Francois Nuyts ustąpi ze stanowiska prezesa Allegro, zaczęło się szukanie następcy

Kadry

Rada dyrektorów Allegro.eu rozpoczyna proces sukcesji prezesa, szukając kandydata lub kandydatki z grupy lub spoza niej, podczas gdy Francois Nuyts będzie nadal kierował firmą, podała spółka. Obecny prezes planuje pozostać u steru nawet do końca 2022 roku, aby zapewnić płynne przekazanie funkcji i odpowiednie wdrażanie projektów Allegro, podkreślono.

Francois Nuyts
Fot. Materiały prasowe Allegro

Rada dyrektorów Allegro.eu rozpoczyna proces sukcesji prezesa, szukając kandydata lub kandydatki z grupy lub spoza niej, podczas gdy Francois Nuyts będzie nadal kierował firmą, podała spółka. Obecny prezes planuje pozostać u steru nawet do końca 2022 roku, aby zapewnić płynne przekazanie funkcji i odpowiednie wdrażanie projektów Allegro, podkreślono.

"Pozostaję w pełni zaangażowany w zespół i firmę oraz skupiony na jej planach. Będę też wspomagał proces wyboru i wdrażania kolejnego prezesa, który z pewnością wprowadzi Allegro na nowe wyżyny" - powiedział Nuyts, cytowany w komunikacie.

"Allegro realizuje swój potencjał jako jedna z największych spółek giełdowych w Polsce i szykuje się do rozwoju na arenie międzynarodowej. Daje mi to poczucie niesamowitej dumy z organizacji, którą cały Zespół budował i buduje. Sam proces zmiany na moim stanowisku dopiero się zaczyna, a ja zostaję na miejscu, by wspierać wszystkie przełomowe projekty, które Allegro wdraża" - dodał.

Czytaj także: Allegro uruchamia anglojęzyczną wersję platformy >>>

Francois Nuyts jest prezesem Allegro od sierpnia 2018 roku i w tym czasie z sukcesem pomógł wprowadzić najchętniej odwiedzaną platformę e-commerce w Polsce na warszawską giełdę w ramach największej oferty publicznej w jej historii. Starania grupy dotyczące ciągłego ulepszania wyboru, ceny i wygody zakupów sprawiły, że stała się ona platformą z 250 mln ofert od 133 000 sprzedawców, na czym korzysta 13,5 mln aktywnych kupujących, podano w materiale.

Skorygowana EBITDA Allegro w IV kw. 2021 roku wyniosła 501,2 mln zł

Skorygowana EBITDA Allegro w czwartym kwartale 2021 roku spadła rdr o 6,1 proc. do 501,2 mln zł.

Allegro miało w czwartym kwartale 2021 roku 199,7 mln zł zysku netto wobec 260,6 mln zł rok wcześniej. Konsensus zakładał 285,3 mln zł zysku netto.

Przychody Allegro w czwartym kwartale bieżącego roku wzrosły o 23,2 proc. do 1,6 mld zł. Konsensus zakładał 1,592 mld zł przychodów.

Współczynnik take rate w skali roku zwiększył się o 0,96 p.p. do 10,23 proc., spadając w IV kw. o 0,45 p.p. kw/kw do 9,84 proc. Allegro zapowiadało sezonową zniżkę tego wskaźnika w IV kwartale i jego wzrost w I kw. 2022 roku.

Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro w czwartym kwartale 2021 r. wyniosła 12,668 mld zł (wzrost o 16,7 proc. r/r).

Liczba aktywnych kupujących wzrosła w IV kwartale do 13,5 mln, czyli o 2,9 proc. r/r i o +0,7 proc.kw/kw.

Roczna kwota wydawana przez aktywnego kupującego zwiększyła się o 18 proc. r/r do 3.158 z zł.

Liczba klientów Allegro Smart! przekroczyła 5 mln, a w ramach Allegro Pay udzielono w zeszłym roku pożyczek w łącznej wysokości ponad 2 mld zł, przekraczając już wcześniej podniesiony cel roczny na poziomie 1,5 mld zł.

Wartość udzielonych pożyczek w 2022 roku ma sięgnąć 4 mld zł.

Prognozy Allegro na 2022 rok

Allegro prognozuje, że w 2022 roku GMV zwiększy się w tempie od wysokich kilkunastu do niskich 20 proc., przychody wzrosną o nieco powyżej 30 proc., a skorygowana EBITDA zwiększy się o niskie-średnie kilkanaście proc. - podała spółka w raporcie.

Nakłady inwestycyjne mają zaś sięgnąć w bieżącym roku 700–750 mln zł.

"W 2022 roku spodziewamy się kolejnego roku wzrostu GMV i skorygowanej EBITDA pomimo kosztów związanych ze zwiększaniem skali naszych usług One Fulfillment i One Box. Nasze przekonanie o stabilności tempa rozwoju znajduje odzwierciedlenie w planach inwestycji kapitałowych, w ramach których zamierzamy rozbudować sieć automatów paczkowych do 3 tys. punktów, zwiększyć możliwości w zakresie realizacji zamówień i wprowadzić na platformie nowe ekscytujące funkcje, począwszy od umiędzynarodowienia działalności Allegro. Tu główną rolę odegra przejęcie Grupy Mall i WE|DO, które zwiększy liczbę źródeł przychodów dzięki rozwojowi Allegro na łącznym rynku prawie dwukrotnie większym niż obecnie" - powiedział cytowany w komunikacie dyrektor finansowy Allegro Jon Eastick.

Grupa rozszerza swoją obecność poza Polską i czeka już tylko na ostatnią wymaganą zgodę regulacyjną Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed planowanym połączeniem z Grupą Mall i WE|DO.

GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w 2021 roku o 21,3 proc. r/r do 42,6 mld zł.

Przychody w ubiegłym roku wzrosły o 33,9 proc. do 5,35 mld zł, a skorygowana EBITDA zwiększyła się w ubiegłym roku o 18,2 proc. do 2,07 mld zł.

Allegro zakładało, że w 2021 roku skorygowana EBITDA i GMV wzrosną o około 20 proc. Przychody netto miały w ubiegłym roku wzrosnąć o nieco ponad 30 proc.

Allegro liczy na zgodę UOKiK na przejęcie Mall, planuje szybką integrację usług

Allegro liczy na uzyskanie wkrótce zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na przejęcie Grupy Mall i chce "połączyć wszystkie siły mózgowe" w celu integracji spółek i poprawy doświadczenia konsumentów w krajach całej grupy, poinformował prezes François Nuyts.

"Mam nadzieję, że już niedługo [otrzymamy zgodę UOKiK], bo chcemy ruszyć z miejsca i zintegrować obie grupy" - powiedział Nuyts podczas konferencji prasowej.

Zapytany o plany wdrażania usług typu Smart! czy Allegro Pay za granicą, prezes stwierdził, że jest za wcześnie na przedstawienie planów tego typu.

"Na tym etapie nie mamy nic do ogłoszenia. Jak wiecie, w Allegro uwielbiamy mówić o nowych funkcjach produktów, gdy są one już bliskie udostępnienia konsumentom. Poczekajmy więc, aż Mall zostanie zatwierdzony. Mogę powiedzieć, że połączymy wszystkie siły mózgowe, które mamy między Grupą Allegro a Mall i upewnimy się, że wykorzystamy wszystkie te siły mózgowe, aby poprawić doświadczenia konsumentów w krajach całej grupy" - zapowiedział Nuyts.

Pod koniec stycznia br. UOKiK skierował postępowanie w sprawie przejęcia przez Allegro 100% udziałów w Mall Group oraz WE|DO CZ do drugiej fazy, co oznacza przedłużenie terminu wydania decyzji o 4 miesiące.

"Wyniki Allegro w IV kw. poniżej konsensusu, prognozy budzą mieszane odczucia"

Wyniki Allegro za czwarty kwartał 2021 roku okazały się poniżej konsensu. Prognozy przedstawione przez grupę budzą mieszane odczucia u analityków.

PAWEŁ SZPIGIEL, ANALITYK BM MBANKU:

Wyniki są poniżej naszych oczekiwań i konsensusu rynkowego ze względu na zwiększoną bazę kosztową.

"Prognozy na nadchodzące lata są teraz kluczowe. Przewidywania zarządu na 2022 rok są powyżej naszych prognoz: zakładamy 15 proc. wzrost GMV w 2022 r., ok. 20 proc. na przychodach i 8 proc. EBITDA. Prognoza na lata 2022-26 była dla nas negatywną niespodzianką. Dynamika sprzedaży z Grupą Mall jest zgodna z tym, co przewidujemy dla samego Allegro. Allegro zapowiada wzrost marży EBITDA, ale patrząc na wyniki za IV kw. 2021 roku - trudno w to uwierzyć. Ponadto grupa zapowiada duże nakłady inwestycyjne w nadchodzących latach."

GRZEGORZ KUJAWSKI I DOMINIK NISZCZ, TRIGON DM:

"Perspektywy wzrostu GMV o około 20 proc. zgodne z oczekiwaniami, chociaż realizacja w dolnym przedziale oznaczałaby naszym zdaniem spadek udziałów rynkowych, co nie poprawi naszym zdaniem sentymentu do spółki. Lekko in minus odbieramy guidance EBITDA skor., która ma rosnąć o niskie-średnie kilkanaście procent (10-15 proc.), jednak z uwzględnieniem kosztów ekspansji 60 mln zł, (3 proc.) wzrost może wynieść bliżej 10 proc. wobec naszych szacunków +14 proc.. Przy założeniu dynamiki o 10 proc. w tym roku EV/EBITDA na 2022 wynosi 16,2x, natomiast dynamika wzrostu ma wyraźnie przyspieszyć w kolejnych latach biorąc pod uwagę kontrybucję nowych projektów i Mall. Lekko in plus prognoza istotnego przyspieszenia wzrostu EBITDA do tempa przynajmniej 25 proc. w latach 22-26, ale to na dziś jeszcze odległa perspektywa."

Allegro jest platformą handlową numer 1 w Polsce. Sprzedaż realizowana jest głównie przez firmy za pośrednictwem platformy e-commerce typu marketplace Allegro.pl. Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy stanowiła ok. 3% rynku handlu detalicznego w Polsce w 2019 r. Od października 2016 r. Allegro należy do funduszy Cinven, Permira i Mid Europa. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2020 r.

Źródło: ISBnews, PAP BIZNES
Udostępnij artykuł: