Firmy z Gdańska w czołówce przedsiębiorstw wykorzystujących sztuczną inteligencję

Technologie i innowacje

Fontanna Neptuna w Gdańsku
Fot. stock.adobe.com/Artur Henryk

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) znajdują coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach życia – od obsługi klienta, przez korzystanie z pomocy wirtualnych asystentów, aż po medycynę. Według raportu opublikowanego przez Digital Poland, Gdańsk zajmuje drugie po Warszawie miejsce w Polsce, jeśli chodzi o ilość firm wykorzystujących technologię sztucznej inteligencji.

#Gdańsk drugim miastem w Polsce pod względem ilości firm wykorzystujących #AI #Sztuczna Inteligencja

Mianem sztucznej inteligencji określa się wszystkie systemy wykazujące inteligentne zachowanie, tzn. zdolność do analizowania danych pobieranych ze środowiska i podejmowania na ich podstawie autonomicznych działań. W tym sensie systemy AI naśladują umysł ludzki – są w stanie odróżniać od siebie przedmioty, zwierzęta czy rośliny, a te bardziej zaawansowane – także ludzką mowę i emocje. Funkcjonowanie AI opiera się na ogromnych zbiorach danych, które pozwalają systemowi na analizę i interpretację sytuacji, z którymi się styka.

Już teraz elementy AI są używane w gospodarce, m.in. przez firmy medyczne, które korzystają z rozpoznających mowę ludzką wirtualnych asystentów, aby usprawnić proces rejestracji pacjentów. Szerokie zastosowanie sztuczna inteligencja znajduje także w sektorze obsługi klienta – coraz więcej firm czy sklepów internetowych korzysta z chatbotów, dzięki którym klient może uzyskać podstawowe informacje na temat oferty bądź zamówienia.

W Trójmieście dynamicznie rozwija się w sektor nowych technologii. Wśród tutejszych firm, które pracują ze sztuczną inteligencją, są m.in. VoiceLab, wykorzystujący AI do rozpoznawania i rozumienia mowy, czy Nlightnin Production, tworzący rozwiązania wspierające terapię chorób nowotworowych. Na mechanizmach sztucznej inteligencji opiera się także SentiOne – wielokanałowa platforma do obsługi klienta, wprowadzająca na rynek boty, które konwersują z klientem we wszystkich kanałach kontaktu (social media, czat, kanał głosowy itp.).

Sztuczna inteligencja mocno obecna jest również na trójmiejskich uczelniach, zwłaszcza na Politechnice Gdańskiej, na której większość kierunków studiów ma ją w swoim programie. Studenci i doktoranci realizują m.in. projekty poświęcone terapii autyzmu u dzieci, rozpoznawaniu języka migowego czy weryfikowaniu tożsamości na podstawie zachowania. Dzięki takiemu naukowemu zapleczu firmy pracujące nad wykorzystaniem AI mają tu doskonałe warunki do rozwoju swojej działalności.

 

Źródło: Fabryka Marketingu
Udostępnij artykuł: