Forum Technologii Bankowych | Wydanie Specjalne | Polska hubem IT Europy?

BANK 2020/08

Software house’y, czyli firmy tworzące dedykowane oprogramowanie dla klientów zewnętrznych, rozwijają się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Odnotowują rok do roku dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty. Nie ograniczają się jedynie do naszego rodzimego rynku, ale śmiało konkurują na całym świecie, nawet z technologicznymi gigantami.

IT, TELEINFORMATYKA , CHMURA IT
Fot. STOCK.ADOBE.COM/Gorodenkoff

Software house’y, czyli firmy tworzące dedykowane oprogramowanie dla klientów zewnętrznych, rozwijają się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Odnotowują rok do roku dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty. Nie ograniczają się jedynie do naszego rodzimego rynku, ale śmiało konkurują na całym świecie, nawet z technologicznymi gigantami.

Raport „Czy Polska ma szansę stać się hubem IT Europy” to efekt badania Fundacji Citi Handlowy im. L. Kronenberga we współpracy z Organizacją Pracodawców Sektora IT (SoDA) zrealizowanego przez agencję badawczą Kantar Millward Brown. Z badań wynika, że aż 80% firm tworzących oprogramowanie zanotowało w 2018 r. co najmniej 20-proc. wzrost przychodów, a 11% z nich co najmniej podwoiło swoje przychody. Ich łączne obroty sięgają miliarda złotych rocznie. Branża IT w Polsce notuje dynamiczny wzrost i pozostaje jednym ze strategicznych sektorów krajowej gospodarki.

Software house’y znalazły swoją niszę na rynku i, jak pokazują przeprowadzone badania, są to podmioty charakteryzujące się bardzo wysokim tempem wzrostu oraz bardzo dużym współczynnikiem umiędzynarodowienia sprzedaży. Tym samym firmy te eksportują najcenniejsze, a co ważne, odnawialne zasoby naszej gospodarki: pracę intelektualną naszych inżynierów” – uważa Jan Zborowski, Software Development Association Poland, otwierając opracowanie.

Nie da się ukryć, że polskie software house’y wspierają innowacyjność. Raport dostarcza informacji, że w znakomitej większości firmy te inwestują swoje nadwyżki kapitałowe w badania i rozwój B+R. Innowacją jest także coopitacja firm z sektora, czyli równoczesne konkurowanie i wspieranie się, czego dowodem jest powstanie organizacji pracodawców sektora IT – SoDA (Software Development Association Poland)” – zauważył Jan Zborowski.

Znaczące rozdrobnienie branży

Rodzime firmy tworzące oprogramowanie komputerowe zaczęły w Polsce powstawać w latach 90., a ich prekursorem był Prokom założony już w 1987 r. Stał on też za jedną z większych konsolidacji na rynku IT w Polsce. Kilka lat później ta sama firma została przejęta przez Asseco Poland, które nadal odgrywa istotną rolę na rynku. Obok Asseco wizytówką Polski na rynku IT pozostaje Comarch. To jedna z pierwszych firm IT na polskim rynku, która z niemal 20-proc. udziałem w rynku pozostaje dzisiaj liderem sprzedaży systemów do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP).

W badaniu wzięły jednak udział firmy o znacznie krótszej historii. 40% z nich powstało w latach 2001–2010, ponad połowa to o wiele młodsze przedsiębiorstwa z historią sięgającą nie dalej niż lata 2011–2019. Serwis wspierający wybór dostawcy technologicznego clutch.co ma w swojej bazie ponad 500 polskich firm wykonujących dedykowane oprogramowanie. Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość tego typu podmiotów (64%) to przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 osób. To wskazuje na dość znaczące rozdrobnienie branży. Ma to związek z faktem, że ogólnie branża jest młoda, cechuje ją niska bariera wejścia, jest też atrakcyjna z uwagi na wysokie marże. To powoduje, że powstaje coraz więcej firm działających w tym obszarze.

O Polsce coraz częściej można usłyszeć w kontekście „informatycznego zagłębia Europy”. To efekt zarówno powstawania rodzimych firm, jak i olbrzymiego zainteresowania międzynarodowych korporacji otwieraniem w naszym kraju dużych centrów tzw. nowoczesnych usług wspólnych, biznesowych, zatrudniających niekiedy ponad 2 tys. osób.

Co druga firma ma spisaną strategię działania

Tak zarysowana struktura firm tworzących oprogramowanie ma bezpośrednie przełożenie na przychody. Blisko połowa z nich osiąga wynik pomiędzy 1 a 5 mln zł. Według przeprowadzonego badania, przychody powyżej 25 mln zł wypracowuje tylko 9% respondentów. Sektor ten charakteryzuje jednak wysoka, co najmniej dwucyfrowa dynamika wzrostu. Tylko niespeł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: