Forum Technologii Bankowych | Wydanie Specjalne | Kronika – sierpień 2020

BANK 2020/08

KADRY

Komisja Nadzoru Finansowego, 14 lipca br., udzieliła zgody na powołanie Pawła Gizy na stanowisko wiceprezesa zarządu Nationale-Nederlanden Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego.

Paweł Jurek został rzecznikiem prasowym Banku Pekao. Wcześniej pracował w mediach oraz administracji publicznej, był m.in. rzecznikiem prasowym Ministerstwa Finansów.

Maciej Marszałek z początkiem lipca br. objął stanowisko CEO The ­Heart. Zmiana prezesa wiąże się z długoterminową wizją rozwoju firmy, która ma ambicję stać się jednym z liderów venture building w Polsce i regionie.

WYDARZENIA

14 największych banków zwraca klientom część opłat, pobranych tytułem udzielenia kredytu w przypadku jego wcześniejszej spłaty, stosując metodę liniową postulowaną przez Prezesa UOKiK. Szacowana wartość środków, które zostaną zwrócone kredytobiorcom wskutek tzw. małego TSUE, wyniesie co najmniej 1,5 mld zł.

Bank BNP Paribas, jako Bookrunner i główny organizator finansowania w ramach konsorcjum banków, zapewni środki na realizację wieloletniego planu inwestycyjnego PKP Energetyka. Spółka otrzyma ponad 3 mld zł.

Bank Pekao może pochwalić się nowym rekordem. W czerwcu otworzył milionowe Konto Przekorzystne. Z tej okazji, od 1 lipca, bank przygotował specjalną promocję dla nowych klientów. Mogą zyskać 250 zł premii, a także atrakcyjne oprocentowanie na kontach oszczędnościowych.

W systemie Elixir w czerwcu br. w rozliczono 167,1 mln transakcji obejmujących uznania (m.in. polecenia przelewu) oraz obciążenia (m.in. polecenia zapłaty) o wartości 484 mld zł.

Bank Pekao podpisał umowę z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym, dotyczącą bezpłatnych gwarancji dla MŚP w programie COSME. Pekao, jako jedyny bank komercyjny w Polsce, posiada umowę z EFI, która wprowadza możliwość zabezpieczania gwarancją COSME kredytów obrotowych dla firm.

Cztery samochody ratownicze, czyli górskie karetki i quada, otrzymało od PZU Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Sprzęt pomoże ratownikom szybciej i skuteczniej nieść ratunek poszkodowanym.

TECHNOLOGIE

W Polsce działa już ponad milion terminali płatniczych. Wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe, a jedna trzecia z nich została zainstalowana w ramach Programu Polska Bezgotówkowa. Za ich pośrednictwem zrealizowano ponad 300 mln transakcji na łączną kwotę blisko 16 mld zł.

BNP Paribas wprowadził podpis elektroniczny w oddziałach. Klienci mogą wpłacać i wypłacać gotówkę za pomocą SMS. Dodatkowo od sierpnia mogą podpisać umowę o konto bez używania papieru.

Bank Pocztowy w dobie pandemii wprowadził nowe rozwiązanie dla swoich klientów. W ramach oferty kredyt online mogą oni za pośrednictwem infolinii starać się o finansowanie w wysokości nawet do 50 tys. zł na okres do 5 lat, bez wychodzenia z domu czy konieczności fizycznego dopełniania jakichkolwiek formalności.

Klienci firmowi mogą już założyć konto w mBanku w pełni zdalnie, bez konieczności wizyty w oddziale. Będzie to możliwe dzięki weryfikacji tożsamości za pośrednictwem e-dowodu osobistego oraz aplikacji eDO App.

Santander Bank Polska, jako pierwszy w Europie, wdrożył nowy sposób uwierzytelniania płatności – 3DSecure 2.2.0. Protokół jest standardem umożliwiającym uwierzytelnianie klientów podczas wykonywania przez nich płatności internetowych kartami płatniczymi.

Został także nagrodzony w konkursie Euromoney za działania na rzecz klientów i społeczeństwa w czasie pandemii. To jeden z najważniejszych konkursów w sektorze bankowym.

Mobilność 3.0, czyli usługa przejazdów po mieście ALL-in-ONE, dostępna jest w jednej aplikacji mobilnej Vooom, której partnerem jest ING Bank Śląski. Dzięki temu pracownicy banku mogą nie tylko optymalizować wydatki na ten cel, ale mają także dostęp do alternatywnych, ekologicznych środków komunikacji.

Rzecznik Finansowy zawiadomił Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez jeden z banków. Jego zastrzeżenia wzbudziła niejasna konstrukcja warunków umowy lokaty.

PZU we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji wdrożył rozwiązanie służące uwierzytelnianiu użytkownika platformy mojePZU. Już niebawem klienci będą mogli zdalnie potwierdzić swoją tożsamość za pomocą aplikacji mObywatel.

TRENDY

Według analityka serwisu bankier.pl, Narodowy Bank Polski zalał rynek banknotami o wysokich nominałach. W efekcie wartość gotówki w obiegu jest niemal dwukrotnie wyższa aniżeli pięć lat temu.

Bank Millennium chce ograniczyć negatywny wpływ pandemii na działalność biznesową, i planuje redukcję kosztów o 10% oraz 17-procentowe obniżenie wydatków inwestycyjnych. Chce w 2020 r. zamknąć 110 oddziałów.

Rosną oczekiwania Polaków wobec zastosowania tożsamości cyfrowej – wynika z najnowszego badania Kantar dla KIRZBP. Już co trzeci korzystający z bankowości internetowej chciałby mieć możliwość dostępu do usług online z wykorzystaniem mechanizmów potwierdzania tożsamości opartych na logowaniu do serwisów bankowych. Dotyczy to takich sektorów, jak energetyka, ubezpieczenia, branża medyczna oraz usług świadczonych przez administrację publiczną.

Credit Agricole w ciągu najbliższych dwóch lat chce zmniejszyć swój ślad węglowy o połowę. Aby osiągnąć ten wynik, bank zapewnił dostawy „zielonej energii” do większości swoich oddziałów, podpisując umowę z firmą Tauron.

NBP opublikował dane na temat wykorzystania kart płatniczych i bankomatów w I kw. br. Wynika z nich, że po raz kolejny zmniejszyła się liczba bankomatów i wykonywanych z nich wypłat gotówki. Liczba wypłat była najniższa od 14 lat.

Oszustwa, kradzież danych i wyłudzanie pieniędzy to najczęstsze incydenty w sieci zgłoszone w 2019 r. do CERT Polska. W ub.r. najczęściej występującym typem cyberprzestępstwa był phishing, czyli niebezpieczna próba wyłudzenia loginu i hasła do np. konta bankowego, poczty elektronicznej lub portalu społecznościowego.

ZAGRANICA

Chmura bankowa” nadciąga w tempie burzowej… Rok 2020 sektor bankowy już nazwał „rokiem chmury”. Pandemia koronawirusa i związany z nią rozwój zdalnej obsługi klienta gwałtownie przyspieszyły przenoszenie przez banki swoich baz danych ze stacjonarnych serwerów do chmury. Szczególnie tam, gdzie dotąd opóźniano wprowadzanie rozwiązań chmurowych z obawy o bezpieczeństwo przechowywanych danych. Są też argumenty ekonomiczne i organizacyjne. Chmura zmniejsza koszty obsługi informatycznej od 20 do 50%, przyśpiesza analizowanie i przekazywanie danych, nie mówiąc już o szybszym tworzeniu zestawień i raportów. W Polsce, według danych Eurostatu, z rozwiązań chmurowych korzysta 20% firm, gdy w Finlandii 65%. Tempo jednak przyspiesza w całej Europie, korzyści w zmienionym przez koronawirusa środowisku ekonomicznym przeważają nad wątpliwościami i obawami.

Przyspieszają też prace nad europejskim systemem płatności bezgotówkowych. Do tej pory standardem europejskich banków jest oferowanie kart płatniczych Visa i Mastercard. Ale Visa to przedsięwzięcie amerykańskie, a Mastercard – amerykańsko-europejskie. Obydwa dodają do transakcji swoje marże i koszty obsługi systemów. Dlatego nad koncepcją europejskiego systemu płatności od lipca mocno pracuje 16 banków, z Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii i Belgii. I tu tempo działań przyspiesza koronawirus. Działania banków wesprze Komisja Europejska i Europejski Bank Centralny. Do tego ma być powołana specjalna spółka celowa w Brukseli. Własny europejski system kartowo-płatniczy ma zachęcić większą liczbę obywateli krajów UE do przejścia na transakcje bezgotówkowe. Jednocześnie ma ujednolicić w Europie zasady płatności bezgotówkowych w sklepach i sieci, przelewów międzynarodowych, ale też pobierania gotówki z bankomatów, jeśli klient będzie jej jednak potrzebować. Na razie zaplanowano, że European Payments Initiative – EPI, bo tak roboczo nazwano system – ruszy za dwa lata.

A Mastercard kontratakuje… Mastercard wprowadził z kolei interaktywną platformę Market Trends przeznaczoną dla biznesu, głównie sektora bankowego. Ma to być analiza sytuacji na 34 wiodących rynkach finansowych UE, obejmująca m.in.: analizy przepływów finansowych, analizy socjoekonomiczne, porównania systemów płatności kartowych, analizy sytuacji wiodących fintechów, kryptowalut, blockchainów etc.

UE walczy z potencjalnym monopolem 5G. Komisja Europejska zaleciła państwom członkowskim podjęcie pilnych działań, by wyłonić różnych, konkurencyjnych dostawców sieci 5G. Komisja nie kryje, że chodzi o to, by w krajach członkowskich żaden z dostawców sprzętu i infrastruktury 5G nie zdobył pozycji wyłącznego dostawcy. Kontrowersje wokół niektórych chińskich producentów sprzętu i infrastruktury telekomunikacyjnej sprawiły, że KE wręcz nakazuje unikać dostawców „wysokiego ryzyka”. Motywuje to chęcią zachowania bezpieczeństwa danych także w systemach bankowych. Tym samym tworzy okazję, by europejskie firmy telekomunikacyjne wróciły do gry.

Rozpoznawanie głosu w bankowych call center. Europejskie banki zaczynają wyposażać swoje call center w oprogramowanie do rozpoznawania głosu klienta. Ten bowiem okazuje się tak niepowtarzalny, jak odciski palców. Za zgodą klienta bank najpierw rejestruje jego głos, oprogramowanie rozpoznaje w głosie nawet 1000 indywidualnych elementów wyróżniających, przekształca je w logarytmy i tworzy w pamięci indywidualny profil głosowy klienta. Przy następnych telefonach do call center klient jest jednoznacznie identyfikowany w ciągu kilku sekund. Tymczasem do tej pory operatorowi call center przynajmniej minutę zabierało zadawanie pytań, które pozwalały zidentyfikować, że dzwoniący jest rzeczywiście tym, za kogo się podaje. Rozpoznawanie głosu ma być stosowane także przy bankowości internetowej, a nawet wirtualnym okienku. Oprogramowanie do identyfikacji głosu jest bowiem dużo tańsze niż optyczne skanery siatkówki oka czy linii papilarnych.

Udostępnij artykuł: