Firmy utoną w danych? 2012 rok pod znakiem „big data”

Finanse i gospodarka

W 2012 roku ilość danych cyfrowych urośnie do 2,7 zettabajtów, czyli aż o 48% w porównaniu do 2011 roku. Do 2015 ponad 85% firm sklasyfikowanych w rankingu Fortune 500 nie będzie potrafiło efektywnie wykorzystać posiadanych zbiorów danych (big data). Ci, którzy zainwestują w odpowiednie rozwiązania mogą osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną na rynku, a także zwiększyć zysk operacyjny nawet do 60%.

  • Eksperci prognozują, że zarządzanie ogromnymi zbiorami danych będzie jedną z kluczowych kompetencji firm w ciągu najbliższych 3-5 lat.
  • Jak wynika z danych IBM, 90% danych na świecie zostało wygenerowanych w ciągu ostatnich 2 lat. Według Gartnera, w ciągu najbliższych 5 lat dane firm urosną o 800%. Z kolei według IDC, ilość danych podwaja się co 18 miesięcy.
  • Trendy związane z big data zwiększą implementację specjalistycznych narzędzi technologicznych typu Business Intelligence. Potwierdzają to ostatnie badania IBM, z których wynika, że 83% dyrektorów IT na świecie jako priorytety dla swoich firm postrzega narzędzia anali tyczne i rozwiązania BI. Jak wynika z polskiej edycji badania, priorytety polskich CIO są takie same.

Dynamiczny przyrost ilości danych to jedno z głównych wyzwań, przed którym stoją  zarówno globalne, jak i polskie firmy – tłumaczy Jacek Sośnia, Architekt Systemów Informatycznych w Globalnym Centrum Biznesowym Procter & Gamble w Warszawie. – W tej sytuacji kluczowym czynnikiem, który pomoże zachować organizacji swoją dotychczasową pozycję biznesową, a nawet zwiększyć przewagę konkurencyjną, będą inwestycje z obszaru zaawansowanych nar zędzi analitycznych wspierających zarządzanie dużymi zbiorami danych. Rozwiązania z zakresu Business Intelligence dostarczają informacje w czasie rzeczywistym, dzięki czemu firmy mogą na bieżąco reagować na zmiany rynkowe, lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, a nawet przewidywać rzeczywistość biznesową. Narzędzia analityczne pomagają również zoptymalizować koszty ponoszone przez organizację. Przykładem tego typu rozwiązań są analizy dostarczane przez Globalne Centrum Biznesowe P&G w Warszawie, dzięki którym koncern jest w stanie efektywnie reagować na zmieniające się preferencje konsumentów na całym świecie – dodaje Jacek Sośnia.

Xerox na przykład wykorzystuje narzędzia Business Intelligence w zakresie zarządzania wiedzą jako platformy e-learningowe, które nie tylko dostarczają i archiwizują wiedzę, ale również wyznaczają zainteresowanym pracownikom ścieżki rozwoju kariery. Każda osoba, która chce się rozwijać w danym kierunku, otrzymuje – wygenerowane przez system na podstawie informacji o pracowniku – wskazówki co do kompetencji, jakie powinna uzupełnić i szczegółową listę szkoleń oferowanych przez Xeroxa, w jakich warto wziąć udział. System bada również postępy w nauce u osób, które decydują się na wirtualne kursy, a także przeprowadza testy wiedzy, które – jeśli niezaliczone – pracownicy powtarzają.

Narzędzia raportujące dostarczają informacje o bieżących oraz historycznych wynikach biznesowych, a także pozwalają na przeprowadzenie analiz wielowymiarowych. Dzięki temu, managerowie projektów uzyskują informacje pozwalające określić bieżący stan kluczowych wskaźników i jego przyczyny – wyjaśnia Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii Holicon. – Przy dużej skali działania, liczbie klientów i pracowników rozwiązania Business Intelligence są niezbędne, aby prognozować zjawiska ekonomiczne w branży i podejmować trafne decyzje biznesowe – dodaje Krzysztof

Oprócz deklarowanego wzrostu nakładów na rozwiązania do zarządzania big data, firmy planują rekrutacje specjalistów-analityków. Prognozuje się, że tylko w samych Stanach Zjednoczonych będzie brakować od 140 tys. do 180 tys. specjalistów z odpowiednimi kompetencjami analitycznymi, jak również 1,5 mln managerów i analityków umiejących wykorzystywać analizy big data do podejmowania decyzji biznesowych.

Źródło: Linkleaders Communication & Consulting

Udostępnij artykuł: