GUS: bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej spadły w październiku

Gospodarka

Wykresy i dane gospodarcze
Wykres Fot. stock.adobe.com/ipopba

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,9 pkt proc. m/m i wyniósł plus 9,3 pkt w październiku br. (i wzrósł o 3,2 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 0,9 pkt proc. m/m i wyniósł plus 9,3 pkt w październiku br. (i wzrósł o 3,2 pkt proc. r/r) #BWUK #WWUK #GUS @GUS_STAT

“Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 pkt proc. i 1,6 pkt proc.). Wzrost o 0,6 pkt proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.

Czytaj także: GUS: bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej we wrześniu w górę >>>

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie plus 3,6 pkt (i wzrósł o 2,3 pkt proc. r/r), podano także.

Ocena przyszłego poziomu bezrobocia

“Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 7,3 pkt proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 4,9 pkt proc. i 2,1 pkt proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,6 pkt proc.)” – czytamy dalej w komunikacie.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 208 wywiadów w okresie 7-16 października 2019 r. (w tym 64 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Źródło: ISBnews
Udostępnij artykuł: