Horyzonty Bankowości 2014: Ale było ciekawie…

BANK 2014/03

O początkach działalności NCR w Polsce rozmawiamy z Wojciechem Klockiem, pierwszym pracownikiem spółki w naszym kraju.

O początkach działalności NCR w Polsce rozmawiamy z Wojciechem Klockiem, pierwszym pracownikiem spółki w naszym kraju.

Czy pamięta Pan swój pierwszy dzień w pracy w NCR?

– Tak, to był 1 grudnia 1988 r. Ale jeszcze bardziej utkwił mi w pamięci dzień poprzedni. Wówczas, nie będąc jeszcze formalnie zatrudnionym, zostałem zaproszony na doroczne szkolenie wszystkich pracujących w Polsce autoryzowanych serwisantów sprzętu NCR. Poznałem tam wiele osób, z którymi później współpracowałem.

Autoryzowanych serwisantów? Wcześniej firmy NCR nie było w naszym kraju?

– Wiele sprzętu NCR pojawiło się w Polsce w latach siedemdziesiątych. Były to przede wszystkim kasy, z których korzystały niemal wszystkie oddziały Orbisu oraz maszyny do przetwarzania danych w Narodowym Banku Polskim. NCR handlował w Polsce za pośrednictwem centrali handlu zagranicznego, która organizowała i pilotowała transakcje. Na polski rynek NCR wchodził za pośrednictwem niemieckiej spółki z Augsburga, a w Polsce jej działalnością zajmował się Jacek Olearczyk. Choć czasy nie były łatwe, to Niemcy odnosili spore sukcesy, ponieważ byli nastawieni głównie na odbiorcę komercyjnego.

A w jaki sposób Pan znalazł się w NCR?

– Wcześniej trzy lata byłem na kontrakcie w Kuwejcie, gdzie pracowałem przy informatyzacji przedsiębiorstw naftowych. Dowiedziałem się, że NCR szuka pracownika i zgłosiłem się. Byłem specjalistą od systemów UNIX i zajmowałem się rozwojem oprogramowania – a kogoś takiego poszukiwali. Niestety, po pewnym czasie okazało się, że NCR nie może sprzedawać w Polsce systemów UNIX, więc chcąc nie chcąc, zostałem przedstawicielem handlowym firmy.

Miał Pan szczęście, bo został Pan przedstawicielem firmy, której produkty były już na rynku dobrze znane…

– Szczęście i nieszczęście, bo były to ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: