FORUM TECHNOLOGII BANKOWOŚCI SPÓŁDZIELCZEJ 2021: Platforma BS-API otwarta na współpracę z różnymi partnerami

Bankowość spółdzielcza / Wydarzenia

O doświadczeniach banku w rozwoju e-commerce w czasach pandemii rozmawiamy z Arturem Józefowskim, Dyrektorem Biura Bankowości Mobilnej i Internetowej w SGB-Banku, tuż przed kolejnym dniem Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.

O doświadczeniach banku w rozwoju e-commerce w czasach pandemii rozmawiamy z Arturem Józefowskim, Dyrektorem Biura Bankowości Mobilnej i Internetowej w SGB-Banku, tuż przed kolejnym dniem Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.

Karol Mórawski: Sytuacja pandemiczna i będące jej konsekwencją otoczenie rekordowo niskich stóp procentowych skłania banki do poszukiwania przychodów pozaodsetkowych, także poprzez oferowanie na platformach bankowych produktów z innych segmentów rynku. Jakiego rodzaju produkty i usługi wydają się być najbardziej odpowiednie do sprzedaży za pośrednictwem banków, biorąc pod uwagę w szczególności zmieniające się preferencje i potrzeby klientów?

Artur Józefowski: W dobie pandemii to co bardzo mocno obserwujemy to zmieniające się zachowania i przyzwyczajenia naszych Klientów. Widzimy, że sytuacja zmusiła nas do zmiany zachowań, także jeśli chodzi o bankowanie.

Zdecydowanie wzrosła nam ilość osób korzystających z kanałów zdalnych. Mam tutaj na myśli bankowość internetową czy też aplikację mobilną. To samo obserwujemy jeśli chodzi o płatności mobilne czy płatności w internecie. Zamknięcie sklepów oraz lockdown spowodowały, że osoby, które wcześniej nie płaciły nigdy w internecie teraz korzystają z tych rozwiązań.

Mało tego, nawet się do tych usług przekonały i korzystają z nich systematycznie. Nie wyobrażają sobie teraz aby robić to w inny sposób. Sprawy urzędowe, związane z administracją publiczną również w tej chwili realizujemy w sposób cyfrowy.

Można by tutaj wymieniać jeszcze wiele takich przykładów. Natomiast my jako Zrzeszenie bardzo uważnie to obserwujemy i chcemy naszym Klientom dostarczać w kanałach zdalnych rozwiązania, które pomagają im w życiu codziennym.

Nasi Klienci z powodzeniem z poziomu aplikacji mogą dodać swoje karty płatnicze do cyfrowych portfeli Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay czy też korzystać z płatności BLIK

Tutaj oferujemy bardzo bogaty pakiet tzw. usług dodanych do których zaliczamy między innymi: zarządzanie subskrypcjami, usługę której na ten moment nie posiada, żaden inny bank w Polsce, SGB ID czyli dostęp do profilu zaufanego, możliwość rejestracji na szczepienia COVID z poziomu aplikacji mobilnej, płatności za autostrady Autopay czy nasze ostatnie nowatorskie rozwiązanie przygotowane we współpracy z naszym partnerem Garmin czyli usługi Active, gdzie z poziomu aplikacji mobilnej jej użytkownicy mogą śledzić swoją codzienną aktywności fizyczną oraz brać udział w wyzwaniach, za które otrzymują odpowiednie nagrody i benefity,

To wszystko powoduje, że nasi użytkownicy chętnie korzystają z aplikacji SGB Mobile. Co potwierdzają poprze oceny w sklepach Google Play oraz App Store.

Jest ona nieodzownym elementem ich życia codziennego, a dzięki temu my tez jesteśmy w stanie oferować dopasowane do potrzeb Klientów usługi i produkty bankowe takie jak: wydanie karty online, ubezpieczenia czy za chwilę także możliwość finansowania potrzeb Klientów za pomocą kredytu online.

Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze kompletna oferta płatności mobilnych. Nasi Klienci z powodzeniem z poziomu aplikacji mogą dodać swoje karty płatnicze do cyfrowych portfeli Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay czy też korzystać z płatności BLIK.

Z tych wszystkich rozwiązań będzie mógł za chwilę korzystać każdy, nie tylko obecni Klienci banków spółdzielczych, ale również osoby, które chciałby nimi zostać zachęcone naszą bogatą ofertą.

Obecnie na pilotażu Family & Friends mamy rozwiązanie założenia rachunku bankowego na selfie w aplikacji SGB Mobile. W czerwcu zamierzamy oficjalnie uruchomić je w pierwszych bankach.

W jakim stopniu zasoby zrzeszenia mogą wspierać łączenie różnego rodzaju usług z wielu sektorów w aplikacji mobilnej czy systemie bankowości elektronicznej lokalnych instytucji finansowych? Czy oferta taka powinna być dostępna z poziomu zrzeszenia, czy raczej poszczególnych banków? Jeśli z poziomu zrzeszenia, to jak lokalne instytucje finansowe mogą udostępniać produkty swych partnerów o zasięgu lokalnym, dedykowane tylko mieszkańcom własnego regionu?

W Zrzeszeniu SGB konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju platformy BS-API co jest potwierdzeniem działań w kierunku open bankingu, z którego korzysta dzisiaj cały świat. Stawiamy również a współpracę z różnymi naszymi partnerami tak aby budować dla banków i Klientów rozwiązania tzw. win-win które dla każdej ze stron przynoszą odpowiednie efekty a dla naszych Klientów dostarczają zupełnie nowe wartości.

Banki mają absolutną swobodę w doborze rozwiązań na platformie BS-API z których chcą korzystać

BS-API to platforma na której w tej chwili oferujemy dla banków rozwiązania takie jak: płatności mobilne, SGB ID, trwały nośnik, możliwość otwarcia rachunku bankowego na tzw.. selfie, wydawnictwo kart online, sprzedaż ubezpieczeń, kantor, usługi Visa oraz Mastercard jak chociażby zarządzanie subskrypcjami, płatności za autostrady Autopay, wspomniane przeze mnie wcześniej usługa Active we współpracy z Garminem czy też kredyt online nad którym właśnie pracujemy.

W tak skomplikowanej infrastrukturze technologicznej z jaką mamy do czynienie w Zrzeszeniu gdzie nasze banki korzystają z trzech różnych głównych systemów bankowych, 7 bankowości internetowych niezwykle ważne jest aby dać im swobodę wyboru usług z których chcą korzystać i oferować swoim Klientom.

Platforma BS-API jest otwarta na każde rozwiązanie i współpracę z różnymi partnerami. Wspólnie z bankami w naszym Zrzeszeniu decydujemy o tym jakie rozwiązania na niej umieszczać, a na samym końcu finalne rozwiązanie jest zatwierdzane przez Radę Zrzeszenia, która jest głosem banków spółdzielczych.

Banki mają absolutną swobodę w doborze rozwiązań na platformie BS-API z których chcą korzystać. Widzimy, że takie podejście przynosi wymierne efekty w związku z tym dalej konsekwentnie będziemy pracować w takim modelu i dostarczać wspólnie na platformę kolejne rozwiązania, z których mogą korzystać banki lub Klienci.

Odnośnie do współpracy z podmiotami niebankowymi, jak należy dobierać partnerów, by nie uchybić rygorystycznym dla bankowości regułom w zakresie cyberbezpieczeństwa?

Tutaj mogę powiedzieć i zapewnić, że absolutnie bezpieczeństwo naszych Klientów jest zawsze na pierwszym miejscu.

Aby im to zagwarantować zawsze przed podjęciem decyzji z wejście w dane rozwiązanie bardzo szczegółowo je analizujemy pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzamy czy posiada np. odpowiednie certyfikaty organizacji płatniczych lub czy jest aprobowane i zatwierdzone do wykorzystania na rynku w Polsce.

Korzystamy ze sprawdzonych rozwiązań, które mają już wyrobioną odpowiednią markę i opinię. Wszystkie rozwiązania są każdorazowo konsultowane na samym początku z naszym Działem Prawnym oraz Departamentem Cyberbezpieczeństwa, a przed oddaniem ich w ręce Klientów przechodzą bardzo szczegółowe testy bezpieczeństwa.

Tak na przykład dzieje się przed wypuszczeniem do Klientów nowej wersji aplikacji mobilnej SGB Mobile.

Więcej już 27 maja 2021 r. podczas I SESJI drugiego dnia Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej. 

Więcej informacji oraz rejestracja: www.aleBank.pl/FTBS

Zapraszamy!

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: