Firmy w internecie: Pochwal się w social media

NBS 2014/02

Klienci nie pozyskują informacji wyłącznie z oficjalnych komunikatów przekazywanych przez przedsiębiorców/instytucje i tradycyjne media, poszukują jej wśród społeczności internetowej.

Klienci nie pozyskują informacji wyłącznie z oficjalnych komunikatów przekazywanych przez przedsiębiorców/instytucje i tradycyjne media, poszukują jej wśród społeczności internetowej.

Mało tego, przywiązują coraz większą wagę do źródeł informacji, jakimi są znajomi i przyjaciele, i to oni w decydującej mierze mogą wpłynąć np. na decyzje o zakupie produktu danej marki. W 2011 r. ponad 58 proc. Polaków regularnie korzystało z internetu, a blisko połowa (44,4 proc.) deklarowała, że codziennie wchodzi na portale społecznościowe, takie jak Facebook, Myspace czy Nasza Klasa. Niemal co trzeci ankietowany przyznaje także, że spędza czas na portalach wideo typu YouTube.

Na łowy do wirtualnej sieci

Technika tworzenia witryn internetowych przeszła długą drogę, dzisiejsze strony są dynamiczne, przyjazne użytkownikowi i wyszukiwarkom oraz uwzględniają fakt, że użytkownicy mogą z nich również korzystać na urządzeniach mobilnych o rożnej rozdzielczości. Dlatego dla potrzeb wizerunkowych strona nie tylko powinna uwzględniać klasyczne elementy związane z identyfikacją wizualną, pozwalającą wyróżnić firmę spośród konkurencji, takie jak: logo, kolorystyka, typografia i kompozycja, które tworzą image firmy, ale również wskazywać, że przedsiębiorstwo idzie z duchem czasu, wprowadza nowe technologie, trzyma się trendów na tyle, na ile nie zakłóca to filozofii jego działania.

Większość użytkowników w pierwszej kolejności po prostu przegląda witrynę, dlatego jej użyteczność i graficzna unikatowość może być tym elementem, który w przyszłości może okazać się kluczowy dla lojalności klienta. Internauta nie czyta stron, tylko skanuje je wzrokiem. Jeżeli nie znajdzie czegoś (to może być grafika lub określone słowo), co przyciągnie jego uwagę, odejdzie.

Dotychczas na stronach internetowych dominował specyficzny układ struktury witryny – dla serwisów informacyjnych, zwykle menu główne znajdowało się po lewej stronie, a dla blogów po prawej. Wynika to z charakteru serwisu – jeżeli najważniejsza jest treść (blogi), to powinna się ona znaleźć tam, gdzie w pierwszej kolejności skierowany zostanie wzrok użytkownika, a że większość internautów na świecie czyta od lewej do prawej strony, stąd najważniejsze treści powinny się znaleźć właśnie po lewej stronie, i to jeszcze przed jej przewinięciem. Dzisiaj wygląda to nieco inaczej. Sposób czytania serwisu jest taki sam, ale nie ma już tak sztywnego podziału układu, który by wskazywał, że jest to portal informacyjny, blog czy też sklep internetowy. Cechą charakterystyczną nowych serwisów bywa ich minimalizm. Na stronie łownej znajduje się to, po co przybył internauta.

Facebook: konkurs, nagroda i… zapraszam

Profile na serwisach społecznościowych są kolejnym elementem, które przedsiębiorstwa z sektora MŚP mogą wykorzystać do celów promocji i komunikacji z klientem, szczególnie tym młodym. Są też alternatywą dla klasycznych witryn firmowych. Zdarza się, że firma zaczyna funkcjonować najpierw na Facebooku, YouTube czy Google+, a dopiero później tworzy niezależny serwis internetowy. Komunikacja z klientem w serwisach społecznościowych jest dość delikatną, a czasem i ryzykowną sprawą. Każdy wpis w serwisach powinien być dobrze przemyślany, ponieważ użytkownicy od razu wyłapują nieścisłości, potknięcia, niefortunne sformułowania i żywo to komentują, nie zawsze zgodnie z wolą i intencją publikującego wpis. Bardzo źle jest również odbierana przez społeczność moderacja wpisów.

Jak wskazują badania IAB Polska, choć media społecznościowe ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: