Horyzonty Bankowości 2014: Oszczędność, czyli prywatna chmura jako zwiększenie efektywności systemu IT

BANK 2014/03

Krótka historia chmur W 1961 r., podczas wykładu w Massachusetts Institute of Technology John McCarthy poczynił słynną uwagę, że widzi moc obliczeniową komputerów jako rodzaj medium użytkowego, które powinno być sprzedawane i udostępniane na takich samych zasadach jak prąd albo woda. Pomysł był genialny i nowatorski, ale klimatem przypominał modne powieści SF. Internet był wtedy w początkowej fazie rozwoju i nikomu jeszcze nie śniło się, że stanie się ogólnodostępny jak woda i prąd. Tym niemniej, jako model, jako generalny pomysł, to stwierdzenie wydawało się nad wyraz ciekawe.

Krótka historia chmur W 1961 r., podczas wykładu w Massachusetts Institute of Technology John McCarthy poczynił słynną uwagę, że widzi moc obliczeniową komputerów jako rodzaj medium użytkowego, które powinno być sprzedawane i udostępniane na takich samych zasadach jak prąd albo woda. Pomysł był genialny i nowatorski, ale klimatem przypominał modne powieści SF. Internet był wtedy w początkowej fazie rozwoju i nikomu jeszcze nie śniło się, że stanie się ogólnodostępny jak woda i prąd. Tym niemniej, jako model, jako generalny pomysł, to stwierdzenie wydawało się nad wyraz ciekawe.

W 1972 r. powstał pierwszy na świecie system do wirtualizacji zasobów informatycznych VM, co stanowiło krok milowy dla możliwości wynajmu zasobów informatycznych. Rozwój internetu i jego rosnąca dostępność sprawiły, że logiczną i dostrzegalną stała się potrzeba przeniesienia wirtualizacji on-line. Prawdziwie chmurowe i ogólnodostępne usługi zaoferowano jednak dopiero w 2006 r. To właśnie dziś jesteśmy świadkami gwałtownego rozwoju cloud computingu i trudno spodziewać się, że cokolwiek jest go w stanie zahamować.

Idea chmury

Idea serwerów w chmurze wyrasta wprost z kwestii związanych z kosztami tworzenia i utrzymywania własnej infrastruktury informatycznej oraz działów IT w firmach. Infrastruktura IT stanowi kluczowy element firmy wymagający precyzyjnego zarządzania, który w dobie ciągłego i błyskawicznego rozwoju technologii decyduje o płynności i stabilności funkcjonowania biznesowej machiny. Chmura obliczeniowa to możliwość wynajęcia (outsourcingu) właściwie całych zasobów IT jako usługi, a nie produktu. Jako chmurę rozumiemy sprzęt, infrastrukturę, przestrzeń archiwizacyjną, aplikacje i interfejsy, które dają szansę na dostarczanie usług informatycznych, a usługi w chmurze – jako dostarczanie tych usług w formie oddzielnych części. Procentuje to optymalizacją działania możliwą do osiągnięcia dzięki uproszczeniu i integracji usług.

Private Cloud w firmie

Z powyższego określenia chmury obliczeniowej można wyciągnąć wniosek, że chmura to po prostu sprzęt IT, który znajduje się poza pomieszczeniami firmy. Tak też jest w rzeczywistości, jednak trzeba zauważyć, że ta właściwość chmury pociąga za sobą wystąpienie faktów, dzięki którym usługi w chmurze stanowią nową jakość w rozwoju technologii informatycznych. Oto właściwości, które wyróżniają serwery w chmurze od innych rozwiązań w budowie infrastruktury informatycznej:

Zasoby bez ograniczeń. Każdy dostawca usług w chmurze (cloud provider) musi mieć zdolność do obsługiwania w jednej chwili wielu różnych klientów, których zapotrzebowanie na usługi ulega ciągłym zmianom. Po stronie dostawcy leży więc zapewnienie odpowiedniej ilości i jakości infrastruktury, dzięki czemu klient nie jest ograniczony pojemnością własnego hardware’u.

Samoobsługowość. Klient może samodzielnie zamówić nowe usługi lub zmienić istniejące, na przykład kiedy potrzebuje więcej przestrzeni dyskowej albo chce rozpocząć korzystanie z nowszej wersji aplikacji. Samoobsługowość w tym znaczeniu to natychmiastowe zamówienie usług sprowadzające się do kilku kliknięć.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: