Forum Technologii Bankowych | Wydanie Specjalne | Chmura i automatyzacja to filary cyfrowej transformacji w bankowości

BANK 2020/08

Z Karolem Mazurkiem, dyrektorem zarządzającym Accenture, rozmawiał Jerzy Rawicz.

Fot. CPBiI/Karol Zapała

Z Karolem Mazurkiem, dyrektorem zarządzającym Accenture, rozmawiał Jerzy Rawicz.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w bankowości to kolejny etap cyfrowej rewolucji. Jak te zjawiska mogą zautomatyzować procesy bankowe w nadchodzących latach?

– Od pewnego czasu trwa dyskusja na temat zastosowania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w bankowości. Działania, dotychczas podejmowane przez instytucje finansowe, miały charakter wstępny i testowy, a sprowadzały się do poznawania technologii i prób jej wykorzystania w praktyce. W konsekwencji pojawiły się głównie rozwiązania usprawniające komunikację bank-klient, jak czatboty czy zautomatyzowana obsługa w contact center. Zastosowanie automatów ograniczało się do zrozumienia intencji klienta i przekierowania do właściwego doradcy. Pandemia koronawirusa zmieni ten paradygmat, a banki będą musiały zastanowić się nad przebudową planów ciągłości działania. Dotychczas koncentrowano się na problemach związanych z infrastrukturą, epidemia i lockdown spowodowały, że zniknęła nie infrastruktura, a ludzie. Obserwowaliśmy przeciążenia sieci, rozwiązań VPN, systemów zabezpieczeń, jednak najtrudniejsza była zmiana procesów, by można było wykonywać je zdalnie, w trybie pracy rozproszonej.

Ten nagły zwrot spowodował przyspieszenie rozwoju nowych potrzeb i konieczność ich zaspokojenia za pomocą technologii, ale i zmian wewnętrznych regulacji w organizacjach. Dlatego spodziewam się większego wykorzystania nowych technologii, w tym AI czy uczenia maszynowego, które przyczynią się do automatyzacji procesów i ich uniezależnienia od konieczności wykonywania zadań przez pracowników w konkretnej lokalizacji. Już dziś można dostrzec zmiany zachodzące w sektorze, banki przechodzą transformację cyfrową, odpowiadając na potrzeby rynku. Przykładem jest PKO Bank Polski, realizujący strategię podmiotu autonomicznego. Zaczynamy szukać nowych rozwiązań, które pozwolą dostosować się do zmieniających się czasów, a także dadzą możliwość pracy w trybie rozproszonym. Dużą rolę w wykorzystaniu nowych technologii czy wdrażaniu nowatorskich usług cyfrowych odegra chmura obliczeniowa.

Kolejnym istotnym obszarem zmian jest automatyka procesów sprawozdawczo-regulacyjnych. Przez dłuższy czas trwały rozmowy na temat technologii regulacyjnych (RegTech). Accenture w Polsce dwa lata temu opublikowało raport, którego celem była m.in. identyfikacja barier regulacyjnych, mapowanie wyzwań technologicznych oraz biznesowych i przegląd dobrych praktyk z innych państw. Uważam, że ten obszar będzie wymagał automatyzacji, standaryzacji i usprawnienia pracy przy wykorzystaniu rozwiązań bazujących na zaawansowanej analityce danych czy elementach AI. Byłby to kolejny krok w stronę banku autonomicznego.

Jednym z ważniejszych procesów w zdalnych kanałach jest autentykacja użytkownika. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: