Ten drugi sposób to kolejny krok w stronę zrównoważenia firmowego budżetu.

Czytaj także: Finansowanie zakupu samochodów i innych urządzeń poleasingowych sposobem na podtrzymanie inwestycji firm?

Od osobówki i motocykla, po meble i kopiarki

Sprzęt poleasingowy to nie tylko używane samochody osobowe. Lista jest zdecydowanie dłuższa. W przypadku pojazdów na rynku dostępne są właściwie ich wszystkie rodzaje – ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, samochody dostawcze czy motocykle.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się maszyny i urządzenia. Są to między innymi maszyny do obróbki, sprzęt budowlany, maszyny rolnicze i leśne, sprzęt gastronomiczny i piekarniczy, wózki widłowe czy meble i wyposażenie biur. Firmy mogą także zaopatrzyć się w używany sprzęt IT, zarówno w komputery jak i drukarki, kserokopiarki, urządzenia wielofunkcyjne.

Z oferty sprzętu poleasingowego korzystają przedsiębiorcy, głównie osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Proces zakupu takiego towaru przez przedsiębiorców jest bardzo prosty. Wystarczy odwiedzić serwis  www.aukcje.efl.com.pl, w którym  dostępna jest pełna  oferta towarów poleasingowych, i w przypadku zainteresowania wziąć udział w aukcji i wylicytować wybrany środek trwały.

Przedsiębiorcy, osoby fizyczne prowadzące działalność oraz klienci indywidulani mogą dodatkowo skorzystać z szerokiej oferty pojazdów pokontraktowych firmy Carefleet.

Auta osobowe i dostawcze po zakończonych umowach wynajmu długoterminowego sprzedawane są w Internecie oraz w stacjonarnych centrach sprzedaży, m.in. w Magnicach pod Wrocławiem, Katowicach, Poznaniu, Piasecznie oraz Ożarowie Mazowieckim. Spółka oferuje samochody używane większości marek dostępnych na polskim rynku.

Każdy z nich przed wystawieniem na sprzedaż poddawany jest ocenie niezależnego rzeczoznawcy, dzięki czemu kupujący mają pewność, że nabywają auta z wiarygodnym przebiegiem i pełną historią serwisową, których naprawy były wykonywane w sprawdzonych serwisach zgodnie z technologią przewidzianą przez producentów.

Czytaj także: Barometr COVID-19: w maju nastroje MŚP poprawiły się, hotele i restauracje liczą na dobry sezon

COVID-19 a sprzedaż  sprzętu poleasingowego

Analiza sprzedaży towarów poleasingowych wykonana przez EFL wskazuje, że mimo pandemii jest pewna grupa towarów, które nawet pomimo kryzysu chętnie kupują przedsiębiorcy.

Należą do nich maszyny budowlane, takie jak maszyny do prac drogowych, ziemnych, koparki , ładowarki, samochodowe urządzenia diagnostyczne oraz rolnicze, w tym między innymi ciągniki, kombajny , przyczepy, ładowarki itp.

Przedstawicielka Carefleet potwierdza, że epidemia koronawirusa odbiła się negatywnie nie tylko na rynku nowych pojazdów, ale również tych używanych.

– Marzec i kwiecień były miesiącami, w których bardzo drastycznie spadła sprzedaż samochodów używanych. Zwiększone zainteresowanie naszą ofertą pojazdów pokontraktowych odnotowaliśmy dopiero w maju, kiedy zostały zniesione obostrzenia.

W czerwcu natomiast poziom sprzedaży był już porównywalny do tego, który osiągnęliśmy w analogicznym okresie 2019 roku – mówi Elżbieta Żychowicz, Kierownik Działu Sprzedaży Samochodów Używanych w Carefleet. 

Co istotne, sprzęt poleasingowy jest zazwyczaj młodszy niż ten oferowany u dostawców sprzętu używanego. Produkty mają udokumentowany przebieg pracy i opisany stan techniczny. Poddawane były systematycznym przeglądom, a ich naprawy prowadzone były przez renomowane i autoryzowane serwisy.

Czytaj także: Leasing w Polsce będzie dochodził do siebie przez 5 lat po koronawirusie

Udostępnij artykuł: