FSE: elektryczne auta dostawcze z programu INNOMOTO gotowe do komercjalizacji

ESG

Zakończony został projekt, w ramach którego opracowano trzy elektryczne samochody dostawcze do 3,5 tony. Pojazdy z napędem elektrycznym, ładowaniem automatycznym i panelami fotowoltaicznymi zostały zaprojektowane przez Spółkę FSE Fabryka Samochodów Elektrycznych z Bielska-Białej w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w programie Inteligentny Rozwój.

elektromobilność, samochody elektryczne
Źródło: FSE

Zakończony został projekt, w ramach którego opracowano trzy elektryczne samochody dostawcze do 3,5 tony. Pojazdy z napędem elektrycznym, ładowaniem automatycznym i panelami fotowoltaicznymi zostały zaprojektowane przez Spółkę FSE Fabryka Samochodów Elektrycznych z Bielska-Białej w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w programie Inteligentny Rozwój.

FSE Fabryka Samochodów Elektrycznych Sp. z o.o. to spółka z Bielska-Białej, którą założył Thomas Hajek ‒ menedżer związany z branżą motoryzacyjną od ponad 25 lat, w tym z sektorem e-mobility od 10 lat. Dyrektor Fiat Professional, Maserati, Mazda Motor Europe, Wielton SA, odpowiedzialny m.in. za stworzenie sieci dealerów Fiat Group w Polsce.

‒ Od ponad 7 lat FSE we współpracy z podwykonawcami prowadzi działalność badawczo-rozwojową w obszarze pojazdów elektrycznych. Efektem prac inżynierów są trzy w pełni elektryczne, lekkie samochody dostawcze w klasie do 3,5 tony.

Nasze pojazdy są technologicznie gotowe do startu. Przed nami ich promocja i przygotowanie produkcji seryjnej – mówi Thomas Hajek, prezes Zarządu FSE Fabryka Samochodów Elektrycznych Sp. z o.o.

Jazda w trybie EKO

Według KPMG, dla prawie połowy respondentów wsparcie finansowe na zakup aut elektrycznych będzie znaczącym bodźcem do jego nabycia. W dniu 5 listopada 2020 roku ministrowie energii i rozwoju podpisali rozporządzenie w sprawie dopłat dla osób fizycznych do zakupu pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym, w tym także aut elektrycznych.

Branżą przodującą w zakupach aut elektrycznych są firmy carsharingowe

Poinformowano również, że bliskie ukończenia są akty wykonawcze dotyczące dopłat dla przedsiębiorców.

– Branżą przodującą w zakupach aut elektrycznych są firmy carsharingowe. Widzimy zielone światło dla rozwoju ekologicznych pojazdów dla logistyki.

Uważam, że nasz model FSE M otworzy drzwi dla tego segmentu. Fundusz Niskoemisyjnego Transportu jest dla nas dużą szansą na prężny skok w komercjalizacji projektu – kontynuuje Thomas Hajek.

Czytaj także: W 2020 roku udział w rynku elektryków potroi się, producenci realizują unijne cele redukcji emisji

Pojazdy FSE S, M, L to początek drogi

Gamę elektrycznych samochodów dostawczych FSE stanowią modele FSE S, FSE M i FSE L. Dzięki tej ofercie FSE będzie w stanie zaoferować ponad 10 wersji o ładowności od 200 kg do ponad 1000 kg i pojemności załadunkowej od 1 m3 do 15 m3.

– Prawdziwe wyzwania w rozwoju pojazdów e-mobilnych dotyczą złożonego obszaru elementów elektronicznych i elektrycznych, płynnej i wydajnej komunikacji oraz przepływu energii między nimi, a także ich inteligentnej integracji z mechaniczną platformą pojazdu.

Pojazdy stworzyliśmy w oparciu o konstrukcję istniejącej już platformy zgodnie z wymaganiami przyszłych klientów, bazując na podstawie przeprowadzonych badań marketingowych. Dzięki temu montaż samochodu był szybszy i bardziej efektywny, niż gdyby auto było projektowane zupełnie od nowa.

W przyszłości zamierzamy pracować nad konstrukcjami dostawczaków, obejmującymi nie tylko e-mobilność, ale także autorską platformę mechaniczną – zapowiedział Thomas Hajek.

Gamę elektrycznych samochodów dostawczych FSE stanowią modele FSE S, FSE M i FSE L

Rozwój FSE był początkowo finansowany ze środków prywatnych, z kapitałem inwestorów polskich, niemieckich i hiszpańskich. Projekt uzyskał następnie dotację z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 4,5 mln zł w ramach sztandarowego programu INNOMOTO.

Planujemy ubiegać się o wprowadzenie akcji FSE do obrotu na warszawskim parkiecie

– Planujemy otwarcie kolejnych rund inwestycyjnych dla większych i instytucjonalnych inwestorów, które umożliwią nam uruchomienie fabryki w Polsce i masowej produkcji.

Jeśli sytuacja na rynku finansowym będzie obiecująca, planujemy ubiegać się o wprowadzenie akcji FSE do obrotu na warszawskim parkiecie. Łącznie wartość finansowania naszego projektu szacujemy jeszcze na 25‒30 mln zł – dodaje wiceprezes Zarządu Piotr Kowalski.

Czytaj także: Izera będzie produkowana w Jaworznie, znamy lokalizację fabryki polskich samochodów elektrycznych

Współpraca z inwestorem europejskim

‒ Dużym osiągnięciem Spółki jest nawiązanie współpracy z cenionym europejskim podmiotem EIT Urban Mobility European Institute of Innovation & Technology, który równocześnie objął udziały w firmie.

Współpraca z EIT daje spółce FSE dostęp do międzynarodowej sieci partnerów i wprowadzenia rozwiązań dla dostaw ostatniej mili w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej, FSE zyskała możliwość bezpośredniej kooperacji z przedstawicielami europejskich miast i instytucji ‒ mówi Rafał Olejnik, dyrektor ds. Rozwoju Biznesu.

Firma równocześnie prowadzi zaawansowane rozmowy z potencjalnymi dealerami i dystrybutorami na terenie Polski i Niemiec.

Zostały podpisane listy intencyjne na zakup elektrycznych pojazdów FSE, m.in. z największą wypożyczalnią samochodów SIXT Poland.

Czytaj także: Program Pilot Maker Elektro ScaleUp: jak start-upy wspierają rozwój elektromobilności i transformację energetyczną

Udostępnij artykuł: