Horyzonty Bankowości 2014: Pakiet CRD a polityka makroostrożnościowa
BANK 2014/03
W wyniku kryzysu instytucje finansowe i gospodarki wielu państw poniosły gigantyczne straty. Aby nie dopuścić do dramatycznych w skutkach upadłości banków, sektor publiczny w UE zmuszony był dokapitalizować te instytucje kwotą odpowiadającą 2,55 proc. PKB Wspólnoty (322 mld euro).
Piotr J. Szpunar
Jednocześnie załamanie wzrostu gospodarczego spowodowało, że poziom PKB jest obecnie w strefie euro o k ilkanaście punktów p rocentowych niższy niż mógłby być, gdyby utrzymały się tendencje rozwojowe sprzed kryzysu. Recesja i wzrost bezrobocia oraz olbrzymie wydatki fiskalne związane z ratowaniem banków doprowadziły do załamania finansów publicznych niektórych krajów.
Kosztowny kryzys Gigantyczne koszty kryzysu sprzyjały inicjowaniu wielu nowych rozwiązań regulacyjnych, które mają w zamierzeniu zapobiegać podobnym katastrofom w przyszłości. Dogłębne zrozumienie przyczyn i mechanizmów tego spowolnienia z pewnością stanowi warunek skutecznego zapobiegania następnym kryzysom, a przynajmniej takim, których natura byłaby podobna do obecnego. Skuteczność wielu działań ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI